דעות

שאלות כבדות לגבי בטיחות אקדח ה"טייזר"

מפכ”ל המשטרה יוחנן דנינו, כך פורסם לאחרונה, החליט להחזיר לשימוש הדרגתי את אקדח הטייזר, זאת לאחר שהקפיא את השימוש בו בגלל "רצף של אירועים חריגים". הוועדה לביקורת המדינה בכנסת דנה אתמול (יום ד').


סקירת הספרות הרפואית מעלה לכאורה מחלוקת עמוקה בין המצדדים בבטיחותו של האקדח לבין אלו המצביעים על הסכנות הרפואיות הטמונות בו

האמצעים הפיסיים המסורתיים העומדים לרשות המשטרה במעצר חשוד כרוכים במגע ישיר עם הנעצר תוך סיכון גופני של השוטר. לעומת זאת, על פי הנתונים מארה"ב, מעצר חשודים תוך שימוש בנשק חם כרוך ב-50% תמותה של הנעצרים. נוצר, לפיכך, צורך באמצעי שאפשר להפעילו ממרחק פיסי סביר, אשר ינטרל את הנעצר לזמן קצר בלי לגרום לו נזק גופני, ויאפשר בפרק זמן זה להשתלט עליו ולאזוק אותו.

בשנת 1970 הוכנס הטייזר לשימוש בארה"ב, ובשנת 2010 החלה גם משטרת ישראל להשתמש בו. האקדח יורה באמצעות אוויר דחוס שני חצי מתכת, המחוברים לאקדח בחוטי הולכה מבודדים, שדרכם מועבר זרם חשמלי במתח גבוה במשך חמש שניות. הזרם גורם לכאב עז ביותר ולהתכווצות שרירים כללית, לא רצונית, המפילה את הנורה אל הרצפה ונוטלת ממנו את יכולת ההתנגדות לזמן קצר - מה שמאפשר להשתלט עליו ללא התנגדות.

אקדח הטייזר אינו מוגדר על ידי היצרן כ"נשק", אלא כ"מכשיר שליטה חשמלי" והוא משווק על ידו כאמצעי "פחות מקטלני". על פי הנתונים של מרכז המחקר והמידע בכנסת (19.5.2013), אקדח הטייזר הנמצא בשימוש בישראל לא עבר בדיקה של מכון התקנים או של יחידת האמ"ר (אביזרים ומכשירים רפואיים) במשרד הבריאות.

היצרנית אינה בוחלת באמצעים, כדי להשתיק את הביקורת נגד האקדח, ואף תבעה רופאים פתולוגים שטענו כי עצירים מתו כתוצאה מהשימוש בטייזר

סקירת הספרות הרפואית מעלה לכאורה מחלוקת עמוקה בין המצדדים בבטיחותו של האקדח לבין אלו המצביעים על הסכנות הרפואיות הטמונות בו. מסתבר כי קיים קשר ישיר בין מקור המימון של המחקרים הרפואיים לבין התוצאות שהתקבלו בהם. הוכח, כי כאשר מקור המימון היה בתעשייה, אצל יצרנית הנשק, או בסוכנויות הפדרליות בארה"ב - הסיכוי כי המחקר יצביע על בטיחות האקדח היה גדול פי 18 מאשר במחקר שמקור המימון שלו היה נייטרלי. לפיכך, יש לפקפק בהצהרת היצרנית, ולפיה האקדח בטוח ב-99.75% מהמקרים שבהם נעשה בו שימוש. זאת ועוד, היצרנית אינה בוחלת באמצעים, כדי להשתיק את הביקורת נגד האקדח, ואף תבעה רופאים פתולוגים שטענו כי עצירים מתו כתוצאה מהשימוש בטייזר. אין זה מפתיע, אם כן, שהשימוש באקדח מתפשט במהירות וכי הכנסות החברה היצרנית גדלו פי שבעה בעשר השנים האחרונות.

