חדשות

משרד הבריאות הכריע: חיסון נערות נגד נגיף הפפילומה יחל כמתוכנן

בדיקה מחודשת, שנערכה לאחר פרסומים על תופעות לוואי אפשריות לחיסון, פסלה את ההתנגדות והמליצה להכליל אותו בסל הבריאות

משרד הבריאות הודיע אמש (יום ד') כי בתום הערכה מחדש, הוחלט שהחיסון נגד נגיף הפפילומה, שנועד למנוע סרטן צוואר הרחם, יוכלל בשגרת החיסונים בישראל החל משנת הלימודים הנוכחית. החיסון מיועד השנה לכ-50,000 נערות בכיתות ח'.

על ההערכה המחודשת החליט משרד הבריאות בעקבות פרסומים שהופיעו בחודשים האחרונים בתקשורת, שטענו כי נרשמו מקרי תופעות לוואי כתוצאה מהחיסון. ההערכה המחודשת כללה סקירת ספרות נרחבת והתייעצויות גם גורמי מקצוע שונים, ביניהם הוועדה המייעצת למחלות זיהומיות ולחיסונים, המועצה הלאומית לגניקולוגיה ומיילדות, המועצה הלאומית לבריאות האישה, האיגוד הישראלי לרפואת משפחה, האיגוד הישראלי למחלות זיהומיות והאיגוד הישראלי לרפואת ילדים. כמו כן, נערכה התייעצות עם גורמים רפואיים בינלאומיים מובילים. בדיון מסכם נקבע, שיש להמשיך עם מתן החיסון כמתוכנן ובהתאם להמלצות ועדת סל שירותי הבריאות.

בהודעה שהפיץ משרד הבריאות נמסר, כי החיסון נגד נגיף הפפילומה עשוי למנוע חלק ניכר מ-200 מקרי סרטן צוואר הרחם המאובחנים מדי שנה בישראל וכ-100 מקרי תמותה מסרטן זה. החיסון צפוי למנוע למעלה מ-5,000 מקרים של נגעים טרום-ממאירים בצוואר הרחם בשנה. נגעים אלו מצריכים בירור וטיפול נוסף, שבמקרים מסוימים עלול לגרום לפגיעה בפוריות. מכאן, שהשפעתו של החיסון צפויה תוך זמן קצר.

החיסונים נגד נגיף הפפילומה מאושרים לשימוש ב-127 מדינות בעולם, נכללים בתוכניות חיסוני השגרה ב-46 מדינות, וניתנו עד היום בכ-175 מיליון מנות. שלושה ארגוני הבריאות המובילים בעולם: WHO, המרכז לבקרת מחלות של ארה"ב (CDC) והאיגוד הבינלאומי של רופאים גניקולוגיים ומיילדים (FIGO) ערכו בחודשים האחרונים סקרי בטיחות בסוגיית החיסון נגד נגיף הפפילומה ושלושתם אישרו את בטיחות החיסון, ללא סייג.

בדצמבר 2012 פירסמו רשויות הבריאות בבריטניה סיכום ארבע שנים של מתן החיסון במסגרת שגרת חיסוני בית הספר בשש מיליון מנות. לא היו דיווחים חריגים על תופעות לוואי. דיווחים נוספים מהספרות הרפואית שסקרו את הנושא העלו כי לא נמצא בסיס אפידימיולוגי לקשר בין תופעות הלוואי למתן החיסונים ולכן אין בסיס לבצע שינוי במדיניות החיסונים.

הורי תלמידות בתי הספר שיוזמנו להתחסן השנה יקבלו דפי הסבר מפורטים לגבי החיסון. הצוותים הרפואיים יקבלו הנחיות והבהרות בדבר מתן החיסון, בכל גיל רלוונטי. משרד הבריאות יבצע הערכות מצב תקופתיות.

