דעות

רשות האשפוז החדשה - צעד חסר משמעות

האופטימיות של שרת הבריאות בדבר יישום הרפורמה הפעם מוצדקת. הסיבה לדרך הקלה הצפויה לרפורמה היא חוסר המשמעות שלה

תת-ועדה של ועדת גרמן פירסמה את עיקרי ההצעה הראשונה בסדרת הצעדים לרפורמה בשירותי הבריאות הציבוריים. ההצעה עוסקת בהקמת רשות אשפוז ממלכתית. הרשות ,שתהיה כפופה לשרת הבריאות, אמורה לפקח על בתי החולים הממשלתיים מבחינה תקציבית וניהולית, להבדיל מפיקוח על איכות הרפואה שאמור להיוותר בידי משרד הבריאות.

"הסיבה לדרך הקלה הצפויה לרפורמה היא חוסר המשמעות שלה... הכל יתנהל כמו היום, אולם בעלות גבוהה יותר"

האופטימיות של שרת הבריאות בדבר יישום הרפורמה הפעם, בניגוד לארבע הפעמים הקודמות בהן הצעות לרפורמה נותרו על המדפים, אכן מוצדקת. קרוב לוודאי שרשות האשפוז תוקם ללא התנגדות מצד משרד האוצר ונציבות שירות המדינה ואף לא מצד הרופאים, האחיות ועובדי המינהל בבתי החולים.

הסיבה לדרך הקלה הצפויה לרפורמה זו היא חוסר המשמעות שלה. היא לא תביא לכל שינוי , ובוודאי שלא לתביא לשיפור במערכת הרפואה הציבורית. יש לקוות שלא תגרום לירידה נוספת באיכות השירות, אף שאין בכך ביטחון.

יכולת האכיפה של הרשות תהיה מזערית כי, לנוכח מצוקת האשפוז בישראל, אי אפשר לסגור אף מחלקה בבית חולים

בתי החולים יישארו בבעלות המדינה, העובדים יוסיפו להיות עובדי המדינה. את עבודת אגף התקציבים במשרד הבריאות תעשה הרשות, הקרויה ממלכתית, אולם בפועל היא ממשלתית לכל דבר ועניין. יוקם מנגנון חדש, בעלות של מיליונים רבים, שיהיה חסר שיניים מול בתי החולים עוד יותר ממשרד הבריאות. בתי החולים החזקים ימשיכו להתנהל כחפצם, בתי החולים הפריפריים ישחרו לפתחה של הרשות, במקום למשרד הבריאות .על מנת לתמוך בהם, הרשות תזדקק למשרד האוצר אשר יענה או לא יענה לבקשותיה. יכולת האכיפה של הרשות תהיה מזערית כי, לנוכח מצוקת האשפוז בישראל, אי אפשר לסגור אף מחלקה בבית חולים. פיטורי מנהלים כושלים יהיו קשים יותר משהם כיום, הם יוסיפו להיות עובדי מדינה וכל כללי התקשי"ר יחולו עליהם. הכל יתנהל, לטוב ולרע ,כמו היום, אולם בעלות גבוהה יותר.

מה ייוותר למשרד הבריאות לעשות? הפיקוח התקציבי יהיה בידי הרשות; את הפיקוח והניטור של נהלים רפואיים ואת בקרת האיכות המשרד העביר לידי חברה אמריקנית (JCI) שכבר סיימה לבדוק חלק גדול מבתי החולים ואמורה לערוך בדיקות בקרה אחת לשלוש שנים. עומק הבקרה והירידה לפרטים של האמריקאים קשוחים יותר מאלה של משרד הבריאות. המשך בקרה כפולה הוא בזבוז משאבים.

"לרשות לא תינתן הזכות לקבוע את מחירי השירות, השכר אן עלות התשומות. מהיכן, אם כן, תשאב את כוחה?"

לנוכח הסרת האחריות הישירה לתפעול ולבקרה על מערכת הבריאות, אולי יתפנה המשרד לתכנון לטווח ארוך של שירותי הבריאות, צמצום הפערים, חינוך לבריאות ורפואה מונעת. חוששני שדברים טובים אלה לא יקרו. מערכת האשפוז תיוותר מפוצלת בין המדינה, שירותי בריאות כללית ובתי החולים הציבוריים. גם להבא לא יהיה גוף מפקח כולל, זולת משרד הבריאות. התחרות בין בתי החולים לבין קופות החולים על עוגת התקציב תיוותר כפי שהיא. ידיו של משרד הבריאות יוסיפו להיות קשורות בכל הנוגע לקביעת תעריפי השירותים השונים, כיוון שכל שינוי בתעריפים יסכן את המאזן התקציבי הרעוע של בתי החולים ו/או של קופות החולים. לרשות האשפוז לא תנתן הזכות לקבוע את מחירי השירות, היא לא תקבע שכר ואף לא תהיה לה השפעה על עלות התשומות. מהיכן, אם כן, תשאב את כוחה?

הסכמי השירות בין בתי החולים לקופות החולים יסבלו גם הלאה מכל הכשלים הנוכחיים. תעריפים שאינם משקפים עלויות אמיתיות, הנחות גדולות ותקרות לתשלום מעל לכמות מוסכמת מראש .תחרות פרועה על כוח אדם רפואי וסיעודי, תשלומי שכר מעל ומתחת לשולחן ובונוסים בצורת הרשאות לסוגים ותת סוגים של רפואה פרטית, שרוב העלויות שלה נשאבות מהכיס הציבורי. משרד הבריאות ומשרד האוצר ימשיכו לתמרן בין הגרעונות של קופות החולים לאלה של בתי החולים. המערכת תישאר רזה, תלותית ונכה, בדיוק כפי שהיא היום.

נושאים קשורים:  דעות,  רפואה ציבורית,  שרת הבריאות יעל גרמן,  ועדת גרמן,  רשות האשפוז,  רפורמה
תגובות
אתניאפוליס
21.03.2014, 22:18

דברים כדורבנות. אם זאת, מטרת הפרדת בתי החולים ממשרד הבריאות לא נועדה למטרות שפירטת כי אם למנוע ניגוד אינטרסים משרד שאמור להיות רגולטור אבל הוא גם בעלים. לגבי ה JCI - אנחנו יכולים ללמוד מהאמריקנים ולבצע בקרה ופקוח עצמוני בעזרת רגולטור (כל עוד הוא לא גם הבעלים ולא בעל אינטרסים במוסדות אותם הוא מבקר) בקרה כל שלוש שנים לא מספיק טובה למערכת בריאות וצריכה להתבצע בצורה סדירה אחרת תו האיכות לא שווה הרבה.
הפתרון לחוליי מערכת הבריאות היא בעיקר עיניין כלכלי. אם המדינה לא תשלם האזרח ישלם.