חדשות

"סורוקה" אירח קורס בינלאומי לאולטרה-סאונד של מפרקי ירך בתינוקות

מפתח שיטה חדישה לאבחון בעיות במפרקי ירך הנחה את הקורס, שנמשך שלושה ימים, ונערך בהשתתפות בכירי האורתופדים לילדים

המרכז הרפואי "סורוקה" בבאר-שבע, בשיתוף בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אירח במשך שלושה ימים בשבוע שעבר קורס בינלאומי לרופאים, שעסק באבחון בעיות במפרקי ירך אצל תינוקות. את הקורס הנחה פרופסור רינהרד גראף מאוסטריה, שהמציא שיטה לשימוש באולטרה-סאונד לנושא זה. לקורס הגיעו בכירי אורתופדיית ילדים מכל המרכזים הרפואיים בישראל. הקורס כלל הרצאות, עדכונים אחרונים בהקשר לבעיה הרפואית ומשתתפיו תירגלו בדיקות אבחון.

ביצוע בדיקת אולטרה-סאונד בתינוק (צילום: רחל דוד, "סורוקה")

ביצוע בדיקת אולטרה-סאונד בתינוק (צילום: רחל דוד, "סורוקה")

בפאנל מומחים שבו נטלו חלק אורתופדים וניאונטלוגים נדונה חשיבות האבחון של תינוקות באמצעות אולטרה-סאונד. בפאנל דווח, כי שכיחות הבעיה היא בהיקף של 1-3 מקרים של נקיעות מפרקי ירכיים, לכל 1,000 ילודים.

בחלק ממדינות אירופה, כל תינוק שנולד עובר בדיקת אולטרה־סאונד כדי לזהות בעיות במפרקי הירכיים. בצפון-אמריקה ובישראל נהוג לבצע את הבדיקה רק בקרב תינוקות בסיכון, כמו תינוקות שנולדו בלידת עכוז, לידת תאומים, במקרים של עיוותים בכפות הרגליים, תינוקות שרופאי הילדים זיהו אצלם בעיה כלשהי מיד אחרי הלידה ותינוקות עם היסטוריה משפחתית הקשורה לבעיה. יתר התינוקות אינם עוברים את הבדיקה באופן שגרתי.

האורח מאוסטריה, פרופסור גראף, טוען שבכך מפספסים אחוז מסויים של ילדים הסובלים מבעיות שמתגלות רק בשלב מאוחר ושהתיקון שלהן לכן הוא קשה יותר. לדוגמא, ציין פרופ' גראף מקרים של תת־נקיעה של מפרקי ירכיים עם כאבים של מפרק הירך - בעיה שמתחילה להופיע בגיל ההתבגרות.

מימין לשמאל: פרופ' אלכסנדר בלנקשטיין משיבא, ד"ר ירון וייזל אורתופד ילדים בשירותי בריאות כללית בדרום הארץ, פרופ' רינהרד גראף מאוסטריה, פרופ' פלנטר מאוסטריה, פרופ' דן עטר, מנהל המחלקה לאורתופדיה בסורוקה, ד"ר יוג'ין כהן, מומחה באורתופדית ילדים (צילום: "סורוקה")

מימין לשמאל: פרופ' אלכסנדר בלנקשטיין משיבא, ד"ר ירון וייזל אורתופד ילדים בשירותי בריאות כללית בדרום הארץ, פרופ' רינהרד גראף מאוסטריה, פרופ' פלנטר מאוסטריה, פרופ' דן עטר, מנהל המחלקה לאורתופדיה בסורוקה, ד"ר יוג'ין כהן, מומחה באורתופדית ילדים (צילום: רחל דוד, "סורוקה")

אורתופד הילדים ד"ר יוג'ין כהן, שאחראי על הנושא ב" סורוקה" והיה אחד ממארגני הקורס הדגיש, כי "בנקיעה מלידה, הראש של עצם הירך יוצא מחוץ למפרק. קיימות דרגות חומרה שונות. ככלל, כככל שמאתרים נקיעת מפרק ירך מוקדם יותר, מתאפשר ברוב המקרים טיפול פשוט באמצעות רצועות שמניחים על מפרק הירך של התינוק או על-ידי כרית פיסוק. בעזרת האבזור מחזיקים את רגלי התינוק בפיסוק דינמי - וראש הירך חוזר למקומו. אם לא מחזירים אותו בשלבים הראשונים למקומו, הנקיעה הזו הופכת לבעיה קשה שמצריכה כבר גיבוס ואף ניתוח".

פרופסור דן עטר, מנהל המחלקה לאורתופדיה ב"סורוקה" ומומחה באורתופדיית ילדים ציין, כי "נקיעות במפרקי ירכיים מופיעות בשיעור של 3-1 לכל 1,000 תינוקות שנולדים, אבל הוברר כי באזור הדרום מדובר אפילו על כ-10 מקרים חדשים בשנה. כאשר קיימת הסטוריה משפחתית לבעיה הזאת - אז לרבע מהילדים יש סיכוי לבעיות במפרקי הירכיים. ככל שהנקיעה מתגלה מאוחר יותר, הטיפול בה מסובך יותר - עד כדי ניתוחים גדולים במפרקי הירך. בניתוחים אלו יש צורך לבצע חיתוך בעצמות האגן והירך כדי להחזיר את ראש הירך למקום. לעתים נראים מקרים שבהם ילדים מגיעים עד הגיל שבו הם מתחילים ללכת ואז רואים שהילד צולע, בגלל שראש הירך אצלו איננו במקומו".

נושאים קשורים:  חדשות,  מפרק הירך,  המרכז הרפואי "סורוקה",  אולטרסאונד
תגובות