חדשות

ההפרעות הפסיכיאטריות המגוונות בקרב המשתמשים במריחואנה

מניסיוננו הטיפולי עם מאות נפגעי שימוש בקנביס, רצינו לשתף ולידע את הרופאים לגבי תופעות הלוואי בקרב המשתמשים, בעיקר למטרות לא-רפואיות

למען הסר כל צל של ספק, מתן קנביס רפואי עשוי לסייע בקשת רחבה מאוד של מחלות גופניות, כולל מחלות חשוכות מרפא. במחלות המלוות בכאבים כרוניים, קנביס רפואי עשוי להיות יעיל במיוחד. במקרים ספציפיים קנביס רפואי עשוי גם להחליף מתן תרופות נרקוטיות המלוות בתופעות לוואי כגון סבילות, תלות פיזית ותסמונת גמילה, במיוחד בעת הפחתת או הפסקת קבלת התרופה. באופן כללי, התוויות משרד הבריאות לאישור מתן קנביס רפואי נותנות מענה לסבל במספר רב של מחלות כגון סרטן, הפרעות נוירולוגיות שונות ועוד.

קנביס רפואי גם לעתים כרוך בתופעות לוואי בתחום הפסיכיאטריה, אותן כדאי להכיר ולהיות מודעים להן.

מניסיוננו הטיפולי עם מאות נפגעי שימוש בקנביס (שם כללי הכולל חומרים כגון מריחואנה, חשיש, ג'ארס, שמן חשיש, "היידרו" [הידרופוני - hydroponic] ועוד), וממחקרים רבים בעולם הרפואי המגבים את ממצאינו הקליניים, רצינו לשתף ולידע את ציבור הרופאים לגבי ההפרעות המגוונות בפסיכיאטריה בקרב הנוטלים חומרים אלה, בעיקר למטרות לא רפואיות.

א. פסיכוזות

משתמשים רבים שנטלו קנביס ללא מטרות רפואיות פיתחו מצבים פסיכוטיים. בין אותן פסיכוזות פיתחו מה שמכונה Cannabis Psychosis, הנמשכת בערך כשבוע והמתבטאת בעיקר במצבים פסיכוטיים פרנואידיים, מצבים דמויי מאניה המלווים לעיתים באלימות ולפעמים באלמנטים דיסוציאטיביים. התחלתה לפעמים נובעת מהעלאת מינון הקנביס ולעתים היא מופיעה כבר בשימוש ראשון. סוג אחר של פסיכוזה שאפשר לאבחן הוא הפרעה פסיכוטית קצרת טווח (עד חודש), הפרעה סכיזופרניפורמית ופסיכוזה לא מוגדרת. בחולים אחרים שהשתמשו בקנביס, סם זה היה גורם מזרז או טריגר לפריצת מחלות נפש פונקציונאליות כגון סכיזופרניה.

מחקרים בעולם הוכיחו את הקשר בין קנביס לפריצת פסיכוזות. נציג שני מחקרים מהמשמעותיים ביותר:

1. מחקרם של T.M.Moore et al. שפורסם ב- Lancet ב-2007. מחקר זה הוא למעשה מטה-אנליזה של 35 מחקרים שדנו בסוגיה אם קנביס גורם לפסיכוזה. תוצאות המחקר היו, כי בקרב מי שהשתמשו פעם אחת בחייו בקנביס, הסיכון לפתח פסיכוזה היה גבוה ב-40% מאלו שלא השתמשו. המחקר גם מצא, כי הסיכון לפסיכוזה עולה עם העלאת כמות ותדירות השימוש: מי שהשימוש שלו יום יומי (וישנם רבים כאלה), הסיכון שלו לפסיכוזה עולה פי 2 עד פי 3 מאלו שלא משתמשים. מודגש במחקר שהסיכון לפסיכוזות גבוה הרבה יותר במתבגרים ובמבוגרים צעירים שצורכים קנביס. למעשה, קבוצת גיל זו מהווה את מירב צרכני הקנביס בעולם המערבי ובארץ.

2. מחקרם של G.P.Davis et al, שפורסם ב-Schizophrenia Research ב-2013. החוקרים, מאוניברסיטת קולומביה שבניו יורק ומאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, ערכו מחקר פרוספקטיבי על מדגם מייצג של 34,000 תושבי ארה"ב מגיל 18 ומעלה ב-50 מדינות. השלב הראשון של המחקר היה בשנים 2001-2 והשלב השני היה בשנים 2004-5. נערכו ראיונות לפרמטרים שונים של הפרעות נפשיות והתמכרויות בציר 1 ב-DSM-IV-TR ובציר 2, דהיינו הפרעות אישיות שונות.

