חדשות

שיתוף פעולה בין Abbvie לביה"ס למדעי המחשב במכללה למינהל בפיתוח פתרונות טכנולוגיים

בין הפיתוחים: מערכת למעקב אחר המטופל, כדי להזכיר לו ליטול תרופה במקרה ששכח ומערכת לניטור רעד אצל חולי פרקינסון

12.01.2014, 12:44

חברת התרופות Abbvie החלה בשיתוף פעולה עם בית הספר למדעי המחשב במסלול האקדמי של "המכללה למינהל". מטרת שיתוף הפעולה היא פיתוח פתרונות טכנולוגיים בעבור חולים במחלות כרוניות, במטרה להקל עליהם את ההתמודדות עם המחלה. העבודה תיעשה על ידי יצירת חממה טכנולוגית לפיתוח אפליקציות רפואיות, ולשם כך נחשפו הסטודנטים לעולם הביו-פארמה, למומחים רפואיים, לרוקחים ולמטפלים. בין השאר, שמעו הסטודנטים על צרכי החולים, המגבלות והקשיים שעמם הם מתמודדים.

אחד ממנחי הסטודנטים הוא הרופא ד"ר רפי ברכאן, שגם חוקר נושאים בתחום המחשוב של תהליכים רפואיים. המנחים הנוספים הם ד"ר עמית דביר (תקשורת) וד"ר משה בוטמן (עיבוד תמונה ולמידה ממוחשבת).

בין האפליקציות הנמצאות בפיתוח: מערכת למעקב אחר שימוש המטופל בתרופה שנרשמה לו, המזכירה לו אם שכח ליטול אותה (Chip on Syring) וטבעת המנטרת רעד אצל חולי פרקינסון (Pmonitor) וגם מספקת אינדיקציה לגבי זמני לקיחת התרופות.

כמו כן, נמצאים בפיתוח משחק שמזהה את מצבו הנפשי של מטופל בעת מפגשיו עם הרופא (Psychiatric monitoring game), ומשחק על בסיס מערכת "קינקט" המאפשר למטופלים מבוגרים לבצע תרגילי פיזיותרפיה מבלי לצאת מהבית, וכן לשדר לרופא את מצב המטופל בעת ביצוע הפעילות. שימוש נוסף במערכת קינקט מאפשר לבצע חלק מהמבדקים הנועדים לברר את מצבו הפיסי של החולה (BASMI) והתוצאות מועברות למחשבו של הרופא תוך אינטגרציה עם בדיקות נוספות, כמו בדיקות דם ושאלון כאב (Axial Spa).

יוזמי הפרויקט גם דיווחו, כי פותחה תוכנה המספקת לחולים במחלת קרוהן את רשימת מוצרי המזון שעלולים לגרום, לאחר צריכתם, לתחושה רעה (Diagnosis of destructive foods in Crohn’s disease).

לדברי ד"ר ברכאן, "אנו נמצאים בנקודת זמן שבה עולם הרפואה צמא לפיתוחים טכנולוגיים לפתרון בעיות ולשם התמודדות עם אתגרים, כדי להיטיב את הטיפול הרפואי בכל המישורים. כשמדובר באתגרים אלו יש חשיבות רבה לחשיבה מחוץ לקופסה. הסטודנטים אמורים להציע פתרונות טכנולוגיים ריאליים, לבצע בדיקות היתכנות בטווח זמן קצר ואחר כך לבנות אב-טיפוס, כאשר התקווה היא שיהיה בהמשך מוצר מסחרי".

תמי אלטרץ, מנכ"לית abbvie ישראל, אמרה: "בכוונת החברה להמשיך ולהשקיע בשוק הישראלי ולקדם שיתופי פעולה דומים עם גופים ומוסדות אקדמיים ועם הרופאים. כחברת ביו-פארמה עולמית (פעילות בכ-170 מדינות) יש לנו מחויבות לפיתוח טיפולים המביאים לשינוי אמיתי בחיי החולים ולמציאת פתרונות מגוונים שיקלו על החולים ויאפשרו להם התמודדות טובה יותר עם מחלתם".

ד"ר יהודה אלמליח, דקאן בית הספר למדעי המחשב במכללה למינהל, אמר: "שיתוף הפעולה עם abbvie, מדגים את שילוב התיאוריה עם הפרקטיקה. כוחו של הפרויקט הזה הוא בחיבור בין הסטודנטים לצרכים האמיתיים של חברות מובילות בתעשייה. שיתוף הפעולה הזה יועיל לכל הצדדים".

נושאים קשורים:  חדשות,  מחלת קרוהן,  פרקינסון,  Abbvie,  המכללה למינהל,  ד"ר רפי ברכאן
תגובות