המטולוגיה

5 הרגלים מוטלים בספק בתחום ההמטולוגיה - והמלצות טיפול חדשות

מנת עירוי RBC, בירור VTE, מסנני IVC, טיפול במינון יתר של קומדין ו-CT למעקב לימפומה נמצאים במוקד המלצות "Choosing Wisely"

09.12.2013, 09:53

במסגרת קמפיין "Choosing Wisely" של ה-American Board of Internal Medicine לשיפור איכות הטיפול וצמצום בירור וטיפול-יתר, פירסמה (4 בדצמבר) החברה האמריקאית להמטולוגיה (American Society of Hematology‏, ASH) חמש המלצות טיפול המבוססות על הרגלים מוטלים-בספק בתחום הקליניקה ההמטולוגית:

1. צמצום מנת עירוי כדוריות דם אדומות למינימום הנדרש: מחברי ההמלצות לא מצאו ראיות לתועלת ממינון מוגדל של כדוריות דם אדומות בהשוואה למינון מוגבל יותר. בנוסף לעלויות הגבוהות יותר, מינונים מוגדלים מגדילים את חשיפת המטופל לסיכוני העירוי.

2. הימנעות מבירור תרומבופיליה במבוגרים לאחר פקקת-תסחיף ורידיים (venous thromboemnolism‏, VTE) עם גורם סיכון משמעותי חולף: בנוכחות גורמי סיכון המסבירים את אירוע ה-VTE כגון ניתוח, חבלה או ריתוק ממושך למיטה, לא נמצא כי בירור תרומבופיליה השפיע על משך או על עוצמת הטיפול נוגד הקרישה ואף יכול להאריך משך טיפול זה שלא לצורך במקרה של אבחנה שגויה של תרומבופיליה. בהינתן גורמי סיכון אחרים כגון היסטוריה משפחתית וכו' ממליצה ה-ASH על ייעוץ מומחה VTE.

3. הימנעות משימוש שגרתי במסנני הוריד הנבוב התחתון ( inferior vena cava [IVC] filters):מיעוט הראיות בעד השימוש באמצעי זה הביא את ה-ASH להמליץ על שימוש במסנן IVC במקרי VTE חריף בנוכחות הוריית-נגד לתרופות נוגדות קרישה ולשקול את הטיפול במקרה של תסחיף ריאתי תחת טיפול נוגד קרישה או תסחיף ריאתי משמעותי עם עתודות תפקודיות מצומצמות של הלב והריאות. השימוש במסנן כמניעה ראשונית של תסחיף ריאה באלו ללא פקקת ורידים עמוקה (deep vein thrombosis‏, DVT) של הרגליים אינו נתמך בראיות מספקות ואף ישנן ראיות מוצקות לנזק הנגרם ממסננים אלו.

4. הימנעות משימוש בפלסמה או תרכיז קומפלקס פרותרומבין להיפוך פעולת נוגדי ויטמין K בהיעדר דימום או ניתוח או פעולות פולשניות דחופים: גם כאן שימוש לא מוצדק באמצעי זה חושף את החולים לסיכוני הטיפול ללא ראיות לתועלת משמעותית. מרבית החולים שאינם מדממים יכולים להיעזר בהפחתת או עצירת מינון נוגדי ויטמין K או מתן מנות קטנות של ויטמין K לפי INR וקליניקה.

5. צמצום השימוש ב-CT במעקב אחר חולי NHL אגרסיבית בהפוגה מלאה וללא תסמינים: המחברים לא מצאו ראיות לשיפור ההישרדות מחד, והחשיפה לקרינה בבדיקת CT מאידך, בנוסף לעובדה כי מרבית החזרות מבושרות על ידי תסמינים קליניים. כל אלה הביאו את ה-ASH לקרוא לשקול היטב את השימוש בכלי זה, במיוחד בחולים צעירים עם פרוגנוזה טובה.

המאמר המלא זמין בחינם באתר כתב העת Blood. לקריאה לחצו כאן

מקור:
Hicks LK, Bering H, Carson KR, et al. The ASH Choosing Wisely® Campaign: five hematologic tests and treatments to question. Blood [Internet] 2013 [cited 2013 Dec 6];:blood–2013–07–518423.

נושאים קשורים:  המטולוגיה,  Choosing wisely,  מחקרים
תגובות