חדשות

מחקר בארה"ב: שיעור גבוה מאוד של שימוש מיותר באנטיביוטיקה

המחקר מצא כי למרות שרק ב-10% מהמקרים בהם מתלונן החולה על כאב גרון יש צורך באנטיביוטיקה, 60% מהחולים קיבלו אותה מרופאיהם

במהדורה המקוונת של JAMA Internal Medicine פורסם בשבוע שעבר מחקר, שהוביל ד"ר ג'פרי לינדר מבית החולים בריגהאם לנשים בבוסטון, לפיו למרות שבשנים האחרונות מושקע מאמץ הסברתי בקרב הרופאים להימנע ככל שניתן מרישום אנטיביוטיקה כשאין צורך אמיתי בה - מתברר כי עדיין קיים בארה"ב רישום-יתר דרסטי של אנטיביוטיקה. רוב המרשמים המיותרים ניתנים למצבים נפוצים כמו כאבי גרון או ברונכיטיס.

המחקר בדק מסדי נתונים של שני השירותים האמבולטוריים הגדולים ביותר בארה"ב. לפי הממצאים, כ-60% מהמטופלים פנו לרופאים בשל כאבי גרון ורבים מהרופאים מיהרו לרשום להם תרופה אנטיביוטית. זאת, כאשר רק 1 מכל 10 מקרים של כאבי גרון נגרם בידי פתוגן - סטרפטוקוקוס מקבוצת A – שמחייב טיפול אנטי בקטריאלי. "המאמצים ההסברתיים בקרב רופאים שהושקעו בשנים האחרונות בדבר הצורך לצמצם ברשום תרופות אנטיביוטיות – לא חוללו שינוי. ההפחתה ברישום מיותר ולא דרוש של התרופות האנטיביוטיות עדיין אטית. בשנות ה-90 רשמו רופאים בארה"ב אנטיביוטיקה ל-80% ממטופלים שהתלוננו על כאבי גרון, לפני כעשור ירד שיעורם ל-70% ובשנים האחרונות לא השתנה", נכתב במחקר.

לדברי החוקרים, "התמונה הרבה יותר גרועה כשמדובר בברונכיטיס: 73% מהמטופלים המגיעים לרופא מקבלים תרופת מרשם אנטיביוטית, בעוד שברוב המקרים אין צורך בתרופות אלו עקב היעדר תגובה לתרופה".

המחקר בוצע בעקבות אזהרות מומחי רפואה כי חיידקים פיתחו עמידות לתרופות האנטיביוטיקה הקיימות "ואנחנו מתקרבים בנושא זה במהירות למצב של משבר".

עורכי המחקר טוענים שעל הרופאים להסביר למטופליהם על הסיכונים בצריכת תרופות אנטיביוטיות שלא לצורך, כשברוב המקרים הם לא עוזרות. "קיים סיכוי גדול יותר שהן יזיקו", כתב ד"ר לינדר במאמר.

בין השנים 1997 ל-2010 נרשמו בארה"ב כ-92 מיליון ביקורי מטופלים עקב כאבי גרון. ב-6 מכל 10 מקרים, הרופאים שלחו את המתלוננים עם מרשם אנטיביוטיקה, במקרים רבים לרכוש תרופות יקרות אך גם פחות אפקטיביות מפניצילין, למשל. סטרפטוקוקוס A, מציינים החוקרים, פיתח עמידות ללא מעט תרופות אנטיביוטיקה.

נושאים קשורים:  חדשות,  סטרפטוקוקוס A,  עמידות לאנטיביוטיקה
תגובות