ממאירות רקמת הכבד

שכיחות נמוכה של ממאירות רקמת הכבד (HCC) בחולי דלקת מרה טרשתית ראשונה

השיעור הנמוך, גם בקרב חולי שחמת, בולט לאור השיעור הגבוה של גידולי דרכי המרה עצמן ומעלה שאלות לגבי הצורך בבדיקות סקר ל-HCC

בעוד שהסיכון לממאירויות של דרכי המרה (hepatobiliary malignancies) הנלווה לדלקת דרכי מרה טרשתית ראשונית (primary sclerosing cholangitis‏, PSC) ידוע ומוכר, הסיכון לממאירות של רקמת הכבד עצמו (hepatocellular carcinoma‏, HCC) ברור פחות. מחקר חדש, שפורסם לפני מספר ימים באתר כתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology, מנסה לאפיין טוב יותר סיכון זה, לאור הוויכוח לגבי הצורך בבדיקות סקר לאיתור HCC בחולים אלו.

בסקירה רטרוספקטיווית של 509 חולי PSC מוגדרת היטב (67% גברים, 4,202 שנות אדם) איתרו החוקרים חולי שחמת כבד בעזרת סמך בדיקה היסטולוגית, מיימת, דליות בוושט או תוצאת אלסטוגרפיה חולפת (כגון FibroScan)‏ > 14 kPa. הרשומות נאספו משני מרכזים שלישוניים בגרמניה מתקופות של עד 33 שנים.

במהלך 292 שנות מעקב אחר 119 חולי שחמת שאותרו לא נצפה ולו מקרה אחד של HCC. גם בסקירה של רקמות הכבד שהוצאו מ-140 המושתלים לא נמצא אף לא נגע HCC אחד.

בניגוד לשכיחות הנמוכה של HCC, גידולים אחרים של דרכי המרה נמצאו שכיחים הרבה יותר בקרב חולי PSC, כולל 35 מקרי cholangiocarcinoma ו-3 מקרי סרטן כיס המרה, בנוסף ל-9 מקרי סרטן המעי הגס.

לאור הממצאים, תוהים החוקרים לגבי הצורך במעקב לאיתור HCC ומדגישים את שכיחותן הגבוהה דווקא של ממאירויות דרכי המרה.

מקור:
Zenouzi R, Weismüller TJ, Hübener P, et al. Low Risk of Hepatocellular Carcinoma in Patients with Primary Sclerosing Cholangitis with Cirrhosis. Clin Gastroenterol Hepatol [Internet] 2014 [cited 2014 Feb 17];

נושאים קשורים:  ממאירות רקמת הכבד,  דלקת מרה טרשתית ראשונה,  cholangiocarcinoma,  סרטן כיס המרה,  HCC,  PSC,  מחקרים
תגובות