שפעת

מרבית מקרי מחלת השפעת העונתית והפנדמית אינם סימפטומטיים

מחקר שעקב אחרי תחלואת שפעת במשקי בית בבריטניה במשך שש עונות מצא, כי 75% ממקרי השפעת לא כללו תסמינים של המחלה

19.03.2014, 08:31

להערכת ההשפעה שיש לשפעת ברמת האוכלוסייה - כולל הסיכון להדבקה, תחלואה במקרה של הדבקה, חומרת המחלה והשימוש בשירותי הבריאות - יש תפקיד חשוב בבקרה ובמניעה של המחלה.

ד"ר הייווארד (Hayward) וצוות חוקרים בריטים גייסו משתתפים בני חמש שנים ומעלה ממשקי בית ברחבי בריטניה, ועקבו אחריהם במשך שש עונות שפעת, בין 2006-2011. המחקר כלל קרוב ל-5,500 עונות-אדם. נערכו בדיקות דם לסרולוגיה לשפעת טרם תחילת עונת השפעת ולאחריה. מדי שבוע נוצר קשר עם כל משק בית, ובני הבית נשאלו לגבי תסמינים של שיעול, צינון, כאב גרון, או תסמינים דמויי שפעת. משתתף שענה בחיוב לאחד מתסמינים אלה התבקש לשלוח ביום השני למחלה משטח-אף לאיתור שפעת באמצעות RT-PCR.

בנוסף, השוו החוקרים בין הדיווחים של המשתתפים לרישומים של התייעצויות או טיפולים שניתנו על ידי המרפאות בקהילה. באמצעות מחקר זה יכלו החוקרים להעריך את היארעות השפעת, שיעור המקרים הסימפטומטיים ושיעור המקרים הסימפטומטיים שנזקקו לטיפול במרפאות בקהילה.

המחקר אישר סברה שהיתה קיימת עוד קודם, כי שיעור גבוה של מקרי שפעת אינם סימפטומטיים. כ-18% מהאוכלוסייה הלא-מחוסנת במחקר (רווח בר סמך 95%; 16%-22%) נדבקו בשפעת בכל עונה (לפי סרולוגיה שנלקחה לפני ואחרי כל עונה). אולם מתוך אלו, 75% היו א-סימפטומטיים, או שהתסמינים שלהם היו כל כך קלים עד שלא מצאו לנכון לדווחם בדיווח השבועי.

מרבית החולים שאושרו כחולי שפעת על ידי PCR לא פנו לקבלת טיפול רפואי במרפאה. לא נמצאו הבדלים משמעותיים בהיבטים אלו בין השפעת העונתית לשפעת הפנדמית. מבין המקרים שאושרו באמצעות PCR בשנת 2009, אנשים שחלו בשפעת הפנדמית באותה שנה (H1N1) סבלו מתסמינים קלים יותר יחסית לשפעת העונתית (H3N2).

החוקרים מסכמים, שהשפעת העונתית והשפעת הפנדמית, לפי מחקר עוקבה רחב היקף זה, אופיינו בשיעורים גבוהים של מקרים א-סימפטומטיים, כאשר רוב המקרים הסימפטומטיים טיפלו בעצמם ולא נזקקו לטיפול רפואי במרפאה.

שאלה חשובה, העולה ממחקר זה לפי מאמר העורך, היא תרומתם של המקרים הא-סימפטומטיים להפצת המחלה ועד כמה חשוב בידוד חולים מאובחנים, כאשר למעשה מרבית המקרים הם א-סימפטומטיים (לקריאת מאמר העורך לחצו כאן).

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Hayward AC, Fragaszy EB, Bermingham A, et al. Comparative community burden and severity of seasonal and pandemic influenza: results of the Flu Watch cohort study. Lancet Respir Med. 2014: Early Online Publication, 17 March 2014.

נושאים קשורים:  שפעת,  H3N2,  Flu Watch Cohort Study,  מחקרים
תגובות