חדשות

חדש בסל הבריאות - אבודרט ודואודרט לסובלים מתסמינים בינוניים עד קשים כתוצאה מהגדלה שפירה של הערמונית (BPH)

דואודרט (אבודרט המשולב עם חוסם אלפא), מומלץ כקו ראשון לטיפול בחולי BPH הנמצאים בסיכון מוגבר להחמרה קלינית של המחלה (3)

(מידע מחברות) דואודרט (אבודרט המשולב עם חוסם אלפא), מומלץ כקו ראשון לטיפול בחולי BPH הנמצאים בסיכון מוגבר להחמרה קלינית של המחלה (3). ועדת הסל בהמלצתה לכלול את דואודרט ואבודרט בסל הבריאות (1), הצטרפה לרשויות בריאות במדינות רבות (כדוגמת: גרמניה*, אוסטרליה**) שכבר שנים רבות מסבסדות את התכשירים הללו למיליוני גברים ברחבי העולם, הנהנים מאיכות חיים טובה יותר ומהפחתת הסיכון לאצירת שתן חריפה (AUR) או ניתוחים (2).

איגוד האורולוגים הישראלי אימץ את הטיפול המשולב ופירסם בדצמבר 2013, נייר עמדה (3) העוסק בהפרעות השתנה אצל גברים מעל גיל 40 הסובלים מהפרעות בדרכי השתן התחתונות- Lower Urinary Tract Symptoms (LUTS), אשר על סמך ההיסטוריה הרפואית הראשונית קשורות להגדלה שפירה של הערמונית.

בנייר העמדה מצויין, כי טיפול תרופתי משולב של חוסמי קולטני אלפא-1 אדרגנרגיים עם 5ARIs כקו ראשון מתאים לטיפול בגברים הסובלים מהפרעות השתנה מתונות עד קשות, שלהם ערמוניות בגודל של 30 מ"ל או יותר או רמות PSA מעל 1.5 נ"ג/מ"ל. שילוב התרופות הוכח כיעיל יותר במניעת התקדמות המחלה, עצירת שתן והצורך בניתוח ערמונית מאשר טיפול בכל תרופה בנפרד.

הגדלה שפירה של הערמונית (BPH) הינה מחלה שכיחה בגברים מבוגרים, כ- 25% מכלל הגברים יסבלו מהגדלה שפירה של הערמונית המלווה בתסמינים בינוניים-חמורים ו/או ירידה בזרם השתן. שכיחות התופעה הולכת ועולה עם הגיל, מ-14% מהגברים בני 40-49 עד ל-43% מבני 60-69 (4). בסביבות גיל 50, כתוצאה משינויים הורמונליים בבלוטה, מספר תאי הערמונית גדל. ככל שהערמונית גדלה, היא מפעילה לחץ על החלק של השופכה אותה היא מקיפה, הלחץ גורם להיצרות צינור השתן וכתוצאה מכך נוצרות הפרעות במתן שתן כגון היסוס בהטלת שתן, זרם שתן חלש, טפטוף וצורך דחוף להשתין, תסמינים העלולים להשפיע לרעה על איכות החיים של הגברים הסובלים ממנה. BPH הנה מחלה פרוגרסיבית וללא טיפול, חלק מהגברים הסובלים מ-BPH, עלולים להגיע לעצירת שתן, צורך בהכנסת קטטר ולהזדקק לניתוחים לפיתרון בעייתם (5).

עד העשור האחרון הטיפול התרופתי העיקרי להגדלת בלוטת הערמונית היה בתכשירים חוסמי קולטני אלפא, המצויים בצוואר שלפוחית השתן ובבלוטת הערמונית. חסימת קולטנים אלו גרמה להרפיית הלחץ של הערמונית על השופכה, ואפשרה זרימת שתן קלה יותר. אולם מחקרי אורך (longitudinal studies) הראו שמשך האפקט של התכשירים מוגבל וכעבור מספר שנים לא רב שיעור התפתחות ההפרעות בהטלת השתן, כולל אצירת שתן חריפה, אינו שונה מקבוצת בקורת שלא קבלה כל תכשיר פעיל (6)(7).

