חדשות

חברת GSK תשתף פעולה עם חוקרי הפקולטה לרפואה בטכניון

המטרה: פיתוח תרופה חדשה למניעת דחיית שתלים ולטיפול במחלות אוטואימוניות, על בסיס מחקריהם של פרופ' נתן קרין וצוותו על פעילות תאי T

חברת התרופות העולמית גלקסו-סמית-קליין (GSK) חתמה על הסכם שיתוף פעולה ראשון מסוגו בישראל עם חברת ביו-ראפ (BioRap), חברת מסחור הטכנולוגיות והפיתוחים במדעי החיים במכון רפפורט למחקר של הפקולטה לרפואה בטכניון. ההסכם הוא לפיתוח תרופה חדשה למניעת דחיית שתלי מח-עצם (GVHD) ולטיפול במחלות אוטו-אימוניות, כמו טרשת נפוצה ומחלת קרוהן.

שיתוף הפעולה מבוסס על מחקריו של פרופסור נתן קרין וצוותו - ד"ר יפתח בר-ששת וד"ר גיזי וילדבאום, ממכון המחקר הביו-רפואי בטכניון. בתמיכת תוכנית "קמין" של משרד התמ"ת, זיהו החוקרים מנגנון חדש המתגבר את פעילות ה-regulatory T-cells. תאים אלו ממלאים תפקיד חשוב בוויסות הפעילות התאית המזיקה התורמת להתפתחות מחלות אוטואימוניות.

GVHD שכיחה בקרב חולים שעברו השתלות מח עצם. בין המחלות האוטואימוניות הנוספות שבהן ניתן יהיה לטפל בעזרת הפיתוח החדש: Inflammatory Bowel Disease ו-Ulcerative Colitis. המחלות האוטואימוניות מתאפיינות בכך שתאי המערכת החיסונית - נוגדנים ולימפוציטים מסוג T - תוקפים תאים ורקמות של הגוף עצמו במקום לתקוף פולשים חיצוניים. על פי ההערכה, חולים במחלות הללו למעלה מ-5% מהאוכלוסייה ברחבי העולם. ב-20 השנים האחרונות נעשו מאמצים לפתח תרופות ביולוגיות ומולקולות זעירות כדי לנטרל את הפעילות המזיקה של תאי החיסון.

ד"ר אורית שקד, מנכ"לית "ביוראפ", אמרה: "אנו גאים בהזדמנות שניתנה לנו, לראשונה, לשתף פעולה עם GSK. לתוצאות שיתוף הפעולה פוטנציאל לשפר משמעותית את הטיפול בחולים במחלות האוטו-אימוניות מסכנות החיים ולהקל על סבלם של חולים רבים".

ד"ר פרל הואנג, סגן נשיא בחברת GSK, ציין כי שיתוף הפעולה ישלב את הידע הביולוגי המרשים של פרופסור קרין וצוותו, עם הניסיון של GSK בפיתוח תרופות.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחלת קרוהן,  טרשת נפוצה,  תאי T,  GVHD,  פרופסור נתן קרין,  מחלות אוטואימוניות,  הפקולטה לרפואה בטכניון
תגובות