חדשות

"בוחנים חלופות לתקופת מדעי היסוד, כדי להתאימה לכלל המתמחים"

כך אומר יו"ר המועצה המדעית של הר"י, פרופ' שי אשכנזי, בראיון ל"דוקטורס אונלי"; "הדעה המקובלת היא שיש צורך בהתנסות מחקרית"

יו"ר המועצה המדעית של הר"י, פרופ' שי אשכנזי, אומר בראיון מיוחד ל"דוקטורס אונלי", כי המועצה בראשותו רואה חשיבות גדולה בתקופת מדעי היסוד במהלך ההתמחות, אך כי בכוונתה להציע חלופות שידאגו כי תתאים לכלל המתמחים.

"מדעי היסוד – 6 חודשי ההתנסות המחקרית של המתמחים – מהווים את המנוע החשוב לשמירת איכות הרפואה ולקידומה", אומר פרופ' אשכנזי, המכהן גם כמנהל מחלקת ילדים בביה"ח "שניידר", "יש לה גם מטרה: הרופאים הצעירים שעברו אותה יהיו קרוב לוודאי רופאים יותר טובים בבואם לטפל בחולים. לכן, החליטה המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית להשאיר את התקופה הזאת על כנה, אך עם זאת, לבחון דרכים ולהציע לה חלופות כדי שהיא אכן תתאים למתמחים שונים".

פרופ' שי אשכנזי (צילום: "שניידר")

פרופ' שי אשכנזי (צילום: "שניידר")

"יהיו מי שימשיכו בתקופת מחקר של 6 חודשים; אחרים ייהנו מקורס מעמיק בשיטות מחקר וקריאת מאמרים של יום אחד בשבוע במשך מספר שנים... יש גם הצעה שפרק ההתנסות המחקרית, עבור חלק מהמתמחים המעוניינים, יימשך שנה"

הראיון נערך על רקע פרסום תוצאות סקר שקיימה המועצה המדעית בקרב הרופאים חברי ההסתדרות הרפואית, בסוגיית מקומה של "תקופת מדעי היסוד" – השם ההיסטורי שניתן לתקופת ההתנסות במחקר הקליני שעוברים המתמחים - והשאלה אם יש צורך להשאיר אותה כחובה במתכונתה הנוכחית.

"הסקר היה רק נדבך אחד - אבן בפסיפס השלם - של דיון מעמיק מאד שקיימה המועצה המדעית של הר"י בנושא 'מדעי היסוד'", הדגיש פרופ' אשכנזי, "תקופה זו בפרק ההכשרה וההתמחות של הרופאים הצעירים היא תקופה מובטחת למרבית המתמחים והיא מוקדשת כולה למחקר".

מדוע היה צריך להעלות לדיון את הנושא?
"לאור המידע שרק הולך ומתגבר ברפואה, לצד המצוקות הקיימות כמו מחסור ברופאים במקצועות השונים ועומסי העבודה, הועלתה השאלה אם פרק זמן של התנסות מחקרית אכן חיוני והכרחי להתמחות הרופאים הצעירים. כאשר הצגנו את השאלה הזאת לחברים רבים קיבלנו תשובות שונות. בין היתר, נשמעו קולות שהציעו לוותר על פרק זה בתקופת ההתמחות ולהתמקד בהכשרה המקצועית-מעשית של רופאי העתיד".

כיצד נולד הרעיון לקיים סקר בנושא?
"קודם להכנת הסקר ליבנו את הנושא בקרב בעלי תפקידים שונים. פנינו לכל 56 האיגודים המדעיים חברי הר"י וכל אחד מהם קיים דיון והביע את עמדתו בנושא. ועדת ההתמחות של המועצה המדעית קיימה על כך דיון עצמאי , ונשיאות המועצה המדעית קיימה שתי ישיבות שהוקדשו במיוחד לסוגיה זו. כמו כן, דן בכך הוועד הפועל של המועצה, שבו למעלה מ-60 חברים וכולל נציגות לאיגודים, לדיקני בתי הספר לרפואה בארץ, לבתי החולים, לקצין רפואה ראשי של צה"ל, למשרד הבריאות ולרופאי הקהילה והפריפריה. בכל הפורומים הללו נשמעו דעות לכאן ולכאן. בנוסף לפעילות זו, החלטנו במועצה המדעית לבצע גם סקר בין כלל הרופאים כדי לאפשר למספר רב מביניהם להביע את דעתם. שלחנו אי-מייל, שבו הצגנו את השאלות שעליהן ביקשנו לקבל תשובות. גם הצגנו שאלה פתוחה, שבה כל אחד יכול היה להוסיף את דעתו האישית. 380 רופאים 'הרימו את הכפפה' וענו לשאלון. נכון, מדובר בכ-2% מכלל חברי הר"י, אבל נאספו כך תשובות מגוונות".