יתר על כן, נמצא כי באופן פרדוקסלי, היעילות הסימפטומטית הזמנית של חוסמי אלפא ממסכת את העובדה שהתכשירים הללו אינם משפיעים על המהלך הטבעי של הגדלה פרוגרסיבית של בלוטת הערמונית, שכמובן יכולה להביא לאצירת שתן ולצורך בניתוח (8).

אבודרט, דור שני ומתקדם לקבוצת מעכבי האנזים 5 אלפא רדוקטאז (5ARIs), מונע את יצירת המטבוליט הפעיל של הטסטוסטרון (דהידרוטסטוסטרון –DHT) הידוע כחומר טרופי של תאי בלוטת הערמונית. נוכחות חומר זה בגוף קשורה עם הגדלה של הבלוטה ובערך ב-20% מהמקרים התפתחות של הפרעות חסימתיות בהטלת השתן הפוגעות כידוע באיכות החיים ובבריאותם של הסובלים. תכשירים אלה גורמים לצמצום הדרגתי של בלוטת הערמונית וכתוצאה מכך הקלה סימפטומטית, מניעת סיבוכים, שיפור איכות החיים וירידה במספר הניתוחים הנדרשים להגדלה שפירה של הערמונית. יש להדגיש שהשפעת הטיפול ב-5ARIs כטיפול יחיד אינה מיידית כמו בתכשירים חוסמי קולטני אלפא ולוקח מספר חודשים עד שניתן לזהות שיפור סימפטומטי לכן מומלץ טיפול המשלב אבודרט יחד עם חוסמי קולטני אלפא כדוגמת טמסולוסין (6).

עוד נמצא, שתוספת של אבודרט לחולים המטופלים בחוסמי אלפא עם תגובה חלקית גרמה לשיפור משמעותי בסימפטומים ובאיכות החיים וירידה בסיבוכים כולל צורך בניתוח (9).

על סמך מחקרים אלה דואודרט (אבודרט המשולב עם חוסם אלפא), מומלץ כקו ראשון לטיפול בחולי BPH הנמצאים בסיכון מוגבר להחמרה קלינית של המחלה (חולים עם תסמינים בדרגה בינונית עד חמורה, ערמונית שנפחה מעל 30 מ"ל ורמת PSA בסרום מעל 1.5 נ"ג למ"ל) (1).

References : 1.http://www.urology.org.il/upload/infocenter/info_images/armonit%20%281%29.pdf | 2.Montorsi F et al. Int J Clin Pract 2010; 64(8): 1042-1051.| 3. http://www.health.gov.il/hozer/mk02_2014.pdf - חוזר המנהל הכללי, משרד הבריאות, 12 ינואר 2014 מס': 2/14 | 4. Speakman M.J. Guideline for the primary care management of male lower urinary tract symptoms. et al. BJU int. 2004, 93: 985-990 | 5. Banks I, Mayor S, Meryn S. Talking prostates. Journal of Men’s Health. 2010; 7: 221-226. | 6. Combination therapy with Avodart and Tamsulosin (CombAT). Roehrborn CG et al Eur Urol 2010; 57:123-31 | 7. Medical Therapy of Prostatic Symptoms (MTOPS). McConnell JD et al. NEJM 2003;349:2387–98 | 8. Vela-Navarrete R et al. BJUI 2005; 96: 1045-8 | 9. Frans Debruyne et al. Eur Urol 2004; 46: 488-495 |* http://www.gsk.com/media/press-releases/2010/gsk-receives-european-approval-for-duodart.html | **http://www.pharmatimes.com/article/11-06-23/australian_govt_s_partial_u-turn_on_drug_reimbursements.aspx |

נושאים קשורים:  חדשות,  הגדלה שפירה של הערמונית,  נייר עמדה;איגוד האורלוגיה,  הפרעות בדרכי השתן
תגובות
ראובן אלגאוי
23.10.2014, 11:11

בעלון לצרכן של תרופת דואודרט כתוב שגברים עם סיכון מוגבר לסרטן בבולטת הערמונית שנטלו דואודרט פיתחו דרגה חמורה יותר של סרטן הערמונית בשכיחות גבוה יותר.
שאלתי היא, מה ההיגיון ליטול תרופה זו שנמצא והיא גורמת לסרטן הערמונית
ואיזה גברים מוגדרים כבעלי סיכון מוגבר
אודה על תשובתכם המהירה