חדשות

"רפואת העתיד תתמקד במניעה ואבחון מוקדם; לטכנולוגיה תפקיד חשוב"

כך אמר פרופ' אליעזר שלו, דיקן הפקולטה לרפואה בטכניון, בכנס שנערך בחיפה בו הוצגו שימושים חדשניים בטלפונים חכמים למעקב אחר מחלות

הפקולטה לרפואה בטכניון, בשיתוף עם המרכז להנדסת מחשבים ואוניברסיטת "קורנל" בניו-יורק, ערכו השבוע כנס תחת הכותרת Mobile-Social-Cloud Meets Medicine, שבו הוצגו יכולות שימוש בטלפונים חכמים כחיישנים לשם מעקב אחר חולים ומחלות. זאת, בעזרת "מחשוב ענן" ו"ביג-דאטה" (מסדי נתונים גדולים ואחזור מידע מתוכם).

פרופ' אליעזר שלו, במהלך כנס על רפואת העתיד (צילום: יח"צ)

פרופ' אליעזר שלו, במהלך כנס על רפואת העתיד (צילום: יח"צ)

האירוע נערך במטרה לעודד מחקר ופיתוח של טכנולוגיות רפואיות מתקדמות, לשימושם של רופאים. את האירוע אירגנו פרופסור אורי רוזנשיין מהפקולטה לרפואה בטכניון, פרופסור שי מנור מהפקולטה להנדסת חשמל ופרופסור דבורה אסטרין מהפקולטה למדעי המחשב באוניברסיטת קורנל.

פרופסור אליעזר שלו, דיקן הפקולטה לרפואה בטכניון, אמר במהלך הכנס, כי "ברור לכל שרפואת העתיד תהיה מותאמת-אישית ותתמקד במניעה, בחיזוי ובאבחון מוקדם – לטכנולוגיה יהיה תפקיד חשוב מאד במעבר לעידן החדש הזה". עוד הוסיף, כי "הטכנולוגיה של היום מאפשרת לעשות דברים רבים שלא היו אפשריים קודם לכן. הטלפון החכם הוא גם מכשיר לאיתור מיקום, ומשמש מד תנועה, מד מהירות ותאוצה. המצלמות ואמצעי ההקלטה הקולית הופכים את המכשירים הנפוצים הללו לחיישנים רפואיים. נוכל גם לחזות ולאתר אוכלוסייה בסיכון גבוה למחלות לפי כללים גנטיים באמצעות כריית מידע, רשומות רפואיות ופרטים שיאספו מבתי המרקחת, באמצעות ניהול 'ביג דאטה', אלגוריתמים משוכללים ושימוש ברפואה מותאמת אישית באמצעות טכנולוגיית ריצוף גנטי וכלים ביו-אינפורמטיים".

משתתפי הכנס נחשפו למערכות המשתמשות בטלפונים החכמים כבחיישנים בניטור חולים במחלות שונות. פרופסור שי מנור אמר בהקשר זה, כי המידע הגולמי שנמצא בטלפונים החכמים הופך למידע נגיש ומובן וכי אפשר להבין את התנהגות האדם מתוך הנתונים - במטרה לשפר את הטיפול הרפואי ואת האבחון במצבים רפואיים רבים.

ד"ר מור פלג מאוניברסיטת חיפה, המשתתפת בפרויקט האירופי MOBILGUIDE, דיווחה כי במסגרתו מקבלים החולים עם שחרורם בית החולים חגורה המודדת מדדים רפואיים - בפרט אלו הקשורים לפעילות הלב. הם משדרים אותם באמצעות טלפון חכם למוקד המאפשר לרופא לקבל החלטות מידיות. ד"ר אלעד יום טוב, ממעבדות המחקר של "מיקרוסופט" בישראל, מסר כי במחקר שערכה החברה בהתבסס על שאילתות בנושאים רפואיים שנשלחו למנוע חיפוש התברר שכאשר אנשים שואלים על מחלה מסוימת יש סבירות גבוהה מאוד, עד כדי 88.4%, שהם גם יבצעו שאילתות על תרופות הקשורות לאותה מחלה.