האיגוד הישראלי לרפואת ילדים הפיץ היום מסמך "שאלות ותשובות" בנושא. המסמך, שנכתב על ידי ד"ר דיאנה טשר, ד"ר מיכל שטיין, ופרופ' אלי סומך, מיועד לתת מענה לקהל המקצועי וכן לקהל הרחב. לקישור למסמך לחצ/י כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  חיסון פפילומה
תגובות
ד"ר ניר צבר
12.10.2013, 20:35

ולאחר 4 שנים ו-175 מליון מנות חיסון, האם ידוע על ירידה בסרטן צוואר-הרחם ? ואם לא נראה ירידה גם בעוד 6 שנים, האם המדיניות תשתנה ?
האם נשקלה עלות ותועלת החיסון של חצי מהאוכלוסיה מול אלטרנטיבות כמו חלוקת קונדומים, או מסע נגד מין-לא-בטוח, סחר-נשים וזנות ?
האם נשקלה המתנה להגעת הנערות לגיל שבו הן אינן קטינות / גיל שבו הן אחראיות חוקית על גופן ?
האם נשקלה האפשרות של חיסון נערים גברים שעלולים להיות המדביקים בוירוס ?

ירון
13.10.2013, 06:49

ירידה בסרטן צוואר הרחם לא תוכל לראות לפחות ב 20 שנה הקרובות.
כרופא אתה בוודאי יודע שלסרטן יש תקופת חביון ארוכה.

יש מדינות בהם מחסנים גם נערים/גברים - כך שההצעה שאתה מציע היא לא דמיונית כלל. אני מניח שגם כאן זה נשקל.

לא הבנתי את ההמתה לגיל שבו נשים אינן קטינות. אין חוק שמונע מנערה לקיים יחסי מין בכל גיל שהוא. החוק רק מונע מגברים לשכב איתן וגם זה כתלות בהפרש הגילאים בין הנער לנערה. למשל אם נער ונערה בני 15 שוכבים- הכל תקין.

לגבי עלות -תועלת : אני מסכים. בהתחשב בהארעות הנמוכה של הסרטן בישראל ממש לא בטוח שחיסון זה הצעד הנכון. אפשר להעלות את המודעות לבדיקת משטח צוואר הרחם: בדיקה שנמצאת בסל בטווח הגילאים המתאים ורק שליש מהנשים מבצעות

דר סיגלר אפרים
13.10.2013, 22:50

לדר ניר צבר היקר
כרופא בודאי ידוע לך שסרטן צוואר הרחם מתפתח 10 15 שנה לאחר הדבקה בנגיף הפפילומה HPV ולכן ירידה בארעות של סרטן צוואר הרחם תקרה לאחר 10-15שנה. אבל כרופא בודאי ידוע על קיום אינטרנט ויכולת לבדוק השפעה של חיסון נגד HPV על מחלות כמו קונדילומה און נגעים טרום סרטניים .
באוסטרליה שם החיסון הוא חובה נשנת 2007 יש ירדה של כ 95%
בנגעים של קונדילומה בנערות צעירות שחוסנו וגם בנערים צעירים ( השפעת חיסון העדר ) .כמו כן יש ירידה של כ50% בנגעים טרום סרטניים בנערות צעירות , ירידה של 25% במשטחי פאפ לא תקינים . האם זה מספק אותך כהוכחה שהחיסון הוא יעיל ??
חיסון נערים - נקשל ונדון - אוסטרליה מחסנת נערים . זאת שאלה של תקציב .
כרופא אתה בודאי יודע שקונדום מגן רק ב 70% מהדבקה בנגיף ההפילומה לעומת חיסון שמגן ב 99% !!מה הקשר בין חיסון נערה בת 12 או 15 לסחר נשים וזונות ??
80%- 90% מנערות ונערים שמקיים יחסי מין בגיל צעיר בינם לבין עצמם נדבקים בניף הפפילומה .
אז טוב שמשרד הבריאות אישר מחדש את החיסון נגד HPV