התוצאות: כ-30% יותר סיכון לפסיכוזות היה לאלו שהשתמשו אי פעם בקנביס לעומת אלו שלא השתמשו. נמצאה עלייה של כ-80% בסיכון לפסיכוזות אצל אלו שהשתמשו לרעה (abuse), לעומת אלו שלא צרכו. כמו כן, הסיכון לפסיכוזות בקרב המכורים לקנביס (הנוטלים כל יום) היה גדול פי ארבעה, ביחס לאלו שלא נטלו את הסם.

התוצאות היו אף יותר נחרצות לגבי הפרעת אישיות סכיזוטיפאלית. הפרעה זו הופיעה כפליים יותר בקרב אלו שצרכו אי פעם קנביס, לעומת אלו שלא צרכו. שכיחותה של סכיזוטיפליות היתה קרוב לפי שלושה יותר בקרב אלו שהשתמשו לרעה בסם זה לעומת אצל אלו שלא השתמשו בו. שכיחותה בקרב המכורים לקנביס היתה פי שבעה יותר מאלו שלא נטלו את הסם. האלמנטים העיקריים הסכיזוטיפליים שהיו בקרב אלו שצרכו יותר קנביס היו: חשדנות ומחשבות פרנואידיות, אפקט לא מותאם או מצומצם והתנהגות מוזרה כולל מחשבות יחס, מחשבות מאגיות והפרעות תפיסתיות. כידוע, הפרעת אישיות סכיזוטיפאלית היא בספקטרום של סכיזופרניה ונטילת הקנביס עלולה גם להביא לפריצת המחלה.

המחברים הנ"ל מסכמים, שעל סמך מחקר זה, עם אוכלוסיה כה גדולה ומייצגת, אין ספק שקנביס מהווה גורם סיכון משמעותי לפסיכוזות.

ב. פגיעות קוגניטיביות

הממצא השכיח מנסיוננו הקליני - שימוש בקנביס גורם לפגיעה בזכרון, בקשב ובריכוז. אלו סיבות משמעותיות לכך שאנשים מידרדרים בלימודים, במיוחד מתבגרים, וכן יש פגיעה בתחומי חיים אחרים כמו עבודה וחברה. בהקשר זה, מומלץ לקרוא את מאמרנו שפורסם ב"הרפואה"- "קנביס סם בעל השלכות מסוכנות בתחום בריאות הנפש" ב-2000.

ג. הפרעות חרדה ודיסוציאטיביות

למרות שהמשתמשים יכולים לדווח על הרגעה בשל השימוש בסם, כדאי גם לדעת שחומר זה עלול להוות טריגר להפרעות חרדה, כגון התקפי פניקה והפרעות דיסוציאטיביות כגון דה-ריאליזציה (Derealization), ודה-פרסונליזציה (Depersonalization) עם פגיעה חמורה בתפקוד האישי, הזוגי, המשפחתי, החברתי והתעסוקתי. בחלק מהמטופלים, הפגיעה הדיסוציאטיבית עלולה להימשך חודשים רבים לאחר הפסקת שימוש בסם. בהקשר זה, מומלץ לקרוא את מאמרנו ב"הרפואה" –"דהפרסונליזציה לאחר גמילה מקנביס", שפורסם  ב-2005.

ציור של ד"ר אמי שופמן

ציור של ד"ר אמי שופמן

ד. החמרה במחלות נפש קיימות ופריצתן של מחלות לטנטיות

חולים הסובלים מהפרעות נפשיות פונקציונאליות חמורות (Severe Mental Illness) כגון סכיזופרניה, הפרעה דו-קוטבית ודיכאון מג'ורי, אשר נוטלים קנביס, יכולים לפתח החמרה במצבם הן מבחינה קלינית והן מבחינת הפרוגנוזה, דהיינו היעדר או עיכוב בהפוגה ויותר אשפוזים. הספרות הרפואית מאששת זאת.

