חדשות

ביה"ח "בילינסון": ביצענו לראשונה בישראל ניתוח השתלת מעי דק

ההשתלה בוצעה באשה בת 39 ונמשכה עשר שעות; מנהל "בילינסון": "יש תקווה שנפתח עידן חדש בתחום ההשתלות בישראל"

מתוך הניתוח להשתלת מעי דק (צילום: "בילינסון")

מתוך הניתוח להשתלת מעי דק (צילום: "בילינסון")

במרכז הרפואי "בילינסון" בוצעה בסוף השבוע השתלת מעי דק במבוגר, ובית החולים מסר כי מדובר בהשתלה הראשונה מסוגה בישראל. ההליך נמשך עשר שעות, וצוות המשתילים כלל את ד"ר אביתר נשר, רופא בכיר במחלקת ההשתלות ב"בילינסון" ופרופסור איתן מור, מנהל המחלקה. ד"ר נשר התמחה בהשתלות מעיים במשך שנתיים, במרכז להשתלות כבד ומעי בבית החולים Jackson Memorial במיאמי, שבארה"ב. את המרכז האמריקאי מנהל פרופסור אנדראס טצאקיס, מהמובילים בעולם בתחום.

ניתוח ההשתלה המורכב, שלפי בית החולים מבוצע רק רק במספר מצומצם של מרכזים רפואיים בעולם, נעשה באשה בת 39, אם לילדים, הסובלת ממחלה הגורמת לגידולים שפירים בחלל הבטן ולגידולים ממאירים במערכת העיכול. בשל המחלה, עברה האישה לפני כשנה וחצי כריתה של המעי הדק ומאז איננה יכולה לאכול ותלויה בהזנה תוך-ורידית (TPN) בלבד. מצבה הקשה חייב אשפוזים רבים. לאחר ההשתלה הועברה האשה למחלקה לטיפול נמרץ. הימים הקרובים קריטיים כדי לדעת אם ההשתלה הצליחה, מסר בית החולים.

נוכח מורכבותו של ההליך הניתוחי נטלו בו חלק בנוסף לרופאים המשתילים והמרדימים גם אחיות חדר ניתוח, צוותי טיפול נמרץ, רופאים מומחים בתחום הגסטרואנטרולוגיה, צוות המכון לחקר התזונה, בנק הדם ואחרים.

ד"ר נשר מסר לאחר ניתוח ההשתלה, כי "יש חולים שמסיבות שונות, אינם מסוגלים לעכל מזון ונוזלים ונאלצים להיות תלויים בהזנה תוך-ורידית. השתלת מעי דק נועד לאלו שהפתרון של הזנה תוך-ורידית איננו מתאים להם כיוון שהוא גורם להפרעות בתפקודי הכבד, לזיהומים חוזרים, לקרישי דם ולסתימה של כלי הדם. קבוצת חולים זו כוללת חולים במחלת קרוהן עם כריתות חוזרות של המעי הדק, חולים עם תהליך גידולי שפיר, פגמים מולדים, טראומות כתוצאה מניתוח, חולים עם בעיות עצביות ועוד".

השתלת מעי דק, מסר בית החולים, היא הליך מורכב מאוד הדורש מיומנות רבה מצד המנתח וליווי צמוד מצד גורמים רבים לאחריה. יש לאתר תורם העומד בקריטריונים: צעיר מתחת לגיל 45, בעל מבנה פיזי קטן מהמועמד להשתלה וללא מחלות רקע. לאחר הניתוח, המושתלים מאושפזים במחלקה לטיפול נמרץ לתקופה של כשבועיים-שלושה, ונמצאים במעקב צמוד של הרופאים המשתילים, וגסטרו-אנטרולוגים, המבצעים מדי כמה ימים בדיקה במטרה לוודא שהגוף איננו דוחה את המעי המושתל. בהדרגה, המושתלים מתחילים לאכול מזון עד למצב שבו גופם מראה סימנים ליכולת עיכול מלאה של מזון מוצק. בנוסף, מושתלי מעי יידרשו לליווי צמוד של המכון לחקר התזונה ב"בילינסון" ושל המחלקה לטיפול נמרץ, בראשות פרופסור פייר זינגר.

פרופסור איתן מור, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון, הדגיש: "נתוני ההישרדות של מושתלי מעי דק בעולם עדיין אינם גבוהים, בהשוואה להשתלות אחרות. הם עומדים על 85% מהחולים השורדים בטווח של שנה וכ-60% בטווח של 5 שנים. בשל כך, ההשתלה מוצעת בעיקר לחולים שעבורם ההשתלה היא הפתרון היחיד להצלת חיים".

לדברי פרופסור זינגר, "השתלה מסוג זה נותנת תקווה לחולים הסובלים מאי ספיקת מעי. יש תקווה שחולה שהיתה בטיפול תזונתי תוך-ורידי במשך שנים תצליח בעזרת ההשתלה לחזור להרגלי אכילה תקינים. לאחר השתלת המעי קיימים שינויים ניכרים באיזון החומרים ויכולת הספיגה של המזון. בשלב קריטי זה החולה זקוקה לטיפול אנטיביוטי המנטר את כל השינויים הללו ומתריע על דחייה".

לדברי ד"ר ערן הלפרן, מנהל המרכז הרפואי "בילינסון", "בית החולים השקיע בשנתיים האחרונות בהכשרת צוות נרחב וגדול שיצא לשם כך להשתלמויות בחו"ל. אני מקווה שנפתח עידן חדש בתחום ההשתלות".

נושאים קשורים:  חדשות,  מעי דק,  השתלות,  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות
נורית תלם
22.04.2014, 17:29

שלום רב
קראתי את הכתבה והכתבה הפיחה בי תקווה להחלמתה של אחותי, לפני כחודש התגלה סרטן במעיים ובכבד של אחותי נילי, אנחנו 4 בנות ובן במשפחה, אחותי נילי היא הקטנה בנינו בת 49, דתייה עם 18 ילדים, הגדולה בת 26 והקטן עוד מעט בן 5.מצבה הכלכלי קשה מאוד. קשה המחשבה שאחותי במצב הזה ושעלול לקראת לה הגרוע מכל ושילדיה ישארו ללא אמא. נילי מטופלת כרגע בתל השומר ונתנו לה כדורי קסלודה, ב-28.04 היא אמורה לקבל טיפול כימותרפי דרך הווריד. אמרו לנו שהיא לא ברת ניתוח. האם יש תקווה? האם ניתן לקבוע תור לד"ר נשר לאבחון נוסף? אשמח מאוד אם תצרו איתי קשר.
נורית האחות המודאגת 052-3958319