ארגון הסטאז'רים

"להגן על זכויות הסטאז'רים זה אתגר לא קטן במציאות העכשווית"

ראשי אסל"י, ד"ר שמואל הס ואיתי פרידברג, מספרים בראיון מיוחד על מטרות הארגון, לרגל השקת ערוץ הרופאים הצעירים באתר "דוקטורס אונלי" מבית הר"י

ארגון הסטאז'רים אסל"י, שהוקם על רקע מאבק הרופאים בקיץ 2011 להשגת הסכם קיבוצי, קיים כבר יותר משנתיים. בארגון הצעיר, שבשלב זה אינו גובה דמי חבר, חברים כבר מעל ל-700 סטאז'רים ורופאים צעירים. "יש לנו כבר מסה קריטית ונציגות מכובדת ברוב בתי החולים בארץ", אומר מנכ"ל הארגון, ד"ר שמואל הס, כיום מתמחה בפסיכיאטריה בבית החולים "גהה".

בשיחה עם "דוקטורס אונלי" אמר הס כי הארגון רואה לנכון לפעול בשיתוף פעולה עם הר"י. "אני עצמי חבר בהסתדרות הרפואית", ציין, "אבל הארגון שלנו הוא גוף עצמאי וארגון יציג של כלל הסטאז'רים לרפואה בישראל, מאחר שאף ארגון אחר לא טרח עד כה לייצג אוכלוסייה ייחודית זו".

מהם יעדי הפעולה שלכם?

ד"ר שמואל הס (צילום: פרטי)

ד"ר שמואל הס (צילום: פרטי)

"הסטאז'רים לרפואה בארץ נמצאים מטבע הדברים בתחתית הפירמידה המקצועית של עולם הרפואה, אך זה לא אומר שאין להם זכויות שצריך לכבד. אני מדבר למשל על קבלת תשלום עבור שעות נוספות, או על כיבוד התקנה שאינה מרשה לסטאז'ר להישאר אחראי לבד על מחלקה בלילה למרות הלחץ המופעל מצד צוות המחלקה. אחרי הכל, הם המתמחים של מחר ומנהל מחלקה פיקח יודע את זה, ויודע שסטאז'ר מרוצה היום הוא המתמחה הפוטנציאלי שלו מחר - מצרך יקר בימינו בבתי החולים.

"יעדי אסל"י הם להגן על זכויות הסטאז'רים, אתגר לא קטן במציאות העכשווית של מערכת הבריאות, ובנוסף אסל"י שמה לעצמה כמטרה לשפר את רווחת הסטאז'רים גם מעבר לזכויות, דברים כמו ייעול תהליך קבלת הרישיון, שיתוף מידע על תקנים שמתפנים במחלקות שונות בארץ, הצעות עבודה ייחודיות לסטאז'רים, שיפור רמת ההוראה לסטאז'רים בבתי החולים, ובעיקר לעזור בקשיים האישיים בהם נתקל כל סטאז'ר - החל מלדאוג ולאפשר נחיתה רכה בתחילת הסטאז' ועד לסיוע בהתמודדות מול חיכוכים עם הנהלות בתי החולים".

מי "קהל היעד" שלכם?

"כאמור הסטאז'רים, אבל גם סטודנטים בארץ ובחו"ל לקראת סיום לימודיהם, וכן רופאים צעירים לפני ההתמחות. הרעיון הוא שביום מן הימים יקום ארגון של כל הרופאים הצעירים, שיאחד את כל הנציגויות השונות ויהווה כתובת אחת לכולם".

 אבל תמיד יהיה מדובר בארגון שבו מספר החברים לעולם איננו יציב.

"כן, מטבע הדברים מדובר בארגון שבו קיימת תחלופה גדולה. מדי שנה יש בישראל כ-750-800 סטאז'רים שנערכים לקראת כניסה לעבודה בבתי החולים. אנחנו חושבים שזו אוכלוסייה שאיננה מקבלת תמיד את היחס הראוי והמתאים מצד המעסיקים ועל הארגון לשמש לה גוף מייצג. למרות שהסטאז' נמשך רק שנה, זוהי שנה מעצבת ולרובנו השנה המכרעת שתגדיר איזה מן רופאים אנחנו נהיה".

 בנוגע לאילו בעיות אתם רוצים להוות גוף יציג לסטאז'רים?

"בכל בעיות היום-יום שלהם מול מנהלי המחלקות בבתי החולים; בענייני שכר, ביישום תקנות כאלו ואחרות, בתנאי העבודה של הסטאז'רים וברווחתם, כולל בנושא זכאות לימי חופשה וקבלת הוראה ראויה, שכן אחרי הכל, אסור לנו לשכוח שחלק חשוב בסטאז' הוא הלימוד ורכישת הניסיון הקליני והמעשי לצד מיטת החולה".

אילו הישגים כבר רשמתם?