ואולם, למרות ההטיה הזאת של המידע הרפואי, לא קשה לאסוף מהספרות המקצועית רשימה ארוכה מאוד של נזקים שגרם הטייזר. בדרך כלל יוצרים החצים הנורים ממנו פציעה מקומית קלה. אבל תועדו מקרים של חדירת החץ לגולגולת, לעיניים, לאברי המין ולבית החזה. עוד הוכח, כי הזרם העובר בגוף כתוצאה מהפעלת הטייזר גורם להפרעות קצב קטלניות, לרבות פרפור חדרים, ולדום לב עד כדי מוות מיידי. השפעת הזרם החשמלי על המוח גרמה גם להתקפים אפילפטיים ולפרכוסים.


לפי נתוני "אמנסטי", בין 2001 ל–2008 מתו 334 בני אדם מיד לאחר השימוש בטייזר או כמה שעות לאחר מכן

נזקים גופניים קשים נגרמים גם מעצם הנפילה הפתאומית והלא מבוקרת, בגלל התכווצות השרירים שגורם הירי, לרבות שברים בעצמות הפנים, בגולגולת ובחוליות עמוד השדרה.

ראוי לציין, כי אלה שנורים הם במקרים רבים "אוכלוסיות בסיכון". במחקר שנערך בארה”ב התברר כי 47% מתוך 886 אנשים שנורו היו חולי נפש, ו–73% היו תחת השפעת סמים או אלכוהול. לפי נתוני אמנסטי אינטרנשיונל מ–2008 ו–2012 - בין 2001 ל–2008 מתו 334 בני אדם מיד לאחר השימוש בטייזר או כמה שעות לאחר מכן. בשנת 2012 המספר הגיע כבר ל–500.


התברר, כי השימוש באקדח העלה את שיעור התמותה תוך כדי מעצר פי שישה

עבודת מחקר שנערכה בקליפורניה השוותה בין שכיחות ה"תמותה תוך כדי מעצר" בשנה שלפני הכנסת הטייזר לשימוש ובשנה הראשונה לשימוש בו. התברר, כי השימוש באקדח העלה את שיעור התמותה תוך כדי מעצר פי שישה. הגורם השכיח ביותר לתמותה הוא לדעת החוקרים תסמונת הקרויה "הזיה סוערת" - מצב של עוררות יתר, תוקפנות, עלייה בחום הגוף ושינוי במאזן החומצי שלו. השימוש בסמים מעוררים, השכיח באוכלוסיית הנעצרים, הופך אותה לרגישה ביותר והמוות נגרם ככל הנראה עקב נזק לשריר הלב. לכל הפחות, השימוש באקדח החמיר את מצבם של עצורים שסבלו מבעיות קודם והחיש את מותם.

מפרסומי אמנסטי עולה, כי מתוך 98 אנשים שנותחו לאחר שנורו על ידי המשטרה - 90% מהנפטרים לא היו חמושים ולא היוו כל סכנה לשוטרים. עוד הוכח, כי השוטרים בארה"ב נוהגים לא פעם לחרוג מהוראות השימוש באקדח, לירות ירי ממושך מהמותר, לבצע ירי בו־זמנית על ידי מספר שוטרים ולירות על מנת להעניש אדם שכבר נכבל, על אי־ציות. זאת כאשר רבים מהעצורים הם חולי נפש או נמצאים תחת השפעת סמים ואינם מסוגלים להבין את הנאמר להם, כולל לציית לפקודות.

על פי הגדרת אמנסטי השימוש באקדח נכלל תחת ההגדרה “עינויים”, האסורים על פי אמנות בינלאומיות.

אני מאמין, כי חברי הוועדה לביקורת המדינה יביאו כל זאת בחשבון בהחלטתם וימצאו את האיזון הראוי בין השמירה על ביטחון הציבור לבין השמירה על זכויות הנעצרים ובריאותם.

