ניתוח מעקפים

פרגאבאלין הניתן בתקופת הניתוח עשוי להפחית כאב וצריכת משכך-כאבים בתקופה שלאחר ניתוח מעקפים בעורקים הכליליים

יעילות של פרגאבאלין בתקופת הניתוח על כאב אקוטי וכרוני, לאחר ניתוח מעקפים בעורקים הכליליים, ללא מכונת לב-ריאה: ניסוי מבוקר-אינבו, כפול-סמיות ואקראי

02.10.2013, 11:45
ניתוח (צילום: אילוסטרציה)
ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

מטרת הניסוי היתה להעריך את היעילות של פרגאבאלין (ליריקה, פייזר) הניתן בתקופת-הניתוח, על כאב אקוטי וכרוני לאחר ניתוח מעקפים בעורקים הכליליים, ללא מכונת לב-ריאה (OPCAB). 40 חולים שעברו ניתוח OPCAB אלקטיבי, חולקו באקראי לקבוצת פרגאבאלין ולקבוצת ביקורת.

קבוצת הפרגאבאלין קיבלה 150 מ"ג פרגאבאלין, שעתיים לפני אינדוקציה של הרדמה ו-75 מ"ג, פעמיים ביום, יומיים לאחר הניתוח, בעוד שקבוצת הביקורת קיבלה אינבו, בתזמון דומה; פרגאבאלין ואינבו ניתנו על ידי רופא מרדים, עם סמיות לתרופות. ניקוד כאב (סולם ויזואלי אנלוגי [VAS]) וניקוד הרגעה (sedation scores) נצפו ב-0, 4, 6, 12, 24, 36 ו-48 שעות אחרי אקסטובציה. תועדו, זמן לאקסטובציה, צריכת טרמדול ותופעות לוואי. ניקוד VAS, עבר אנליזה באמצעות מבחן מאן-ויטני- .Mann-Whitney U test. מבחן ניתוח שונות, עבור מדידות חוזרות, היה בשימוש, לצורך השוואה של הממוצעים של המשתנים הרציפים. השוואות בין הקבוצות נעשו, תוך שימוש במבחן חי-בריבוע.

ניקודי-כאב ב-6, 12, 24 ו-36 שעות מאקסטובציה, במנוחה ובעת נשימה עמוקה, היו נמוכים יותר בחולים מטופלי-פרגאבאלין (P<0.05). צריכת טרמדול פחתה ב-60% בקבוצת הפרגאבאלין (P<0.001). מידת ההרגעה, זמני אקסטובציה והיארעות של בחילה, היו דומים. ההשפעה על כאב כרוני לאחר-ניתוח, לא היתה משמעותית.

החוקרים הסיקו, כי פרגאבאלין הניתן בתקופת-הניתוח הפחית ניקוד - כאב במנוחה ובעת נשימה עמוקה והפחית צריכה של טרמדול בתקופה לאחר-הניתוח, ללא עיכוב באקסטובציה וללא גרימת הרגעה (sedation) עודפת.

מקור:
Efficacy of perioperative pregabalin in acute and chronic post-operative pain after off-pump coronary artery bypass surgery: A randomized, double-blind placebo controlled trial: Joshi SS & Jagadeesh AM., Ann Card Anaesth. 2013 Jul-Sep; 16(3):180-5.

 

בעורקים הכליליים,

נושאים קשורים:  ניתוח מעקפים,  פרגאבאלין,  מחקרים