תביעת פיצויים

95% סיכון לכאב גב תחתון לא אורגני בנוכחות 3 גורמי סיכון אנמנסטיים

מנגנון פציעה, תלונות באזורים נרחבים ולא קשורים ופנייה לכירופרקט נמצאו קשורים לגורם לא-אורגני ל-LBP במבקשי פיצויים בשל תאונת עבודה

04.12.2013, 15:14

השכיחות הגבוהה של מקור לא-אורגני לכאב גב תחתון (LBP) בקרב מגישי תביעת פיצויים מצריכה זיהוי מוקדם של מטופלים עם בעיה זו, על מנת להכווין טוב יותר את הטיפול בהם במטרה להימנע מבירורים וטיפולים מיותרים ולא-רלוונטיים. מחקר, שהתפרסם לפני מספר ימים (2 בדצמבר) באתר כתב העת The Spine Journal, בדק את גורמי הסיכון לקיום גורם לא-אורגני לכאבי גב באוכלוסיה זו.

החוקרים סקרו באופן רטרוספקטיבי את הרשומות הרפואיות של 127 מטופלים עם תביעת פיצויים בשל תאונת עבודה, שהופנו לייעוץ אצל מנתח גב יחיד בתקופה של שנתיים לאיתור מאפיינים קליניים ודמוגרפיים היכולים להוות גורמי סיכון להימצאות כאב גב תחתון לא-אורגני, שהוגדר כנוכחות ארבעה ויותר סימני וואדל (Waddle) או שלושה סימני וואדל עם התנהגות לא עקבית או המרמזת על כאב לא-אורגני במהלך הבדיקה.

מנגנון פציעה של החלקה ונפילה או הרמת מטופל (יחס צולב [odds ratio]‏: 5.7; p=0.03), טענות לפגיעה ביותר משני איזורי גוף (4.2; p=0.02), תלונות צוואר ועמוד שדרה גבי נלוות (2.9; p=0.04), פניה התחלתית לכירופרקטור (7.7; p=0.01) וכאב גב שלא תועד בדיווח הראשון על הפגיעה (3.3; p=0.04) נמצאו קשורים במובהק לנוכחות כאב לא-אורגני, ואלו עם שלושה גורמי סיכון ויותר מרשימה זו נמצאו בסיכון של למעלה מ-95% לסבול מכאב לא-אורגני.

לדברי החוקרים, סימנים אלה הקלים לזיהוי בבדיקה הקלינית יקלו על המטפלים לזהות את אלה הנמצאים בסיכון גבוה לכאב לא-אורגני וכך להימנע מבירורים וטיפולים מיותרים.

מקור:
Rohrlich JT, Sadhu A, Sebastian A, Ahn NU. Risk factors for nonorganic low back pain in patients with worker’s compensation. The Spine Journal [Internet]. 2013 Oct [cited 2013 Dec 3];

נושאים קשורים:  תביעת פיצויים,  פציעה,  תאונת עבודה,  גב תחתון,  מחקרים
תגובות
דר' עפר
06.12.2013, 19:02

מאמר מחכים, אבל...
הבירורים המיותרים, בעיקר במקרים של תביעות נדרשים ע"י המערכת המפצה או בלחץ המטופלים אחרי שהחכימו והתבלבלו במרשתת.