חדשות

סופו של החלוק הלבן? המלצות בארה"ב להחליף את הלבוש לרופאים

ההמלצות נועדו למנוע התפשטות חיידקים במוסדות הרפואיים; כוללות הנחיות לשרוולים קצרים, לשני חלוקים לפחות ולחיטוי שעונים ותכשיטים

המלצות חדשות שפירסמה the Society for Healthcare Epidemiology of America, בנוגע ללבוש הרצוי של רופאים, אחיות ואנשי צוות רפואי בשעות העבודה, עשוית לסמן את סופו של החלוק הלבן, שנחשב לאחד מסמלי המקצוע, הסטאטוס והסמכות המובהקים של הרופאים בעיני הציבור; כך דיווח השבוע ה"ניו-יורק טיימס".

משימתו של הגוף המקצועי העומד מאחורי ההמלצות היא לפקח ולמנוע את הופעתן של מחלות זיהומיות במקומות עבודה בתחום הבריאות והרפואה. המסמך, שהופץ בימים אלו, מתמקד בלבוש צוותי רפואה מחוץ לחדרי הניתוח, אבל עדיין בשטח בית החולים או המרפאה.

מחברי המסמך, ובראשם ד"ר גונזלו בירמן, פרופסור לרפואה באוניברסיטת Virginia Commonwealth, מדגישים, כי המהלכים המוצעים מיועדים למזער סיכון להתפשטות מחלות זיהומיות ברחבי המוסדות הרפואיים. הם קובעים, כי החלוק הלבן של הרופא, העניבה, שעון היד, או תכשיטים בקרב רופאות, עשויים לשמש "אמצעי תעבורה" לחיידקים מחוללי מחלות, בעת שהרופא בא במגע עם החולים.

ההמלצות קובעות, כי בגדי הצוות הרפואי בעת מגע עם חולים צריכים להיות עם שרוולים קצרים (מה שמכונה מדיניות ה"זרועות החשופות מתחת למרפק"). לפי ההמלצות, אם השימוש בחלוק הלבן לא ייאסר באופן גורף על-ידי בית החולים, יש לדרוש שלכל רופא יהיו שני חלוקים לבנים לפחות, כשהוא חייב להחליפם בתכיפות גבוהה וגם לשלוח אותם לכביסה. יש לעודד רופא שלובש בכל זאת את החלוק הלבן מחוץ לחדר שבו מצויים חולים לפשוט אותו בעת שהוא נכנס לחדרם של מאושפזים או מקבל חולים במרפאתו.

עוד ציינו מחברי המסמך, כי ההמלצות שלהם מבוססות יותר על "סבירות ביולוגית של העברת מחוללי מחלות באמצעות ביגוד" מאשר על ראיות מדעיות מוצקות, מאחר שאלו כרגע מוגבלות.

"עד שניתן יהיה להשיג מידע מבוסס יותר", ציינו מחברי המסמך, "צריכים בתי החולים והמרפאות להתרכז קודם כל בדרכים ידועות היטב למניעת העברת הזיהומים, כמו שמירה קפדנית על היגיינת הידיים, הקפדה על סביבת עבודה נקייה ותשומת לב מרבית לחיטוי מכשירים המשמשים לבדיקות ולפרוצדורות פולשניות". "מאחר שהאמצעים המוצעים במסמך לא הוכחו עדיין כיעילים", ציינו מחבריו, "יש להתייחס אליהם עדיין כאל המלצה בלבד ולשלבם בתוכניות ההדרכה לרופאים ולשאר אנשי הצוות".

רשימת ההמלצות העיקריות במסמך כוללת את הנקודות הבאות:

• שמרו על הזרועות מתחת למרפקים חשופות. הקפידו על לבוש עם שרוולים קצרים. הימנעו משימוש בשעוני יד, תכשירים ועניבות.

• אנשי צוות רפואי צריכים שיהיו בבעלותם שני חלוקים לפחות, וגישה לכביסה זמינה וזולה בתכיפות גבוהה.

• יש להתקין ווי תלייה לחלוקים כדי שהעובדים יוכלו להוריד את החלוק לפני שהם באים במגע עם חולים או עם הסביבה הקרובה להם.

• כל פריט לבוש שבא במגע עם חולים או עם הסביבה הקרובה שלהם צריך לעבור כביסה.

• הנעליים צריכות להיות סגורות, עם עקבים נמוכים וללא סוליות מחליקות.

• ציוד שחולקים בו חולים שונים, כמו סטטוסקופ, יש לנקות לאחר כל שימוש.

• תגי זיהוי וכפפות, טלפונים סלולאריים, איתוריות ותכשיטים של רופאים ורופאות הבאים במגע ישיר עם חולים או עם סביבתם גם הם צריכים לעבור חיטוי.

לקריאת רשימת ההמלצות המלאה לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  חלוק לבן,  היגיינה,  לבוש רפואי
תגובות
א.ב.
10.02.2014, 20:31

אצלנו (דימות) יש מכשירים רגישים לחום ונשמרת במחלקה טמפ' נמוכה במיוחד - לא ניתן לעבוד בלבוש קצר, גם אם מאד מעוניינים בכך...