"יש לא מעט: הישגנו את חובת התשלום עבור תורנות חוץ, שחלק מבתי החולים ניסו להפסיק. כיום, סטאז'ר שעושה במסגרת תקופת האלקטיב תורנות מחוץ לבית החולים שמעסיק אותו בקביעות - מקבל על כך תשלום. השגנו הבטחת ימי חופשה לאחר תורנויות ממושכות בסופי שבוע כמו שישי-שבת או חמישי-שבת, וזאת בהתאם להסכם החדש שהושג עם הרופאים. עד שלא התערבנו, הסוגיה הזאת הייתה די עמומה. דאגנו שהסעיף בהסכם יחול וימומש גם עבור הסטאז'רים. כמו כן, השגנו תשלום בעד שעות עבודה נוספות – מה שלא היה קיים בעבר. קידמנו פתרון לסוגיית העיכוב במתן האישור לתחילת הסטאז' ולקבלת הרישיון לעסוק ברפואה, שמאפשר בפועל את תחילת ההתמחות.

"בהתערבותנו, הנושאים הללו נדונו מול ראש מינהל הרפואה במשרד הבריאות ומול האחראי על הנפקת הרישיונות הרפואיים, ובזכות כך שופרה הזמינות לקבלתם. כמו כן היינו מעורבים בפרשת בחינת ה-USMLE האמריקאית, ועתה מסתפקים בשני חלקים של המבחן ולא דורשים מהרופא הצעיר שמתייצב לבחינה הזאת גם את שלב ה"קליניקל- סקיל". לא היה היגיון בדרישה הזאת משום שלצורך שלב המבחן הזה היה צריך לטוס לארה"ב – בהוצאה כספית ניכרת ובחוסר הלימה לצורך בו".

במהלך מאבק הרופאים קם גוף בשם מרש"ם, האם יש תחרות?

"מרש"ם זו עמותה שמייצגת את המתמחים ואנחנו עובדים איתם בשיתוף פעולה, המטרות שלנו חופפות ואין פה שום עניין של תחרות.  לאחרונה מרש"ם מתרכזת בתביעה לקיצור תורנות 26 השעות ואנחנו מאחלים להם הצלחה גדולה, כי זה גם ישפיע באופן ישיר עלינו".

מי שמכהן כיו"ר אסל"י, הוא הסטאז'ר איתי פרידברג, שנכנס לתפקידו לפני כחודש. פרידברג מספר כי הוא נמצא "חצי שנה לפני סיום הסטא'ז בתל-השומר". מאחר שהוא עתודאי, השלב הבא במסלול התמחותו כרופא יהיה כרופא גדודי בצה"ל. הוא אמור לשמש בתפקיד היו"ר 7-8 חודשים. "נקבע אצלנו שתמיד היו"ר יהיה סטאז'ר", הדגיש פרידברג.

כיצד אתה רואה את יעדי אסל"י?

איתי פרידברג (צילום: פרטי)

איתי פרידברג (צילום: פרטי)

"חיזוק ואחדות אוכלוסיית הסטאז'רים וקידומם. שמתי למטרה בתקופת כהונתי לעסוק גם ב'חינוך הפיננסי' של הסטאז'רים, שיהיו רופאי העתיד בישראל. מה משמעות הדבר? לספק להם הבנה טובה יותר לגבי תוכנית הפנסיה, זכויותיהם כעובדים, וזאת בנוסף לטיפול ביחסי העבודה ובבעיות הנקודתיות. לכן, גם השנה אנחנו עורכים את הכנס "תכנון כלכלי לרופא הצעיר – 2" שיתקיים ב-4 לנובמבר באוניברסיטת תל אביב עם מיטב בכירי המשק, ויעסוק בדיוק בדברים הללו". מעבר לכך, בשיתוף עם דוקטורס אונלי אנחנו מובילים ערוץ חדש באתר, המיועד לרופאים צעירים, בו ניצוק תוכן רלוונטי לאוכלוסיה זאת: החל מתוכן אקדמי ומקצועי דרך מידע על כל הדברים הטובים שקורים היום בבתי החולים ושראוי שאחרים ילמדו מהם".

יש לכם כבר קשרים גם עם גופים דומים בחו"ל?

"חלק נכבד מאוכלוסיית הסטאז'רים מורכב מסטודנטים לרפואה ישראלים הלומדים בחו"ל, היו"ר הקודם של אסל"י היה בוגר חו"ל וזאת אוכלוסייה מאוד חשובה לנו, שלעתים נופלת בין הכסאות מאחר והם לא מאוגדים באגודות סטודנטים חזקות כמו בארץ. פה בדיוק אנחנו נכנסים, כאשר המטרה היא להקל את קליטתם כאן בשוק העבודה המקומי ובבתי החולים עם חזרתם לארץ. זה נושא מאוד חשוב בעיניי".

נושאים קשורים:  ארגון הסטאז'רים,  אסל"י,  שמואל הס,  איתי פרידברג
תגובות
עמית
12.11.2013, 22:07

ד"ר שמואל הס - משכמו ומעלה ! כל הכבוד ובהצלחה בהמשך.

שולמית
12.11.2013, 22:18

ד"ר שמואל הס - אתה דוגמא אישית וגאווה גדולה. יישר כח!

רחל
02.02.2014, 13:27

ד"ר איתי פרידברג -בן אדם עם לב זהב, חכם ואינטליגנטי, שם לעצמו יעד לשפר את תנאי הסטאזרים ואין ספק שבמעט הזמן שנותר לו עיקרי מאמציו כבר נראים לעין.