חדשות

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת חוק הפונדקאות

החוק יאפשר לראשונה גם לזוגות חד-מיניים, או לאדם יחיד, להשתמש בשירותי הפונדקאות בישראל, ויסדיר את תהליכי הפונדקאות בחו"ל

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול (יום א') את טיוטת הצעת חוק "השוויון בפונדקאות", ברוב של שבעה חברים מול חמישה. החוק יאפשר לראשונה בישראל גם לזוגות חד-מיניים לפנות לשירותי פונדקאות בארץ, ולא לאלצם לעשות זאת בחו"ל. על-פי הערכות, העלות הצפויה לבני זוג בהליך שכזה בישראל תנוע בין 200,000 ל-250,000 ש"ח.

בהצבעה שנערכה בוועדה תמכו בהצעת החוק השרים ציפי לבני, יאיר לפיד, יעל גרמן, מאיר כהן, גדעון סער, לימור לבנת ויובל שטייניץ. את הצעת החוק מקדמת שרת הבריאות יעל גרמן. שמו הרשמי של החוק המוצע יהיה: "חוק ההסכמים לנשיאת עוברים (פונדקאות)".

השרה גרמן הודיעה, כי היא מתכוונת לערוך שינויים נוספים בחוק לפני הבאתו לאישור הכנסת. בין היתר, יתאפשר לזוגות לעבור שני הליכי פונדקאות בלבד בישראל (הליך עבור כל בן זוג). המטרה היא לאפשר ליותר משפחות להשתמש בשירותי הפונדקאיות - שמספרן בארץ עדיין קטן. בנוסף, תורחב האפשרות שהפונדקאית תהיה מבני המשפחה ה"אופקיים". הכוונה היא, שאחות או בת-דודה יוכלו לשמש כפונדקאיות, אך לא האם או הסבתא של אחד מבני הזוג שמבצע את התהליך. על ידי כך, מקווים יוזמי השינוי, יורחב מאגר הפונדקאיות.

החוק החדש יאפשר להפוך להורים באמצעות פונדקאית רק עד גיל 54, ולא בלי הגבלה - כפי שהיה עד עתה. גיל הפונדקאיות יוגבל ל-38. בהצעת החוק ישנה התייחסות גם לנושא עלות התהליך, במטרה להביא לפיקוח על התשלומים השונים עבור ההליך.

שרת הבריאות אמרה לאחר הדיון בוועדה: "זהו יום בשורה. הזכות הבסיסית להורות תזכה לשוויון בפני החוק. יושג האיזון הנכון בין הרצון והזכות של כל אחד ואחת להיות הורה לבין הצורך לשמור על הפונדקאית וזכויותיה. ההצעה מתייחסת הן להליך הפונדקאות בישראל והן להליך הפונדקאות בחו"ל".

השרה גרמן החמיאה לעמיתיה השרים: "לא יכולנו להעביר את הצעת החוק ללא שיתוף הפעולה עם משרדי הממשלה השונים, ובעיקר עם משרד הפנים והשר גדעון סער, שגם שימש היום כיו"ר ועדת השרים לחקיקה".

טיוטת הצעת החוק עוד אמורה לעבור דרך משרדי הפנים, החוץ, המשפטים, הרווחה והאוצר, עד שיוגש לאישור הממשלה והכנסת.

לקריאת הצעת החוק שאושרה בוועדת השרים לחקיקה לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  פונדקאות,  שרת הבריאות יעל גרמן,  זוגות חד-מיניים
תגובות