ומה היו תוצאות הסקר?
"הנה הפירוט והפילוח: מבין 380 הרופאים שהשיבו לשאלון, היו 174 מנהלי מחלקות, מרפאות ומנהלי מוסד רפואי כלשהו, 22 סגני מנהלי מחלקות ומרפאות, 122 רופאים בכירים ו-62 מתמחים. 169 מקרב כלל המשיבים ענו: "תקופת ההתנסות הקלינית חשובה, אלא שהביצוע שלה כיום איננו אופטימאלי"; 164 ענו כי זו "תקופה חשובה וחובה להשאיר אותה במתכונת הנוכחית"; 48 לא השיבו.

"מתוך ה-169 הסבורים שיש מקום להכניס שינויים בביצוע, 79 היו מקרב המנהלים, 12 מקרב הסגנים, 50 מקרב הרופאים הבכירים ו-28 מבין המתמחים. מתוך ה-164 שהמליצו להשאיר את פרק ההתנסות המחקרית במתכונתו הנוכחית, 75 היו מקרב המנהלים, 9 סגנים, 59 מקרב הרופאים הבכירים ו-21 מבין המתמחים.

"תוצאות הסקר הצביעו למעשה על ההמלצות שקיבלנו קודם לכן בדיוני המועצה ובאיגודים. נכון להיום, הדעה המקובלת היא שיש צורך בהתנסות מחקרית"

"כאשר ניתחנו את הממצאים, הסיכום היה: 132 בעד השארת תקופת ההתנסות המחקרית (מדעי היסוד) כפי שהיא; 114 שהמליצו להשאירה תוך חיפוש חלופות; 72 שהציעו לאפשר למתמחים בחירה בין שני מסלולים – התמחות ללא התנסות מחקרית והתמחות במסלול הכולל אותה; 35 הציעו לבטל כליל את תקופת 'מדעי היסוד' וההתנסות המחקרית. 27 לא ענו על השאלה בהקשר לכך".

מה המסקנה הכוללת שהגעתם אליה?
"תוצאות הסקר הצביעו למעשה על ההמלצות שקיבלנו קודם לכן בדיוני המועצה ובאיגודים. נכון להיום, הדעה המקובלת היא שיש צורך בהתנסות מחקרית. אגב, אני הצעתי מכבר לשנות את השם 'מדעי היסוד' בתקופת ההתמחות, משום שלדעתי זה שם ארכאי, היסטורי, שגם אינו נכון, שכן מדובר בהתנסות מחקרית מגוונת ולאו דווקא במחקר בסיסי. אלא ששינוי השם הוא תהליך מורכב וממושך".

מדוע לדעתך יש צורך בהתנסות מחקרית לצורך ההתמחות הכוללת של רופא לקראת כניסתו לשוק העבודה, שבו יבלה עשרות שנים וספק אם ימצא זמן למחקר משלו?
"הרפואה היא מקצוע מבוסס ראיות. בתקופת ההתנסות המחקרית לומד רופא צעיר את השפה המחקרית, איך להבין שיטות מחקר ונתונים סטטיסטיים. כל אלה מכשירים אותו להיות גם ביקורתי כאשר הוא קורא מאמר על תוצאות מחקר חדש בתחום שבו הוא מתמחה באורח ספציפי ומייעד לעשות בו קריירה מקצועית.

