אפנדיציטיס

רמת דיוק גבוהה לאולטרה-סאונד ומדד PAS באבחנת אפנדיציטיס בילדים

פרוטוקל טיפול המבוסס על מדד שנועד להעריך סיכון לאפנדיציטיס בילדים ביחד עם בדיקות אולטרסאונד השיג דיוק, רגישות וסגוליות גבוהים

04.02.2014, 07:15

אפנדיציטיס היא הסיבה הכירורגית השכיחה ביותר לכאב בטן לא-טראומטי בילדים. למרות זאת, עדיין אין פרוטוקול דיאגנוסטי מוסכם ("גולד סטנדרט") לאיבחונו.

במחקר פרוספקטיבי זה, בדקו החוקרים את מידת הדיוק של פרוטוקול קליני המשלב שימוש ב-PAS score ואולטראסאונד (US) כאמצעי הבחירה להדמיה. PAS היא שיטת ניקוד, שפותחה עבור ילדים, להערכת הסבירות הקלינית לאפנדיציטיס. היא כוללת 8 פרמטרים. PAS של 1-3 מעיד על סבירות נמוכה לאפנדיציטיס, PAS 4-7 סבירות בינונית, PAS 8-10 סבירות גבוהה.

במסגרת המחקר, ילדים עם סבירות נמוכה לאפנדיציטיס שוחררו לביתם עם מעקב טלפוני; ילדים עם סבירות בינונית הופנו לבדיקת אולטראסאונד; וילדים עם סבירות גבוהה הופנו ישירות לייעוץ כירורגי. תוצאות ה-US נותחו לצורכי המחקר באופן דיכוטומי – כחיוביות או שליליות. במקרה שהתוצאה היתה שלילית, ולא נותר חשד לאפנדיציטיס, הילד שוחרר לביתו עם מעקב טלפוני. במקרה שהתוצאה היתה חיובית או שנותר חשד – הופנה הילד לכירורג ילדים. בדיקת CT לא היתה חלק מהפרוטוקול הקליני, והוזמנה רק על פי בקשת הכירורג המטפל.

בסך הכל, נכללו במחקר 196 ילדים. שיעור האפנדקטומיות השליליות היה 4.4%. מידת הדיוק של הפרוטוקול הקליני שנבחן במחקר היה 94% (CI95% - 91%-97%), עם רגישות של 92.3% (CI95%- 83%-98%) וסגוליות של 94.7% (CI95% - 89%-98%).

בעידן בו ישנה דאגה גוברת מפני החשיפה לקרינה מבדיקות דימות, במיוחד בילדים, הדגישו החוקרים, פרוטוקול אבחוני זה הוא בעל חשיבות רבה - ורמת דיוק גבוהה - ויש להטמיעו בפרקטיקה בבתי החולים.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Saucier A, Huang EY, Emeremni CA, Pershad J. Prospective evaluation of a clinical pathway for suspected appendicitis. Pediatrics. 2014;133(1):e88-e95

נושאים קשורים:  אפנדיציטיס,  PAS score,  פרוטוקול טיפול,  מחקרים,  אולטרסאונד
תגובות