נגעים ממאירים

קולונוסקופיה חוזרת חוסכת 70% מהניתוחים לכריתת אדנומה במעי הגס

מחקר רטרוספקטיבי מצא הצליחה קולונוסקופיה חוזרת הצליחה לכרות בהצלחה 71% מהנגעים האדנומטוטיים, ללא ממאירות מוכחת

09.02.2014, 10:30

גם בהיעדר ממאירות מוכחת, קשיים טכניים בקולונוסקופיה מביאים להפניית נגעים אדנומטוטיים רבים במעי הגס לכריתה ניתוחית. מחקר חדש מבית החולים של אוניברסיטת Stanford, שהתפרסם בכתב העת Gastrointestinal Endoscopy, ביקש לבחון את האפשרות להימנע מניתוח בעזרת קולונוסקופיה חוזרת.

החוקרים בחנו את רשומותיהם של חולים שהופנו לניתוח כריתת המעי הגס בשל פוליפ אדנומטוטי ללא ממאירות מוכחת בביופסיה, במטרה לאמוד את שיעור ההצלחה של קולונוסקופיה חוזרת.

מבין 38 הנגעים ב-36 חולים שהופנו, 71% לא נמצאו ממאירים ונכרתו בהצלחה בקולונוסקופיה, בעוד שבכרבע (26%) מהנגעים ניסיון כריתה קודם על ידי הרופא המפנה לא צלח. על אף שיעור חזרה גבוה (50%) של הנגעים, כל מקרי החזרה טופלו בהצלחה בקולונוסקופיה ואף לא אחד מהם נמצא ממאיר.

לא נצפו תופעות לא רצויות משמעותיות עקב הפעולות. הפעולה בוצעה לרוב באשפוז יום, ושני חולים נזקקו להשגחה במשך לילה.

לאור הממצאים קובעים החוקרים, כי בהיעדר ממאירות מוכחת, יש מקום לבצע קולונוסקופיה חוזרת בחולים שהופנו לכריתה ניתוחית של הנגע. מאמר מערכת נלווה המנתח את משמעות התוצאות זמין כעת בחינם באתר כתב העת.

מקור:
Friedland S, Banerjee S, Kochar R, Chen A, Shelton A. Outcomes of repeat colonoscopy in patients with polyps referred for surgery without biopsy-proven cancer. Gastrointest Endosc [Internet] 2014 [cited 2014 Feb 5];79(1):101–7

נושאים קשורים:  נגעים ממאירים,  קולונוסקופיה,  אדנומה,  מעי גס,  מחקרים
תגובות