חדשות

עימות בין מנכ"ל הדסה לפרופ' יונתן הלוי סביב מצבו של "שערי צדק"

קפלן כתב לרופא בהדסה, כי ל"שערי צדק" גירעון של 1.5 מיליארד ש"ח, בעוד שמנהל ביה"ח אמר בתגובה כי ישנו עודף של 52 מיליון ש"ח

העיתון הכלכלי "דה מרקר" דיווח הבוקר (יום ד') על משבר ביחסים בין בתי החולים "הדסה" ו"שערי צדק" בירושלים. זאת, לאחר שמנכ"ל הדסה טען, כי שערי צדק עומד בפני מפולת פיננסית, בעוד שבית החולים טען בתגובה על עודף תקציבי בפעילות השוטפת שלו בשנים האחרונות.

בחודש האחרון, מאז נכנסה הדסה להקפאת הליכים, שמרו שני בתי החולים המתחרים על יחסים טובים ושערי צדק אף קלט חולים שהועברו אליו מהדסה בעת השביתה האחרונה. פרופסור יונתן הלוי, מנהל "שערי צדק", אף הודיע למשרד הבריאות כי במהלך שלושה חודשי הקפאת ההליכים לא יקלוט בית החולים רופאים מהדסה שיבקשו לעזוב את עבודתם, בשל הקשיים הכלכליים המאיימים על עתידו.

אלא שבהתכתבות בין רופאים בכירים בהדסה למנכ"ל קפלן מסר האחרון, כי עיין בדו"חות הכספיים והתברר לו שהגרעון הצבור בשערי צדק מגיע ל-1.5 מיליארד שקל וכי הוא חב לעובדיו סכום דומה. "למזלם תזרים המזומנים שם גדול ממספר הלידות", כתב.

פרופסור הלוי זעם על הערה זו, ומסר כי לשערי צדק אין גרעון שוטף אלא עודף בסך 52.8 מיליון שקל מהפעילות השוטפת ב-2012. כמו כן, מסר כי 95% מהגירעון המצטבר, בסך 1.35 מיליארד שקל, הוא מהתחייבות לסיום יחסי עובד-מעביד ולכן זו התחייבות חשבונאית-אקטוארית ארוכת טווח.

עוד ציין, כי שערי צדק עומד בקלות בתשלומי הפנסיות הצוברת והתקציבית לעובדיו בתקציב השוטף, "וגם זה משתקף בדו"חות הכספיים". עוד הבהיר פרופ' הלוי, כי ב-30 השנים האחרונות שערי צדק מקפיד לשלם את המשכורות לעובדיו במועד, ללא תוכניות הבראה או תמיכה ממשלתית ואינו משתמש בכספי קרנות והפרשות לעובדים לצורך מימון פעילותו השוטפת. לדבריו, בית החולים מתנהל ביעילות, המתבטאת גם בשיעור הוצאה בגין שכר מתוך ההכנסות משירותים רפואיים של 72.5% (לעומת 91% בהדסה).

בהתכתבות בין הרופאים הבכירים בהדסה למנכ"ל קפלן – שהופצה גם לחלק גדול מהרופאים בבית החולים - נשאל קפלן לגבי זהות "האנשים שגנבו 500 מיליון שקל" מקרנות השר"פ, ההשתלמות והמחקר של הרופאים וכן לגבי המשך התשלום החודשי למנכ"ל-לשעבר, פרופסור שלמה מור-יוסף. על כך השיב קפלן שוועדת הבדיקה לנסיבות קריסת הדסה אמורה לברר גם סוגיה זאת.

רופא בכיר נוסף מבית החולים שאל את המנכ"ל קפלן לגבי החוב הכבד של הדסה לעובדים, לגבי התרוקנות הקרנות, וכיצד ומתי יוחזר לעובדים כספם. "נושאים אלו", כתב הרופא הבכיר, "מטרידים מאוד את כולנו וגורמים לתחושת דיכאון קשה מאוד בקרבנו". הוא קרא למנכ"ל הדסה לשמור על העובדים ש"הם עסק הליבה של הדסה... ברור שלא ניתן לקצץ בשכר (מתחת לגבול מסוים) מבלי לפגוע בדנ"א הזה של הדסה".

קפלן, על-פי הדיווח ב"דה מרקר", מסר בתגובה, כי "במהלך 2013 דאגנו להפריד את כספי התרומות ומענקי המחקר שיש להם מטרות ייעודיות מהפעילות השוטפת, ולשמור כספים אלו במזומן או בניירות ערך למימון ההתחייבות שניתנה עם קבלתם. כיום מופרדים כספי קרן השתלמות והשר"פ" .

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  המרכז הרפואי "הדסה",  פרופסור יונתן הלוי,  אביגדור קפלן,  המשבר ב"הדסה"
תגובות
עדו
06.03.2014, 20:31

מנכ"ל הדסה הנוכחי/הזמני :
חייבים לנהוג באיפוק בחודשים הקרובים בהם תיבדקנה ותחקרנה הסוגיות סביב גרעון הענק
שצברה הדסה ובהם תבוצע ותושלם "תכנית ההבראה" להדסה להמנע מחילופי "שאלות ותשובות"
בין ההנהלה לבין העובדים /הרופאים בהדסה .
נושאים הכרוכים בשערי צדק אינם מענינה של הדסה , של הנהלתה ושל עובדיה/רופאיה.