בופרנורפין

טיפול בסיוע בופרנורפין: הערכת העובדות הקיימות

טיפול אחזקה בבופרנורפין קשור בתוצאות משופרות בהשוואה לטיפול לא תרופתי באינדיבידואלים ונשים בהריון המכורים לאופיואידים

19.03.2014, 09:45

מטרה
טיפול אחזקה בבופרנורפין (BMT) וטיפול אחזקה במתדון (MMT) הינן תוכניות טיפול תרופתיות למטופלים עם התמכרות לאופיואידים. מאמר זה מתאר את ה-BMT וסוקר את המחקר הקיים על יעילותו.

שיטות
שני מחברים סקרו מטה-אנליזות, סקירות, ומחקרים בודדים שעסקו ב-BMT בין השנים 1995-2012. המידע התקבל מסקירת מאגרי המידע הבאים: PUBMED , PSYCINFO, Applied Social Sciences Index and Abstracts , Sociological Abstracts , Social Services Abstracts , Published International Literature on Traumatic Stress.

המחברים דירגו את חוזק הראיות (level of evidence) כגבוה, בינוני או נמוך לפי איכות המתודולוגיה וגודלם של המחקרים. המחברים כללו תיאור של הראיות ליעילות הטיפול.

תוצאות
אותרו 16 מחקרים מתאימים מסוג אקראיים-מבוקרים שעסקו ב-BMT והראו ראיות חזקות להשפעה החיובית של התרופה על שימור הטיפול והימנעות משימוש באופיואידים. כמו כן, נכללו 7 סקירות ומטה-אנליזות.

מהנתונים עלה, כי כאשר ניתנו במינונים הנכונים, BMT ו-MMT הדגימו ירידה דומה בשיעור השימוש באופיואידים, אם כי BMT לווה בשיעור נמוך יותר של תופעות לוואי. עם זאת, נראה כי שימור הטיפול טוב יותר עם MMTי. BMT הוביל לתוצאות טובות יותר בהריון מבחינת האם והעובר בהשוואה לטיפול לא תרופתי. שיעור תסמונת גמילה ביילוד היה דומה בין ה-BMT ל-MMT, אם כי הסימפטומים היו קלים יותר בתינוקות של אימהות שטופלו ב-BMT .

מסקנות

BMT קשור בתוצאות משופרות בהשוואה לטיפול לא תרופתי באינדיבידואלים ונשים בהריון המכורים לאופיואידים. יש לשקול הכנסת BMT לסל הטיפולים.

מקור:
Thomas CP, Fullerton CA, Kim M, Montejano L, Lyman DR, Dougherty RH, Daniels AS, Ghose SS, Delphin-Rittmon ME. Medication-assisted treatment with buprenorphine: assessing the evidence. Psychiatr Serv. 2014 Feb 1;65(2):158-70. doi: 10.1176/appi.ps.201300256.

נושאים קשורים:  בופרנורפין,  תופעות לוואי,  תסמונת גמילה ביילוד,  התמכרות לאופיואידים,  BMT,  MMT,  מחקרים
תגובות