חדשות

מינהל המזון והתרופות בארה"ב יאסור כליל שימוש בשומן טראנס במזון

ה-FDA הודיע כי ישמע התנגדויות בחודשיים הקרובים; לפי הערכות, הצעד עשוי למנוע 20,000 התקפי לב וכ-7,000 מקרי מוות בארה"ב

מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הודיע בסוף השבוע על הצעד הראשון בדרך לאיסור כמעט מוחלט על שימוש בשומן טראנס במוצרי מזון בארה"ב. המינהל קבע תקופה של 60 יום, בה יתאפשר למתנגדי האיסור להביע את עמדתם, לפני שיוציא לפועל את התקנות נגד השומן המלאכותי. ה-FDA קבע כי שומנים אלה גורמים לסתימת כלי-דם, והודעתו חותמת 30 שנות מאבק ציבורי נגד צריכת שומני טראנס.

שמנים אלו, מוקשים חלקית, יסווגו מעתה בארה"ב כ"לא מוכרים כבטוחים לצריכה" בדומה לקפה ונתרן (מלח). שומני טראנס הם שמנים נוזליים שעברו תהליך הידרוגנציה באמצעות גז מימן שהופך אותם למוצק. הם פופולאריים בהליכי טיגון ואפייה. בין המוצרים הביתיים הנפוצים ביותר המכילים שומני טראנס – מרגרינה.

ראיות רפואיות-מדעיות שהצטברו העלו, כי שומן טראנס מזיק לבריאות יותר מכל שומן אחר ומעלה את רמת הכולסטרול LDL בדם, ומנגד מפחית את רמת כולסטרול HDL. לפי ה-FDA, התקנות החדשות ימנעו  כ-20,000 התקפי לב וכ-7,000 מקרי מוות כתוצאה ממחלות לב בארה"ב בלבד.

רוב מוצרי המזון כבר אינם מכילים את השומנים המזיקים. זאת, בעקבות תקנה מ-2006 שחייבה יצרני מזון בארה"ב לציין על האריזות אם הם מכילים שומני טראנס, שכתוצאה ממנה סילקו היצרנים הגדולים מהמדפים מוצרים שהכילו סוג שומן זה. המסעדות והרשתות הגדולות בניו-יורק נדרשו ב-2007 לחדול כליל משימוש בשומן טראנס בבישול. צריכת סוג זה של שומנים פחת בשנה שעברה ל-1 גרם ביום לעומת כמעט פי 5 (4.6) לפני שבע שנים. רמת חומצות שומן טראנס בדם בקרב מבוגרים לבנים בארה"ב צנחה בעשור האחרון ב-58% .

אלא שעד כה השימוש בשומני טראנס לא נאסר באופן מוחלט ועדיין ניתן למצוא אותו במזונות מעובדים כמו פופקורן (במיקרוגל), פיצות קפואות ומרגרינה.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  FDA,  שומן טראנס
תגובות