חדשות

מחקר בארה"ב: כריתת מעי על ידי רובוט אינה מוצלחת יותר מניתוח רגיל

המחקר, שפורסם ב-JAMA, מצא כי ניתוח בסיוע רובוט לא היה מוצלח יותר מבחינת סיבוכים, מצבים מורכבים, משך הניתוח או שיעורי התמותה

מחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור שבארה"ב מצא, כי ניתוחים שבוצעו באמצעות רובוטים כמו "דה וינצ'י" לא היו מוצלחים יותר לעומת אלו שבוצעו בכלים הכירורגיים ה"מסורתיים", על ידי מנתחים. ממצאי המחקר פורסמו בסוף השבוע בכתב העת של ההתאגדות הרפואית האמריקאית (JAMA).

המחקר בחן את שיטות הניתוח ואת התוצאות לגבי הליך כריתת כרכשת (קולקטומיה). הוא מצא, כי כשמדובר בסיבוכים, במצבים מורכבים, במשך הניתוחים או בשיעורי התמותה - הניתוחים הרובוטיים לא היו מוצלחים יותר באופן מובהק. המחקר מצא כי ניתוח באמצעות רובוט היה יקר יותר, כ-3,000 דולר יותר מאשר ניתוח רגיל.

המחקר בחן את הנושא על רקע הכנסתם של יותר ויותר רובוטים לחדרי הניתוח בבתי החולים והמגמה להגביר את השימוש בהם. המחקר ההשוואתי בחן את הנושא לגבי 244,129 ניתוחי קולקטומיה אצל חולים מעל גיל 21, שנעשו בשנים 2010-2008. עד כה, היו ראיות לפיהן שימוש ברובוטים מבטיח פחות אובדן דם, מקטין סיכונים הכרוכים בעירויי דם וגם מקצר את זמן ההתאוששות.

מחקר קודם שנעשה באוניברסיטת קולומביה שבניו-יורק, שפורסם גם הוא ב-JAMA, לא מצא יתרונות בניתוחי היסטרקטומיה (כריתת רחם) שנעשו על ידי רובוט. מחקר זה העלה כי עלות הניתוח היתה גבוהה ב-2,100 דולר בהשוואה להליך הכירורגי הידני. לעומת זאת, בכתב העת של האיגוד האירופי לאורולוגיה פורסם ב-2002 מחקר שהציג את יתרונות המערכת הרובוטית כשמדובר בניתוחי פרוסטטה.

מנהל התרופות והמזון של ארה"ב (FDA) חוקר עתה את נושא הבטיחות של ניתוחים באמצעות רובוטים וכן את היצרניות של המערכות הללו, שהשימוש בהן התרחב במיוחד בניתוחים לפרוסקופיים (Key-hole), כיוון שזרועות הרובוט עשויות להתקשות בביצוע ניתוחים עדינים. תוצאות החקירה נוגעות ל-1,386 מערכות רובוטיות שכבר מופעלות בעולם, לרבות בכמה בתי חולים בישראל.

בתגובה שפירסמה יצרנית "דה-וינצ'י" נכתב כי ייתכן שבעיות תפעול מצד המנתח המפעיל את הרובוט יכולות לגרום לתוצאות לא-רצויות. היצרנית הוסיפה, כי "בעבור מנתחים, ששולטים ברובוט בעודם יושבים מול מסך המחשב במקום לעמוד מעל המנותח, ניתוחים יכולים להיות מעייפים פחות, וזרועות רובוטיות אינן רועדות".

באחרונה בוצעה החזרה (Recall) למערכת "דה-וינצ'י" במקרה אחד לאחר שהוברר כי בעיות טכניות מנעו מזרוע הרובוט להגיע לרקמת היעד ולאחוז בה. במקרה אחר זרוע הרובוט הכתה בפניה של מנותחת בהיותה מורדמת על שולחן המנתחים.

לקריאת המאמר בכתב העת JAMA לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  FDA,  רובוט דה וינצ'י,  כריתת מעי,  לפורסקופיה,  רובוט רפואי
תגובות
מיקי
08.01.2014, 03:52

לפי האתר http://www.laserprostate.co.il/ הרובוט הזה זה פסגת הטכנולוגיה.
אז, לא?