חדשות

מחקר בדנמרק: אפשר לחזות היצרות במסתם בלב על ידי בדיקת דם

החוקרים מצאו כי רמות גבוהות של החלבון ליפופרוטאין בדם היו קשורות להופעת היצרות של המסתם הוותיני בלב בקרב הנבדקים

קרדיולוגים מבתי החולים Rigshospital ו-Herlev שבקופנהגן, יחד עם חוקרים בתחום הלב באוניברסיטת קופנהגן, זיהו קשר ברור בין היצרות המסתם הוותיני (האאורטי) להופעת חלבון  ליפופרוטאין בדם. החוקרים דיווחו ל-Journal of the American College of Cardiology, כי תוצאות מחקרם עשויות לסייע בטווח הרחוק במניעת מחלת מסתם הלב וכי ניתן להשתמש בזיהוי רמות גבוהות של חלבון זה לניבוי הופעת המחלה בעתיד.

לפי נתוני המחקר, כ-2%-7% מבני 65 ומעלה בדנמרק סובלים מהיצרות המסתם הוותיני (AS – Aortic valve stenosis). המחלה, שעשויה לנבוע מגורמים תורשתיים, עלולה להיות קטלנית והטיפול היעיל היחיד הקיים כיום הוא ניתוח.

החוקרים מסרו, כי מצאו שרמות גבוהות של  ליפופרוטאין ((Lipoprotein(a) קשורות לסיכון משמעותי להופעת AS. אצל 10% מקרב אלו שנמצאו בדמם רמות גבוהות של החלבון – שיעור הסיכון להתפתחות המחלה עשוי לזנק פי שניים או שלושה.

עוד נתגלה במחקר, כי הסיכון לפתח AS גבוה במיוחד בקרב מי שנולד עם וריאנט ייחודי של הגן LPA – כלומר הגן המעיד על קיומן של רמות גבוהות במיוחד של (Lipoprotein(a . מחקרים גנטיים נרחבים קודמים שנעשו בדנמרק תמכו בתוצאות מחקר שהבהיר את תפקידו המרכזי של גן זה בהתפתחות היצרות המסתם.

לדברי החוקרים, "ממצאי המחקר עשויים לסייע בטווח הקרוב ליצרניות תרופות לנהל מחקרים קליניים בתרופות שמיועדות להפחתת רמות החלבון הנ"ל, לא רק בהקשר להיצרות המסתם הוותיני, אלא גם בהקשר למחלות לב אחרות כולל אוטם. כמו כן, הממצאים עשויים לעודד פיתוח טיפולי-מנע חדשים, ממוקדי-מטרה אינדיווידואלית עבור חולים עם רמות גבוהות של החלבון וכך להפחית את הצורך בניתוחים".

לקריאה נוספת על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחלות לב,  המסתם הוותיני (האאורטי),  ליפופרוטאין
תגובות