"ההתנסות המחקרית, לדעתי ולדעת רבים מעמיתי, חשובה גם עבור מי שאיננו מכוון עצמו להיות רופא-חוקר. עצם ההתנסות תעניק לו כלים על מנת שיהיה רופא טוב יותר, שיידע להבחין בין מחקרים אמינים שניתן ליישמם לבין מחקרים פחות אמינים, ויבין את מהותה של הרפואה מבוססת הראיות. הסקר המחיש, כי הרוב המכריע של המשיבים לשאלון הם בעד המשך קיומה של תקופת ההתנסות. נכון, רופא עושה התמחות במשך 5-4 שנים, אבל בפרק ההתנסות המחקרית הוא רוכש לעצמו כלים חשובים מאד, בתוך חלון זמן קצר יחסית לכלל שנות עבודתו כרופא. פרק ההתנסות המחקרית בתקופת ההתמחות נראה לכולנו כחשוב מאד לעתיד הרפואה בישראל. עמדה זו התקבלה בכל הפורומים שדנו בסוגיה".

"אנחנו בוחנים עתה את נושא הרוטציה... גם בסוגיה זו אנחנו אוספים עתה נתונים ודעות"

ובכל זאת, אתה וחברי המועצה המדעית, סבורים שיש לבחון הכנסת שינויים במתכונת הקיימת
"כן. מהדעות שהצטברו הגענו למסקנה שיש צורך בהכנסת שינויים, בהתאמת התוכנית לתקופתנו, בדומה לרפואה המותאמת-אישית. חשבנו שמן הראוי להציע כמה חלופות כדי שיתאימו יותר למגוון רחב של המתמחים הקיימים. יהיו ביניהם כאלה שימשיכו בתקופת מחקר בת 6 החודשים, ואחרים שייהנו מקורס מעמיק בשיטות מחקר וקריאת מאמרים של יום אחד בשבוע במשך מספר שנים וכו'. יש גם הצעה שפרק ההתנסות המחקרית, עבור חלק מהמתמחים המעוניינים בכך, יימשך שנה, ויינתן בו עידוד לשילוב מדעי היסוד עם תארי מוסמך ודוקטור למדעים. במלים אחרות: יש צורך לאפשר גמישות בנושא הזה. לכן ייבחנו דרכים – והמועצה קיבלה את המנדט לברר ולהציע אותן – כדי שיהיו כמה חלופות, מותאמות יותר לכיווני ההתמחות השונים.

"עבור אלו מבין המתמחים שיגלו יותר עניין במחקר, מחובתנו לעודד אותם לכיוון הזה, כדי שהמחקר שבו יעסקו יהיה איכותי ומעמיק . לכן, יזמה המועצה המדעית בשלוש השנים האחרונות הענקת פרסים על עבודות מחקר מצטיינות של המתמחים. מדובר בפרסים כספיים ועבודות המחקר יתפרסמו בכלי התקשורת המקצועית של הר"י".

מהי הסוגיה הבאה, בהקשר להתמחות, הנדונה עתה במועצה?
"אנחנו בוחנים עתה את נושא הרוטציה. היא נועדה להרחבת אופקים, אבל גם כאן השאלה היא אם הרוטציה שלה נדרשים המתמחים משיגה את התוצאות שיועדו לה. השאלה למשל היא: רופא שמתמחה ברפואת עיניים ומגיע בתקופת הרוטציה לשהות במחלקה פנימית, האם הוא מנצל נכון ובאופן מיטבי את התקופה הזאת? מה זה נותן לו? גם בסוגיה זו אנחנו אוספים עתה נתונים ודעות".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופסור שי אשכנזי,  תקופת מדעי היסוד (התנסות מחקרית),  רוטציה,  המועצה המדעית
תגובות
ירון
19.11.2013, 08:15

מדוע להסתפק רק בביטול מדעי היסוד?
אולי נבטל גם את הלימודים הקדם קליניים. זה ייתן לפחות בשלוש שנים הקרובות דחיפה רצינית של רופאים שיסייעו למצוקה.....

עצם העובדה שהעלו בכלל לדיון את נושא ביטול מדעי יסוד בגלל מצוקת מחסור ברופאים היא בעייתית.

ד״ר סיון סטון לורינץ
19.11.2013, 19:02

לפרופ׳ אשכנזי,
ברצוני לומר כי לגבי רוטציות במהלך ההתמחות ברפואת ילדים לדעתי חיוני שתהיה תקופת רוטציה של כ-3 חודשים במרכזים להתפתחות הילד.
בברכה,
ד״ר סיון סטון לורינץ