חדשות

נטילת סטטינים ממושכת עשויה להפחית מקרי דמנציה ואובדן זיכרון

חוקרים בארה"ב סקרו עשרות מחקרים העוסקים בסטטינים והגיע למסקנה שבנטילת התרופה במשך יותר משנה, הסיכון לדמנציה קטן ב-29%

צוות של בית הספר לרפואה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס סקר באורח שיטתי עשרות מחקרים העוסקים בשימוש בסטטינים – תרופות המיועדות לצמצום רמות כולסטרול בדם ולמניעת התקף לב – והנתונים שהצטברו מצביעים על כך שמשפחת תרופות זאת, עשויה כנראה – בשימוש של יותר משנה - גם לספק הגנה ולמנוע דמנציה. הממצאים החדשים של עבודת מחקר זו (מטה-אנליזה) הופיעו בתחילת החודש במהדורה המקוונת של Mayo Clinic Proceedings .

השאלה אם תרופות משפחת הסטטינים עלולות לגרום לבעיות קוגניטיביות, הפכה לסוגיה בוערת בדיונים בקרב קרדיולוגים. גם מטופלים הציגו אותה לרופאים שלהם. הנושא עלה לכותרות לאחר שה-FDA פרסם בפברואר 2012 הנחיה לפיה על אריזות תרופה ממשפחת הסטטינים חייבת להופיע אזהרה בדבר האפשרות לבעיות בזיכרון לטווח קצר שעלולות להופיע בעת שימוש בתרופה.

אלא שעתה, בסקירה נרחבת שביצעו החוקרים מג'ונס הופקינס נמצא, כי אין השפעה שלילית כמו אובדן זיכרון ובעיות קוגניטיביות אחרות משימוש בסטטינים. להיפך: כאשר נוטלים תרופה זאת יותר משנה, הסיכון לדמנציה אפילו קטן ב-29% .

החוקרים דיווחו כי בחנו מחדש 41 מחקרים שונים ומהם 16 היו הרלבנטיים ביותר לנושא עבודתם. בסך הכל, אוכלוסיית סקירה זו הייתה בת 23,000 גברים ונשים ללא היסטוריה קודמת של בעיות קוגניטיביות. האנליזה המחודשת של הממצאים עסקה בהשפעה של סטטינים על תפקוד קוגניטיבי לטווח קצר כמו זיכרון, קשב ופתרון בעיות. השלב הבא בעבודת הערכה זו התמקד במחקרים שבהם נטלו מטופלים סטטינים למשך יותר משנה והחוקרים ביקשו לברר אם יש תאימות בין שימוש בסטטינים לבין אבחון מאוחר יותר של מחלת אלצהיימר או דמנציה וסקולרית.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  סטטינים,  דמנציה
תגובות
ד"ר ניר צבר
23.11.2013, 23:07

המאמר המדובר
http://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196(13)00613-7/fulltext
אינו באיכות מספקת - הוא כולל מחקרים שנעשו ללא רנדומיזציה (כלומר ללא בחירה אקראית של המטופלים לקבוצת הטיפול / לקבוצת הביקורת) ומסיק בעזרתם את מסקנותיו.

מול זה, עדיין נשארת (כנראה בצדק) האזהרה בעלון-לצרכן שקיים סיכון לפגיעה בזיכרון בעקבות נטילת התרופה