חדשות

ארה"ב: בדיקת דם חדשה תזהה חולים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז

הבדיקה החדשנית הוצגה בכנס הקולג' האמריקאי לגסטרואנטרולוגיה; מבחינה בין חולי תסמונת המעי הרגיז (IBS) לבין מחלת המעי הדלקתי

מעי (אילוסטרציה)
מעי (אילוסטרציה)

בכנס המדעי השנתי שקיים ה-American College of Gastroenterology בשבוע שעבר בסן-דייגו, הוצגה לראשונה בדיקת דם חדשה, פשוטה, שעשויה לסייע למיליוני חולים הסובלים מהפרעות במערכת העיכול. הבדיקה קובעת לראשונה אם חולה סובל מתסמונת המעי הרגיז (IBS ) או ממצב חמור יותר, כמו מחלת המעי הדלקתי (IBD).

הבדיקה פותחה על ידי צוות חוקרים מכמה מרכזים רפואיים בארה"ב ועברה סדרה של ניסויים קליניים. את המחקר הוביל ד"ר מארק פימנטל מבית החולים " Cedars Sinai".

החוקרים זיהו באופן חד משמעי בבדיקת הדם נוגדנים שנוצרים כנגד החלבון וינקולין (Vinculin), שאותו מוצאים במעי של חולים רבים שסובלים או סבלו מתסמונת המעי הרגיז. בכנס נמסר כי מדובר בפריצת דרך גדולה וכי זו הפעם הראשונה שבה בדיקת דם מסוגלת לזהות באופן ספציפי IBS, בהתבסס על המנגנון הפתולוגי של המחלה.

בניסויים השתתפו 221 חולים. חלקם אובחנו כחולי IBS וחלקם כחולי IBD – וחלקם היו בריאים ללא תסמינים. נוגדנים כנגד וינקולין נמצאו באופן משמעותי אצל חולי IBS בהשוואה לאחרים.

עד כה לא הייתה בדיקת דם שמסוגלת לספק ביו-מרקרים ברמת דיוק גבוהה, כדי לזהות באופן ספציפי IBS . לבדיקת הדם החדשה פוטנציאל אבחנתי להבדיל בין שתי מחלות המעי – אבחנה שתקטין את הצורך בבדיקות אחרות לא-מחויבות, וכן תצמצם הוצאות ואי-ודאות אצל החולים.

לפי הנתונים שנמסרו בכנס, IBS היא מחלת המעי הנפוצה ביותר כיום, ממנה סובלים כ-30 מיליון איש בארה"ב. מחקרים של השנים האחרונות מעלים כי מזון מזוהם הוא אחד מגורמי הסיכון המובהקים להתפתחות המחלה.

נושאים קשורים:  חדשות,  תסמונת המעי הרגיז,  IBD,  IBS,  מחלת המעי הדלקתי,  וינוקלין
תגובות
לבנה קוקיה
31.05.2014, 10:36

מענינת בפרטים וגם עם יש ניסוי