ה.התמכרות

בניגוד למיתוס הקיים, מדובר בחומר העלול למכר גם מבחינה נפשית וגם מבחינה פיזית. חלק מהמשתמשים זקוקים לטיפול גמילה אשר עלול להיות קשה וממושך, בייחוד בנטילת סוגי קנביס בעלי ריכוז גבוה של THC .
בין יתר הטיפולים המוצעים: שילוב של C.B.T ותרופות מקבוצת S.S.R.I ו- NDRI. ללא ספק, שילוב של טיפול של קבוצות לעזרה עצמית כגון נרקומנים אנונימיים (NA) יכול לסייע רבות.

ו. פגיעות נוספות כגון בנהיגה

ראו מאמר המחבר הראשון "עשר סיבות לא לצרוך מריחואנה בתחום בריאות הנפש" באתר זה.

ידוע לנו שנערכים מחקרים בעולם על מנת לבדוק את סוגיית היעילות של קנביס במצבים נפשיים מסוימים כגון PTSD. אין כעת תשובות ברורות לכך. ישנו מרכיב בקנביס הנקרא קנבידיול (CBD), שיש לו איכויות מרפאות בתחום הדלקות, הפרעות נוירולוגיות שונות וגם בתחום הנפש, בעיקר בהפחתת החרדה. לצערנו, קנבידיול נמצא בריכוז נמוך ברוב סוגי הקנביס כולל ב"מריחואנה רפואית", ביחס לריכוז הגבוה יחסית של ה-THC. ישנו חומר שיכול לפתור סוגיה זו, הנקרא Sativex, הניתן בספריי לחלל הפה והיתרון שלו שהוא מכיל THC ו-CBD ביחס של 1:1. בכנס איגוד הנוירולוגים בארץ ב-12.6.13 הציג פרופסור רייט מאנגליה את היתרונות שלו במצבים נוירולוגים שונים. בניגוד למריחואנה, היה לתכשיר זה פחות תופעות לוואי קוגניטיביות. ניתן להשיגו בארץ. פרופסור רפי משולם (עמו היתה למחבר הראשון שיחה בנושא בכנס בירושלים ב-29.12.13), הידוע במחקריו בתחום הקנביס, תומך מאוד בשימוש ב-Sativex.

יש לציין שמאמר זה נוגע אך ורק בזווית מסוימת של הבעיה, כוונתו להעביר אינפורמציה רלוונטית לציבור כלל הרופאים והוא אינו מתיימר ולא מנסה להקיף ולמצות את כל הנושא, אשר זקוק להתייחסות רחבה יותר.

* ד"ר אמי שופמן הוא מנהל לשעבר של המכון הירושלמי לטיפול בבעיות סמים ותחלואה כפולה - ביה"ח "כפר שאול - איתנים".
* ד"ר ארתורו ג. לרנר הוא מנהל מחלקה לתחלואה כפולה, ביה"ח "לב השרון".

 
נושאים קשורים:  חדשות,  קנביס רפואי,  קנביס,  THC,  הפרעות פסיכיאטריות,  CBD
תגובות
פרופ׳ יהודה בר שלום
05.02.2014, 20:28

תודה לד״ר שופמן על המידע החשוב!

ד"ר רפי יונגמן
11.02.2014, 06:12

מאמר מצוין וממצה.

דר. אמי שופמן
11.02.2014, 08:52

תודה לכם פרופסור ברשלום וד"ר יונגמן

המאמר משקף ניסיון של הרבה שנות עבודה של ארתורו ושלי בטיפול

בנפגעי קנביס וכמובן עם גיבוי מוכח מהספרות הרפואית

סימון
14.02.2014, 17:11

מסכים שיש להיזהר עם הצריכה . זה לא חומר פשוט כלל וכלל . השפעות רבות בתחום הנפש .
למען האמת ככל שמעשנים יותר ולאורך השנים מתקרבים ללא שימת לב לכיוון האביוזינג .
לא מעט אנשים (שאני מכיר) נמצאים עמוק בתוך הלופ, ובכלל הדיבר 'החומר הקל שלא ממכר' - זו שטות אחת גדולה .

נ.ב נשמע מעניין כל עניין הסטיווקס :) .

