שחפת

תוצאות מעודדות לניסויים באנטיביוטיקה חדשה נגד מחלת השחפת

ניסויים פרה-קליניים של התרופה PBTZ169 לטיפול בשחפת בשילוב עם תרופות אחרות הראו תוצאות טובות; ניסויים קליניים יחלו תוך שנה

19.03.2014, 08:31

כמיליון וחצי בני אדם ברחבי העולם מתים מדי שנה כתוצאה ממחלת השחפת. ישנם 9 מיליון מקרים חדשים של שחפת מדי שנה, מרביתם במדינות מתפתחות, אולם בשל תיירות, הקשר בין איידס לשחפת והתפשטות זנים עמידים לאנטיביוטיקה של שחפת (MDR-TB) - נמצאות גם מדינות מפותחות בסכנה. לפי ההערכות, ישנם כ-650,000 מקרים של שחפת עמידה לטיפול, ומתוכם 60,000 מקרים של שחפת עמידה מאוד. בשל כך, ישנו צורך גובר בפיתוח תרופות חדשות ושילובי תרופות כנגד שחפת.

צוות חוקרים ממוסקבה ומשווייץ (EPFL) פיתחו תרופה ממשפחת הבנזותיאזינונים, PBTZ169, שהראתה תוצאות מעודדות בניסויים פרה-קליניים. התרופה פוטנטית כנגד זנים רגישים ועמידים של שחפת. כמו תרופות אחרות ממשפחה זו, PBTZ169 פועלת על ידי יצירה של קשר קוולנטי לאתר הפעיל של שייר הציסטאין באנזים ההכרחי ליצירת דופן תא של המיקובקטריום טוברקולוזיס.

החוקרים מציגים במאמר את המבנה התלת-מימדי של המולקולה הנוצרת כתוצאה מקישור התרופה לאתר הפעולה. בנוסף מוצגות תוצאות הניסויים בחיית מודל לשחפת: דג הזברה. בשילוב עם תרופות אחרות, נמצא אפקט אדיטיבי ל-PBTZ169; בשילוב עם (Bedaquiline (BDQ (סירטורו; ג'ונסון אנד ג'ונסון) נמצאה פעילות סינרגיסטית כנגד שחפת. שילוב של PBTZ169 עם BDQ ו-(Pyrazinamide (Rifater נמצא יעיל יותר במודל חי יחסית לטיפול המקובל בשחפת כרונית.

החוקרים מסכמים, כי התרופה החדשה היא מועמדת טובה לטיפול בשחפת בשילוב המשולש שהוצג. מחקרים קליניים צפויים להתחיל בתוך כשנה.

לקריאה נוספת בנושא לחצו כאן

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Makarov V, Lechartier B, Zhang M, et al. Towards a new combination therapy for tuberculosis with next generation benzothiazinones. EMBO Press. 2014: Published 05.02.2014. DOI: 10.1002/emmm.201303575.

נושאים קשורים:  שחפת,  אנטיביוטיקה,  MDR,  מיקובקטריום טוברקולוזיס,  PBTZ169.,  מחקרים
תגובות