היזון חוזר עצבי

היזון חוזר עצבי ואימון קוגניטיבי כטיפול לילדים הסובלים מ- ADHD

היזון חוזר עצבי (נוירופידבאק) נמצא כיעיל בטיפול ב- ADHD בהשוואה לאימון קוגניטיבי ולקבוצת ביקורת כך לפי מחקר רנדומלי מבוקר.

05.02.2014, 21:33
לקויות למידה (אילוסטרציה)
לקויות למידה (אילוסטרציה)

ADHD היא הפרעה נוירו-התפתחותית ששכיחותה 9.5% בקרב ילדים בארה"ב וכ- 5%-10% בקרב ילדים בני 12 בישראל, לפי נתוני משרד הבריאות. ההפרעה כוללת הפרעות בקשב והריכוז, אימפולסיביות ולעיתים פעילות יתר (היפראקטיביות). הטיפול המקובל כיום כולל טיפול פסיכוסוציאלי ו/ או טיפול תרופתי. הטיפול הפסיכוסוציאלי אינו יעיל לבדו כמו הטיפול התרופתי, אולם לטיפול התרופתי יש חסרונות; תופעות לוואי בקרב חלק מהמטופלים, ההיענות לטיפול פוחתת לאורך זמן, חזרה של התסמינים כאשר מפסיקים ליטול את הטיפול.
מחקרים בעבר הניחו יסוד להאמין שהיזון חוזר עצבי (נוירופידבאק) ואימון קוגנניטיבי יעילים בטיפול בהפרעה, אולם היו מוגבלים בשל טכניקות מחקריות לא מספקות; מדגמים קטנים, היעדר קבוצות ביקורת או ביצוע בתנאי מעבדה, ונדרש מחקר נוסף בתחום.
במחקר רנדומלי מבוקר זה ביקשו החוקרים לבדוק את יעילות הטיפולים כשניתנו בבי"ס. 104 ילדים בגילאי כיתה ב' עד ד', מ- 19 בתי ספר שונים, שמאובחנים כסובלים מ- ADHD, חולקו רנדומלית לשלוש קבוצות: היזון חוזר עיצבי, אימון קוגניטיבי וביקורת (טיפול רגיל בקהילה). ההיזון החוזר העצבי מבוסס על EEG ומאמן את הילד להעלות גלי ביטא ולדכא גלי טיטא. האימון הקוגניטיבי כולל תרגילים לשיפור הריכוז וזיכרון העבודה.
הורים, מורים ותצפיתני מחקר דיווחו על שיפור משמעותי בתסמיני ADHD בקרב ילדים שקיבלו היזון חוזר עצבי בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות. כמו כן ילדים בקבוצה זו לא נדרשו להעלות את המינון של התרופות המעוררות שקיבלו (כפי שקרה בשתי הקבוצות האחרות, בהתאם לעלייה במשקל). אימון קוגניטיבי לא נמצא יעיל במחקר זה, בהשוואה לביקורת, בניגוד לציפיות של החוקרים.
החוקרים מסכמים על פי מחקר זה שהיזון חוזר עצבי הוא טיפול יעיל לילדים הסובלים מ- ADHD.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Steiner NJ, Frenette EC, Rene KM. Neurofeedback and cognitive attention training for children with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder in schools. J Dev Behav Pediatr. 2014;35:18-27.

נושאים קשורים:  היזון חוזר עצבי,  נוירופידבאק,  אימון קוגניטיבי,  מחקרים
תגובות