ניר זוילי
12.06.2014, 21:29

אני משתמש כבר 15 שנים הכמות לא עלה ולא ירדה בצריכה שלי הדבר היחיד שעלה זה המחיר

שרון
11.06.2014, 15:24

מחקרים אקספרמנטלים ואמפיריים כאחד טומנים בחובם לא מעט הטיות, בעיות ספסיפיקציה ומשתנים נוספים המשפיעים על תוצאות המדגם, אותם אין לנו אפשרות לבחון.
מחקר יותר מעניין יבדוק כמה מתוך משתמשי המריחואנה במדינה בה הסם חוקי סובלים מהפרעות כאלה ואחרות לעומת אלו שאינם צורכים את הסם. ההתייחסות למדינה כולה יביא לכך שההטיות שציינתי לעיל יאבדו מכוחן וכך נוכל לקבל תוצאות אמינות יותר. כמובן שקיימת הבעיה - לא כולם מעשנים היכן שמותר ולא כולם נמנעים כשזה אסור.
חשוב לציין כי בעלי אינטרסים משתי הגישות הם אלו שמממנים את אותם מחקרים, כך שמהימנותו של כל מחקר נתונה בספק.

בשורה התחתונה. לא קיימת תרופה בשוק שבאמת מביאה לתוצאות ואינה מקיימת תופעות לוואי כאלה ואחרות. חלקן אף מסכנות חיים.

הכל בחיים זה עניין של מינון.

ניר זוילי
12.06.2014, 21:28

פשוט תרופות של חברות תרופות שממנות את המחקר הרבה יותר טובות ובטוחות בוא נפתח יחד ספרות מקצועית ונעמוד על תופעות הלוואי של כל תרופה מול קנביס וכל כל תרופה ברגע שהשימוש לרעה מופרז בכל דבר נותן תוצאות שליליות לפחות קנביס בשימוש שותף אלפי שנים וברור לכולם שפרט לתלות פסיכולוגית אצל אנשים מסוימים אין כמעט תופעות לוואי בתור משתמש קבוע כבר 15 שנים אני מרשה לעצמי לקטול אותכם על כמות השטויות סכיזופרניה והפרעות פסיכופתיות כאלו ואחרות לרוב הסיבה הדיופטית ולא ניתן לקשר בין קנביס לסכיזופרניה או לסרטונין שכן הקנביס פועל על קולטנים שונים במרחב הסינפטי

דר. אמי שופמן
14.06.2014, 10:27

יש המגיבים למאמרינו מתוך עמדה ברורה שהבייבי שלהם דהיינו הקנביס עושה רק טוב.

אנשים שנמצאים בשלב ההתמכרות לסם רוויים במנגנוני הגנה של הכחשה והשלכה ואז כל מי שאומר דבר רע על הבייבי שלהם גם אם זה מבוסס על ניסיונו הטיפולי-קליני והרבה מחקרים
משמעותיים , יתקפו אותו,ישמיצו אותו ,יתיחסו אליו כאויב האנושות. נתקלתי בלא מעט מטופלים כאלה שאחרי שנגמלו מהסם הודו שגישה זו היתה הזויה והתחרטו עליה.
לציין בכל הפירסומים של ד"ר לרנר והח"מ בנושא הקנביס לא קיבלנו אפילו שקל מאיזו חברת תרופות וזו עלילה מרושעת שיכולה לנבוע לכאורה מתוך מוח שרווי ב THC .

אנונימי/ת
30.10.2017, 18:14

האם שימוש בקנבינואידים סנטטיים הינו חלק מהמחקר? כי אכן נוכחתי בעבודתי בהמון התקפי פסיכוזה ,התמכרויות ירידה בקוגניציה ובתפקוד , בגינם - הסינטטיים. מהצמח עצמו ראיתי בעיקר
שלווה/חרדות - תלוי אישיות -גישה -חומר.
פרנויה שיתפסו אותם (מחשבות שווא/ריאלי ?!),
וירידה בצריכת אלכוהול ותרופות.

אנונימי/ת
31.10.2017, 09:24

ד"ר שופמן הנכבד,
מה חיובי בקנאביס?
האם יש הבדל בין הקנבינואידים השונים שבצמח ובהשפעותיהם השונות?
ומה אומרים ד"ר שופמן, ד"ר יונגמן וד"ר בר שלום על נושא הפסיכוזות בהקשר ללינק הבא?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22716160

31.10.2017, 13:11

במחקרים האלה עשו הבדלה בין זנים של קנאביס?
אם כן למה לא כתוב,אם לא צריך להבין שלהגיד "מריחואנה" זה נורא נחמד אבל זה פשוט לא אומר יותר מדי.
ההבדל בין הזנים ובין ההשפעות שלהם הוא באמת גדול.
לגבי התמכרות פיזית אני תוהה אם התסמיני גמילה שאתה ראית לא היו תסמיני גמילה מטבק.
מעבר לזה התגובות שלך פה מזלזלות ומתנשאות וזה מביך.