עופר פביאן, מנכ"ל משותף בחברת Medial Research, תיאר פרויקט של מסד נתונים שבנתה החברה בשיתוף עם "מכבי שירותי בריאות". במסגרת הפרויקט בחנה הקופה, באופן רטרואקטיבי, את מדדי בדיקות הדם של אנשים שאובחנו בסרטן המעי הגס. התברר כי לפני שהסרטן מתגלה בסריקה, מסתמנת ירידה ברמת ההמוגלובין, גם אם היא עדיין בגבול הנורמה. למרות ההמלצה שכל אדם מעבר לגיל 50 יבצע סריקה כזאת - ההיענות לבדיקה, שאיננה נעימה, לא גבוהה. סריקה אלקטרונית של בדיקות דם רבות המבוצעות ממילא בישראל לצרכים שונים, עשויה לסייע באיתור אנשים בסיכון ולהפנות אליהם בקשה לבצע סריקה, כדי לאתר את המחלה בשלב מוקדם, כשעוד ניתן לנתח עם סיכויים סבירים להבריא.

אורן פירסט, מחברת Dario LabStyle, המפתחת מכשיר בודד המכיל את כל הדרוש לחולי סוכרת (מד סוכר, רצועות מדידה ודוקרנים, כאשר מד הסוכר מדווח כל הזמן ל"ענן"), הציג פרויקט המיועד בעיקר לילדים חולי סוכרת בשם "גלוקוגוצ'י. הפרויקט הוא מעין "טמגוצ'י" לחולה סוכרת. הוא מסייע לילד החולה להבין את חשיבות זמני הארוחות ומתן האינסולין. הילדים מפתחים הזדהות עם הדמות הווירטואלית. כך, ציין, משפרים את שיתוף הפעולה, מחנכים את החולה, מעודדים הרגלים טובים וממזערים סיבוכים. "בעתיד ניקח את הרעיון הזה גם למחלות אחרות, כגון יתר לחץ דם והשמנת יתר", אמר.

עומרי שור, מייסד ומנכ"ל MEDISAFE, הציג יישום במסגרתו פותחו סרטוני וידאו עם הסבר על תרופות, במקום הוראות השימוש המודפסות המוצמדות כיום לכל תרופה. הסרטון מותאם לקבוצת חולים עם מאפיינים דומים. כל חולה מקבל רק את הסרטונים הרלוונטיים לתרופות שהוא נוטל, עם תזכורת מתאימה בכל אמצעי - לרבות למכשיר הנייד. המערכת מסייעת למנוע נטילה כפולה של תרופות - אחד הגורמים המשמעותיים למוות.

ארתורו ושלר, מנכ"ל חברת Healarium, הציג יישום המאפשר לחולה להעלות את מסמכי התיק הרפואי שלו (רלוונטי בעיקר לארה"ב, שם מערכת הבריאות מבוזרת), ולתת לרופא גישה לכל בדיקות המעבדה, הצילומים, סיכומי מחלה וכו'. החברה יצרה מערכת למידול ההתערבות, כדי שהרופאים יוכלו להתערב בהתאם לצורך.

זיו יקותיאל, מנכ"ל חברת מונפורט (MON4T) הציג מערכת לבדיקה עצמית של תפקוד המוח. המערכת מיועדת לשפר את בריאותם ובטיחותם של חולים הסובלים מהפרעות נוירולוגיות, שעברו ניתוח נוירולוגי ויש צורך במעקב קבוע אחר מצבם. כיום נעשות בדיקות אקראיות במרווחי זמן גדולים ואין מענה לחשש מפני החמרה פתאומית במצב החולה. המערכת החדישה נותנת מענה לעניין הזה.

נושאים קשורים:  חדשות,  סוכרת,  מכבי שירותי בריאות,  הפקולטה לרפואה בטכניון,  תפקודי מוח
תגובות