* המאמר פורסם לראשונה בעיתון "הארץ"

נושאים קשורים:  דעות,  אתיקה רפואית,  אקדח טייזר,  מעצר,  אמנסטי
תגובות
מיכאל גליקסון
03.10.2013, 20:40

פרופ רכס מוערך על ידי כולנו שמי שנושא את דגל האתיקה באומץ ובהגינות , ודווקא בשל כך מאמרו מפתיע אותי .
נושא הסכנה של שימוש בטייזר רחוק מלהיות ברור וחד כפי שהוצג כאן , וצר לי שפרופ רכס נקט בעמדה נחרצת כל כך, שכן דעתו מתפרשת בציבור כדעת ציבור הרופאים של הרי , ולא היא . חוות דעת כזו יכולה לפגוע מאוד ביכולת להשתמש בעתיד בטייזר , כלי חשוב שמונע במקרים רבים שימוש בנשק חם כנגד עבריינים אלימים המסכנים את גורמי החוק או את סביבתם ובכך חוסך חיי אדם . באווירה הקיימת של רדיפת סנסציות וחשש משתק מכל לקיחת אחריות הנתונה לביקורת, יהיה קשה עכשיו למקבלי החלטות לקבל החלטה מושכלת המנוגדת לדעתו של הפרופסור המכובד .
לאחרונה יצא לי לברר לעומק וללא שום הטייה את הסיכון להפרעות קצב משימוש באקדח טיזר ( שהן הסיבה המשוערת למוות זמן קצר אחרי שימוש בטייזר ) ומצאתי שמרבית המקרים המתוארים בספרות הם מקרים שיש לגביהם ספק רב מסיבות שונות, כולל התרחשות זמן רב אחרי השימוש, לאחר שכבר נמדד דופק תקין , ממצאים בנתיחה המתאימים למחלת לב קודמת , וקיום מצבי רקע שכל אחד מהם מהווה גורם סיכון ברור למוות אריתמי כולל סטרס קיצוני,הרעלת אלכוהול , מנת יתר של סמים , EXCITED DELIRIUM ומצבי כליאה בכלל (DEATH IN CUSTODY ) .
יתר על כן המאמר ה"רציני " ביותר בנושא התפרסם בעיתון CIRCULATION על ידי DOUGLAS ZIPES אשר נשכר כעד מומחה על ידי אנשים שתבעו את חברת TASER בבית משפט והוא מהווה סיכום של עדותו בבית המשפט ! הלזה ייקרא מאמר מדעי ? ואכן ה EDITORIAL למאמר מציב שאלות קשות לגבי תקפות טענותיו .פרופ רכס במאמרו מתייחס בביטול למחקרים ש(רק חלקם!) מומנו על ידי היצרן אך בוצעו על ידי מדענים עצמאיים ומאידך מתייחס לפרסומי אמנסטי כאל אמת מדעית . האומנם ?
טייזר הופעל עד כה בלמעלה מ 3 מליון מקרים ברחבי העולם וגם אם תרם למוות במקרים בודדים המדובר בשיעור זניח לעומת הורדת הסיכון לשימוש בנשק חי באותם מקרים . יתר על כן סקר עצמאי מעמיק ביותר של NATIONAL INSTITUTE OF JUSTICE בארהב בדק את הנושא ושלל קשר בין TASER לבין מוות אריתמי.
אין באמור לעיל משום המעטה בחומרת המעשה של מי שעושה בטייזר שימוש לרעה . שימוש בטייזר כאמצעי הפחדה , ענישה או עינוי פסול כמובן מכל וכל , אך אסור לנו לשפוך את התינוק ביחד עם המים ...
אני מקווה שחברי הוועדה לביקורת המדינה ישכילו להתייחס לעובדות המדעיות היבשות ולקבוע דעה אובייקטיבית על השימוש בטייזר , סכנותיו ויתרונותיו בעיקר כאמצעי החוסך שימוש בנשק חם וחוסך חיי אדם