שחיקה

הדרך להפחתת שחיקת מטפלים בהתמודדות עם חולים מורכבים

הרצאת הפתיחה בכנס של החברה הישראלית לרפואה משלימה 20/11/2013 (מצורפת תוכנית הכנס)

ניתן להגדיר חולים מורכבים במספר רב של הגדרות. אנחנו נתייחס בעיקר לחולים שמעבר לבעיות הרפואיות המסובכות שלהם דורשים התמודדות רגשית החורגת מהטיפול השגרתי, כמו חולי סרטן, ילדים עם מחלות כרוניות קשות, חולים נוטים למות ואחרים. התמודדות רופאים, אחיות, מטפלים ואנשי צוות הרפואי עם מטופלים אלה היא נושא שלא מרבים לדבר בו, אך ניתן לחלק את ההתמודדות עם חולים אלה לשתי קטגוריות עיקריות. מטפלים ואנשי צוות הרפואי הנמצאים בתחילת דרכם המקצועית ומצד שני המטפלים הוותיקים בעלי שנות הניסיון הרבות.
הקושי של מטפלים ואנשי צוות רפואי שמתחילים את דרכם בטיפול בחולים מורכבים נובע מפחד, חששות, “אני לא מספיק טוב לטפל במטופלים מורכבים”. לעיתים הם מפתחים דרכי התמודדות יעילות להתגבר על תחושות אלה ולעיתים לא.
עם ההתקדמות בקריירה הקושי של המטפלים הותיקים נובע משחיקה שנובעת מהתמודדות מתמשכת עם אותם חולים מורכבים שדורשים מעורבות רגשית בטיפול. בעצם יש כאן מספר שלבים ובהדרגה יש מעבר משחיקה- BURNOUT למושג חדש הנקרא - COMPASSION FATIGUE (עייפות חמלתית) . כאשר המושג הראשון מתייחס לאנשי מקצוע באופן כללי והמושג השני מתייחס רק למקצועות מטפלים, בעיקר מקצועות בהם קיימת מצוקה רגשית מתמשכת של המטפל בהתמודדות המורכבת עם המטופל כמו צוות רפואי בטיפול נמרץ, חדר מיון, יחידות אונקולוגיות, יחידות פליאטיביות ומקצועות אחרים. במסגרת הרצאת הפתיחה של כנס החברה הישראלית לרפואה משלימה שיתקיים ב-20/11/2013 במלון לאונרדו ברמת גן, (פרטי הכנס מצורפים), ניסים אמון יציג מטווה התמודדות מעמיק של המטפלים עצמם, עם שחיקה ומניעתה בעזרת פיתוח גישה ייחודית. בהרצאה זו ניסים אמון ידבר על דרך ייחודית להפחתת שחיקה אצל אנשי המקצוע אם רופאים, אחיות, אנשי צוות רפואי או מטפלים ברפואה משלימה המתמודדים עם חולים מורכבים.

ניסים אמון - זן מאסטר שעבר הכשרתו בקוריאה , יפן והודו. מחבר ספרים בתחום המדיטציה ומנחה קבוצות וסדנאות. מתמקד בשיטות טיפוליות המשלבות עקרונות זן-בודהיסטיות עם גישות פסיכולוגיות מערביות. מפתח שיטת הטרילותרפיה המשוחחת עם הראש והרגש בנפרד. התפרסם כאשר הנחה סדרת טלויזיה בשם "סוד האושר הפנימי" בערוץ 8.

מדברי ניסים אמון: "אפשר לטפל מהראש ואפשר לטפל מהרגש. כל אחד והאופי שלו. לראש יש יתרונות וחסרונות, ולרגש גם. יש גם מטופלים של ראש, שכלתניים יותר, ומטופלים של רגש שצריכים אמפטיה ולפעמים אפילו חיבוק.
אבל יש סוג נוסף של מטפלים שאינם נשעים על הראש ולא על הרגש, ועליו הייתי רוצה להרחיב בכנס את הדיבור. משהו מעולם המדיטציה, מעולם הזן, חרב יהלום שמסירה את המטענים העודפים שהראש והרגש צוברים, ומשאירה רק את מה שיש, מחדדת את הריכוז, ומשחררת את הדאגות, כי לפעמים אנחנו מעייפים את עצמנו מרוב מחשבות ואת השחיקה הכי גדולה אנחנו עושים לעצמנו."

לתכנית הכנס

לטופס הרשמה

נושאים קשורים:  שחיקה,  חולים מורכבים
תגובות