פרפור פרוזדורים

היעדר תועלת מקביעת יעד לחץ דם עורקי ממוצע גבוה, בהחייאת חולים בשוק ספטי

מחקר רנדומלי מבוקר לא מצא הבדלים בתמותה בין חולים עם שוק ספטי שלחץ הדם העורקי הממוצע (MAP) שהוצב כמטרה אצלם היה גבוה

20.03.2014, 09:20

שוק ספטי מאופיין בתת לחץ-דם, על אף מתן מתאים של נוזלים. ההנחיות הקיימות כיום הן לשמור על לחץ דם עורקי ממוצע (MAP) של 65 מ"מ כספית ומעלה, על מנת לאפשר פרפוזיה מספקת לאיברים. המידע עליו מבוססות הנחיות אלו אינו בעל דירוג גבוה (1C). בשטח, מחקרים מראים שלרוב לחץ דם המטרה ששואפים להגיע אליו גבוה מ-65 מ"מ כספית.

החוקרים במחקר זה ביקשו לבדוק אם ישנו הבדל בתוצאות ההחייאה של חולים בשוק ספטי כאשר ה-MAP שמוצב כיעד מטרה הוא נמוך (65-70 מ"מ כספית) לעומת גבוה (80-85 מ"מ כספית). לצורך כך, ביצעו מחקר רנדומלי מבוקר רב-מרכזי בצרפת. המחקר כלל 776 חולים עם שוק ספטי.

החוקרים לא מצאו הבדלים משמעותיים בתמותה בין שתי הקבוצות לאחר 28 יום ולאחר 90 יום. יחד עם זאת, בקבוצה שבה הוצב ערך מטרה גבוה, היו יותר מקרים חדשים של פרפור פרוזדורים. מצד שני, חולים עם לחץ דם גבוה כרוני, שהשתייכו לקבוצת ערך המטרה הגבוה, סבלו פחות מפגיעה כלייתית ונזקקו פחות לטיפול מחליף כליה. מספר החולים שיש לטפל בהם על מנת למנוע טיפול מחליף כלייה אחד הוא 9.5.

החוקרים מסכמים, שלא נמצאו הבדלים משמעותיים בתמותה במחקר פרוספקטיבי ורחב-היקף זה בין חולים עם שוק ספטי שעברו החייאה בה הוצב כמטרה MAP גבוה לעומת נמוך.

יחד עם זאת, מציין הכותב במאמר העורך, לאור העלות הגבוהה והסבל הכרוך בטיפול מחליף כליה, העובדה שבחולים עם לחץ דם גבוה כרוני, ערך מטרה גבוה הפחית את הסיכון לפגיעה כלייתית היא חשובה, תוך התייחסות לסיכון הגבוה יותר לפרפור פרוזדורים חדש. עוד מצוין, שישנם הבדלים בין מדינות ומרכזים שונים באשר לאופן שבו מושג ערך המטרה – יותר שימוש בנוזלים או יותר שימוש בווזופרסורים - אשר משפיע על השגת התוצאה ודורש מחקר נוסף.

המאמר פתוח לקריאה חופשית עד ה-24 במארס 2014.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Asfar P, Meziani F, Hamel JF, et al. High versus Low Blood-Pressure Target in Patients with Septic Shock. N Engl J Med. 2014:Online 18th March.

נושאים קשורים:  פרפור פרוזדורים,  כליה,  שוק ספטי,  MAP,  מחקרים
תגובות