חדשות

פרס שטיין לרפואת עיניים יוענק לד"ר רוטנשטרייך מבית החולים "שיבא"

הפרס השנתי הוא ע"ש פרופסור ריכרד שטיין, מחלוצי רפואת העיניים בישראל ומייסד המחלקה לכירורגיה של העין בבית החולים בתל-השומר

ד"ר יגאל רוטנשטרייך, ראש יחידת אלקטרופיזיולוגיה במכון העיניים ב"שיבא" זכה בפרס על שם פרופסור ריכרד שטיין על מצוינות במחקר. הפרס יוענק ב-30 באפריל, בטקס השנתי שמקיימת אוניברסיטת תל-אביב לרופאים ולחוקרים מצטיינים בתחום רפואת העיניים.

פרופסור שטיין היה מחלוצי רפואת העיניים בישראל. בשנת 1948 נענה לבקשתו של חיים שיבא ועלה לישראל לניהול שירות העיניים בבית החולים תל השומר. הוא ייסד בשנת 1949 את המחלקה לכירורגיית עיניים ובשנת 1978 ייסד את המכון לחקר העין הפועל בבית החולים, בשיתוף עם אוניברסיטת תל אביב.

ד"ר יגאל רוטנשטרייך (צילום: "שיבא")

ד"ר יגאל רוטנשטרייך (צילום: "שיבא")

ד"ר רוטנשטרייך (50) זכה בפרס על מחקריו הקליניים, מחקרי מדע בסיסי ומחקרים תרגומיים שמטרתם לפתח כלים דיאגנוסטיים ופלטפורמות לטיפולים חדשניים לחולי ניוון רשתית. ד"ר רוטנשטרייך משתמש בגישה רב-תחומית בניסיון לגלות גישות טיפול חדשניות למחלות חשוכות מרפא אלו.

באחרונה השלים ד"ר רוטנשטרייך מחקר קליני ייחודי, שבו טופלו בהצלחה חולי ניוון רשתית חשוכי מרפא - רטיניטיס פיגמנטוזה - בתוסף מזון 9-ציס-בטא-קרוטן. מחקר זה הוגדר כפריצת דרך בטיפול בחולי ניוון רשתית שכן לראשונה הודגם טיפול המשפר את תפקודי הרשתית בחולים אלו. ד"ר רוטנשטרייך זכה באחרונה במענק מחקר של הרשת למצוינות בחקר מדעי המוח בישראל (NNE) לפיתוח חומרים סינתטיים לטיפול בניוון רשתית.

כמו כן, פיתח ד"ר רוטנשטרייך שיטה חדשנית לקביעת שדה הראייה באופן אובייקטיבי, על בסיס התכווצות האישון ובתגובה לאור כרומטי. במחקרו זוהו לראשונה אזורים פגועים בשדה הראייה בחולי ניוון רשתית וסוגי התאים שנפגעו. שיטה זו תאפשר מעקב טוב יותר אחר התקדמות המחלה וכן אנליזה אובייקטיבית של השפעת הטיפולים השונים על תפקודי הראייה של החולים.

בנוסף פיתח ד"ר רוטנשטרייך שיטה חדשנית להשתלת תאי גזע בתת רשתית, בצורה של שכבה דקה של תאים המפושטת לאורך הרשתית כולה. בשלב זה הושתלו בשיטה זו תאי גזע מזנכימליים ממח עצם של אדם לתת הרשתית של חולדות מעבדה, המשמשות כמודל לחקר ניוון הרשתית.

השתלת התאים שיפרה את תפקוד הרשתית והראייה בחולדות באופן משמעותי ולאורך זמן. זו הפעם הראשונה שבה הודגם פיזור תאים מושתלים כשכבה דקה לאורך כל התת רשתית . שיטת טיפול זו הוכחה כבטיחותית ויעילה לטווח ארוך בטיפול בניוון רשתית. המחקר במעבדה צפוי להוביל ישירות לשלב המחקר הקליני, שיכלול הזרקת תאי גזע לשם טיפול במחלות ניוון רשתית חשוכות מרפא.

נושאים קשורים:  חדשות,  אוניברסיטת תל אביב,  ד"ר יגאל רוטנשטרייך,  פרס שטיין לרפואת עיניים,  פרופ' ריכרד שטיין,  ניוון רשתית,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
יורם ביגר
23.02.2014, 21:37

ברכותי הלבביות ליגאל על ההישגים והזכיה בפרס החשוב
יישר כח
יורם ביגר