חדשות

מועד חשיפת תינוקות למזון מוצק משפיע על הסיכון לפתח אלרגיות למזון

כך נמצא במחקר שנערך בבריטניה; המלצת החוקרים: "לא להתחיל לתת מזון מוצק לתינוקות לפני שבוע 17 - ובכל מקרה להמשיך להניק במקביל"

הנקה (צילום: אילוסטרציה)
הנקה (צילום: אילוסטרציה)

במהדורה המקוונת של כתב העת Pediatrics התפרסמו בחודש שעבר תוצאות מחקר שנעשה בקרב תינוקות בבריטניה ממנו עולה, כי "תזמון נכון של תחילת האכלת תינוק בפריטי מזון מוצקים עשוי להפחית את הסיכון שלו לסבול מאלרגיה למזון".

עורכי המחקר ציינו, כי ב-4-6 החודשים הראשונים לחייהם של תינוקות, מזונם צריך להיות באופן בלעדי חלב-אם, רצוי בהנקה. המחקר מצא כי במקביל להמשך ההנקה בחודשים מאוחרים יותר, יש להתחיל להציע לתינוק פריטי מזון מוצק החל מגיל מסוים. בדרך זו, מצאו, יפחת הסיכון שיפתח אלרגיות למזון.

עורכי המחקר מסרו, כי עקבו אחר 1,140 תינוקות מרגע הלידה ועד הגיעם לגיל שנתיים, בעוד האמהות עצמן מילאו דפי יומן אישי, שבהם פירטו במדויק את תפריט המזון שניתן לתינוקות, מבלי שחשדו שקיימת או עלולות להופיע תגובות אלרגיות למזון. החוקרים אישרו הופעת אלרגיות אלו בבדיקות דם.

אצל 41 מהתינוקות אובחנה אלרגיה למזון והיא אושרה בבדיקות. אלו הושוו עם 82 תינוקות בגיל תואם בריאים ללא אלרגיה. כולם נולדו בין ינואר 2006 לאוקטובר 2007.

החוקרים גם עקבו אחר משקלי הלידה ולקחו בחשבון את משכי ההריונות לצד אלרגיות שמהן סבלו האמהות עצמן וגורמים נוספים שנכנסו ל"סל השיקולים". החוקרים מצאו כי גיל 17 שבועות הוא "הגיל הקריטי": תינוקות שהאמהות שלהן החלו לנסות ולהאכילן במזון מוצק לפני הגיל הזה, היו באופן מובהק בעלי נטייה גבוהה לפתח אלרגיות למזון.

עוד ציינו עורכי המחקר, כי המשך הנקת התינוקות תוך כדי חשיפתם ההדרגתית גם לחלב פרה, היה גורם מגן יעיל כנגד האלרגיות. החוקרים הדגישו כי הגורמים האימונולוגיים שבחלב האם הם שסיפקו את ההגנה.

"אל תתחילו לחשוף תינוקות למזון מוצק לפני הגיעם לגיל 17 שבועות ואם ניתן לחכות זמן רב יותר – עדיף", כך אמרו המומחים, מאוניברסיטת סאותהמפטון, והוסיפו: "כאשר האם מתחילה לחשוף את התינוק לפריטי מזון מוצקים, עליה עדיין להמשיך ולהניק".

לקריאת הדיווח המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  הנקה,  תינוקות,  מערכת החיסון,  אלרגיה למזון
תגובות
צבי
11.12.2013, 12:49

הכל טוב ויפה.

אני חושב שהציבור שוכנע כבר מזמן שהנקה היא דבר טוב. עכשיו רק נותר להאריך את חופשת הלידה כדי לאפשר את זה.

דר׳ מינה גורביץ
15.12.2013, 16:49

ברור לכל שאין להציע מזון מוצק לפני גיל 17 שבועות אך גם ידוע שחשיפה מאוחרת של חלבונים מסויימים מגבירה את הסיכויים לפתח אלרגיות. ניסיון לדחות חשיפה לגלוטן לאחר גיל שנה העלתה את אחוז הילדים שפיתחו צליאק, חשיפה מאוחרת של ילדים באנגליה לבוטנים מעלה את שכיחות אלרגיה לבוטנים באנגליה לעומת הארץ בה נחשפים פעוטות בגיל מוקדם לבמבה מה שמביא לשכיחות נמוכה יותר של אלרגיה לבוטנים בארץ.
אם כך האינפורמציה הנחוצה לנו היא לא רק מתי בטוח להתחיל כי אם מתי רצוי להתחיל כלומר מהו ״חלון ההזדמנות״ לחשיפת חלבונים אלרגניים כדי להפחית את הסיכוי לאלרגיות למזון????

רופא
03.02.2014, 08:19

מכל העבודות כמו זאת מסתמנת תמונה שמראה שהבעיה נעוצה בכך שמערכות הגוף השונות של התינוק טרם בשלות דיין ובמקרה של אלרגיה למזון אנחנו מדברים על מערכות העיכול והחיסון. סביר להניח שאם העובר היה נשאר ברחם עוד כמה חודשים (כמו בחיות אחרות)אז כולנו היינו נולדים יותר בשלים להתמודדות עם העולם !! לכן אנחנו נולדים לא בשלים ומשלימים את ההבשלה לאחר הלידה. כשמערכות אלו מגיעות לרמת הבשלה מספיקה אז כנראה אין בעיה של אלרגיה למזון : זו "חלון ההזדמנויות" להכנסה בטוחה של מזונות (פיתוח סבילות חיסונית)שכנראה מתחילה סביב בגיל 17 שבועות לאחר הלידה ונסגרת , מתי?

יאנה
11.02.2014, 14:46

אני חושבת שאם הייתה *יותר מודעות* לחשיבות ההנקה,לפחות עד גיל חצי שנה אז פחות הורים היו רצים ונותנים טעימות בגיל 4 חודשים(כמו שממליצים בטיפת חלב,לתת מ4 חודשים). זה לא סוד שהרוב הגדול מאד של האמהות מעדיף תחליפי הנקה,במיוחד שמגישים אותו כבר בחדרי הנקה.
בנוסף,אם בבתי יולדות הייתה איזו מחוייבות למישהי שתוכל להסביר באופן מרוכז את חשיבות ההנקה.