חדשות

סקר: המקצוע הנתפס כיוקרתי ביותר בקרב הציבור בישראל - רופא

סקר מכון "גיאוקרטוגרפיה" שנערך בהזמנת הר"י בדק כיצד מעריך הציבור את רופאיו; ד"ר ליאוניד אידלמן: "התדמית משקפת אמון רב"

סקר של מכון "גיאוקרטוגרפיה", שנערך בהזמנת ההסתדרות הרפואית ונועד לבחון את המעמד התפיסתי של הרופאים בישראל בקרב הציבור, העלה כי הרופא בארץ נתפס כבעל המקצוע היוקרתי ביותר, בפער ניכר מכל מקצוע אחר. 31% מהמשיבים לסקר (מדגם של 500 איש) הצביעו על הרופא כבעל המקצוע היוקרתי ביותר לפני איש מחשבים (12%), עורך-דין (7%), מהנדס, איש עסקים ומנהל (5%), פוליטיקאי, טייס ורואה חשבון (3%) .

1הרופא שומר על מעמדו לאורך זמן כבעל המקצוע האמין ביותר - ובפער ניכר לעומת כל בעלי מקצוע אחרים. 86% מהמשיבים ענו כי בעיניהם הרופא נתפס כבעל המקצוע האמין ביותר. ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר בתגובה לממצאים כי תדמית הרופא בישראל "משקפת את האמון הרב שנותן ציבור המטופלים ברופאים, במקצועיותם ובמסירותם".

הדבר החיובי המתקשר יותר מכל לרופאים הוא הצלת חיים, אם כי גורם זה צוין בסקר הנוכחי בשיעור נמוך יותר מאשר בקודם. מנגד, ניכרת ירידה משמעותית בשיעור המציינים חוסר אכפתיות וחוסר יחס כגורמים שליליים הקשורים לרופאים, בהשוואה לסקר הקודם (מ-45% בשנת 2007 ל-28% בסקר הנוכחי). כמו כן ניכרת ירידה בשיעור המקשרים רופאים עם רשלנות (מ-13% בשנת 2007 ל-2% בסקר הנוכחי). חלה עלייה בשיעור המקשרים רופאים עם חוסר מקצועיות ובצע כסף.

23בממצאי הסקר הנוכחי גם ניכרת ירידה בשיעור המדווחים על חשיפה לפרסומים שונים בדבר אופן תפקוד הרופאים בישראל לעומת הסקר הקודם (מ-53% שלא נתקלו בפרסומים בשנת 2007 ל-68% עתה). בקרב מי שכן נחשפו - ניכרת ירידה בשיעור המדווחים על פרסומים שליליים (66% ב-2007 ל-43% עתה) , ועל עלייה בשיעור המדווחים על פרסומים חיוביים ו"ניטראליים" (מ-34% בסקר הקודם ל-57% עתה).

רוב גדול בקרב מי שנחשפו לפרסומים בדבר אופן התנהלות הרופאים, מציינים שהפרסומים שהופיעו בתקשורת לא שינו את יחסם כלפי הרופאים. בקרב מי שיחסם כן השתנה, ניכרת עלייה בסקר הנוכחי בשיעור מי שציינו שיחסם השתנה לטובה ( מ-7% ל-12%) וחלה ירידה בשיעור מי שציינו כי יחסם השתנה לרעה (מ-17% ל-10%).

הציבור הישראלי מבין כי הרופאים אינם אחראים לזמני ההמתנה הארוכים שלהם לטיפול רפואי. הגורם העיקרי, לדעת הציבור, שאשם בכך הן קופות החולים עצמן (כ-38%). משרדי הממשלה ומשרד הבריאות נתפסים כאחראים העיקריים למשך זמן ההמתנה הארוך לקבלת טיפול בחדרי המיון.

421% מהציבור נזקקו בשנים האחרונות לתרופה או הפניה כלשהי - ולא קיבלו אותן. כ-36% סבורים האשמה בכך הותלה על קופות החולים (כ 36%). כ- 71% מהציבור מאמין שרופא המשפחה אכן דואג ואכפת לו באופן אישי מבריאותם - לעומת 10% שאינם סבורים כך.

קצת פחות ממחצית מהציבור סבורים כי מי שבוחרים ללמוד רפואה עושים זאת בשל הרצון להציל אנשים אחרים, לעומת שליש שסבורים שהם עושים זאת יותר בשביל המקצוע עצמו ובכדי להרוויח כסף טוב.

בחודש שעבר פורסם סקר הרופאים הגדול של אתר "דוקטורס אונלי" - הנרחב ביותר שנערך עד כה בקרב רופאים בישראל - שמצא כי ארבעה מחמישה רופאים היו בוחרים שוב ללמוד רפואה, ושיעור דומה שאמר כי הוא מרוצים מהמקצוע הרפואי. 

להורדת נתוני הסקר של מכון "גיאוקרטוגרפיה" לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  סקר,  תדמית,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות