חדשות

בשורה ללומדי רפואה בחו"ל: פטור מהמבחן שחייב נסיעה לארה"ב

מש' הבריאות הודיע כי יוותר על הדרישה לעבור את החלק המעשי של בחינת ה-USMLE, שחייב נסיעה לארה"ב, כדי להתחיל סטאז' בישראל

שרת הבריאות, יעל גרמן, ומנכ"ל המשרד, פרופ' רוני גמזו, החליטו אתמול (יום ב') כי סטודנטים ישראלים הלומדים רפואה בחו"ל יקבלו פטור מהמבחן המעשי שעד כה חייבם בנסיעה לארה"ב. משרד הבריאות העביר לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת הצעה לתיקון בתקנות הרופאים (תנאים למתן פטור מחובת בחינה), התשע"ד-2013 לעניין הזה.

במשרד הבריאות הוחלט כי די בעמידה בשלב הראשון של בחינת ה-USMLE ובחלק העיוני של השלב השני שלה, שאינו מחייב נסיעה לארה"ב

כיום, בוגרי רפואה מחו"ל המעוניינים להתחיל סטאז' בישראל, נדרשים לעבור בחינה ממשלתית לקראת הסטאז'. בחודש מאי השנה פירסם משרד הבריאות תיקון לתקנות הרופאים ולפיו סטודנטים שלמדו רפואה בחו"ל ועברו את בחינת ה-USMLE האמריקאית, יקבלו פטור מהבחינה הממשלתית האמורה.

בחינת ה-USMLE מורכבת משלושה שלבים. תקנות הפטור בנוסחם הנוכחי מחייבים את בוגרי הרפואה מחו"ל לעמוד בשני השלבים הראשונים של הבחינה במלואם. השלב השני של בחינת ה-USMLE מורכב משתי בחינות, אחת עיונית והאחרת מעשית. בשל העובדה שהבחינה המעשית מתקיימת בארה"ב, נאלצים הסטודנטים מחו"ל לנסוע לארה"ב על מנת להיבחן בה.

כעת הוחלט במשרד הבריאות, כי על מנת להבטיח את רמתם המספקת של המבקשים להתחיל סטאז' בישראל, די בעמידה בשלב הראשון ובבחינה העיונית, הנערכת במסגרת השלב השני של בחינת ה-USMLE ואינה מחייבת נסיעה.

בהתאם להחלטה זו, הגיש משרד הבריאות את התיקון הנידון בתקנות אשר פוטר את המועמדים לביצוע סטאז' בישראל מהבחינה המעשית בבחינת ה-USMLE. כאשר יאושר התיקון, הוא יפטור את המועמדים לביצוע סטאז' בישראל מהצורך לנסוע לארה"ב לשם קבלת הפטור מהבחינה הממשלתית.

לקריאת המכתב המלא לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  סטאז',  לימודי רפואה בחו"ל,  בחינת USMLE,  בחינת הסמכה
תגובות
פרופ' מיכאל שכטר
18.09.2013, 10:30

מתפלא שלא נוסח דרך ההסתדרות הרפואית בישראל אלא דרך גוף פוליטי. מחר וועדת העבודה והרווחה והבריאות תחליט שמספיק שנתיים לימודי רפואה כדי להיות מוסמך לרופא בישראל... זוהי סכנה לרפואה בישראל. כל החלטה כזו חייבת להיות מובאת לאיגוד הפרופסיונלי שהוא ההסתדרות הרפואית בישראל ואני לא מבין מדוע היא שותקת. האם יש כאן רמיסה של הר"י???? האם יש כאן שינוי בגישה??? חמור מאוד.

Belka
18.09.2013, 21:29

מדבריו של מיכאל ניתן להסיק כי הר''י הינה הישות העליונה בכל אשר קשור לרפואה בארץ. ברור מאליו שאין כן שום אינטרס לשמור על סף רופאים נמוך או לבצע סלקציה של סטאז'רים פוטנציאלים על-סמך קרטריונים שקבעו אותם האנשים שדוחפים את אותו הארגון לגרונו של כל מתמחה כברירת מחדל מבלי בכלל לשאול אם היאהוא רוצה להיות חלק מהארגון הנ''ל. (עד שמבינים שאפשר להסיר הפרזיט דרך ביטול התשלום החודשי)
למזלנו, הארגון רק מאבד מכוחו ומהשפאתו ככל שהמתמחה ההמוצע משכיל להבין שמדבור ב"חבורת פרופ'ים" שהדבר האחרון שמעניין אותם זה "רמת הרופאים בארץ" כפי שניתן להסיק מהאנקדוטה המוצלחת של מיכאל - "מספיק שנתיים לימודי רפואה כדי להיות מוסמך לרופא בישראל". (איגוד פרופיסיונלי? על המילה מקצועי מעולם לא שמעת?)

הייתי שמח לראות את דו''ח התוצאות של מיכאל שניתן ע''י הNBME, אני מניח כי בכל אחד מהשלבים הפרופ' היקר הגיע לפחות לתוצאה של 260. (בהנחה שהמספרים בכלל אומרים משהו לאותו האדם שטוען כי הUSMLE אינו מספיק בכדי לאפשר לאנשים להתחיל את דרכם כרופאים בארץ)

באמת שהתגובה של הפרופ' כל-כך חסרת תוכן וגיבוי בעליל כי הדבר גורם לי לחשוד כי המושג "evidence based" מעולם לא נשמע בהר''י, שהרי לטעון כי מבחן הרישוי טוב יותר בצורה כל שהיא מהמחבן שנדרשים לעבור בוגרי גבון (המדינה האפריקאית) אצלהם אי-שם באפריקה או לצורך העניין הUSMLE היא חסרת בסיס לחלוטין - היכן המספרים? היכן הסיס לטענה? האם באמת הפרופ' מאמין כי מה שטוב לחברינו במערב אינו מספיק טוב עבורנו?

ההחלטה רק נועדה להקל על חייהם של מיעוט - אל דאגה, פרופ' יקר, הם לא יתקרבו לקרן מחקר שלך, ואם הם יקראו את תגובתך, סביר להניח שאפילו לא למחלקה ששם אתה עושה אלוהים יודע מה.

אחת שיודעת
19.09.2013, 16:46

מה שמצחיק הוא שהר"י עושה יד אחת עם משרד הבריאות בתור הרגולטור והמיישם בפועל. בתקציב בלתי מוגבלים ובניצול של מתמחים.

לכן גם אני לא מקבלת היום שום מענק התמחות, ובנוסף לזה אסור לי גם לשבות עד שההסכם הנוראי הזה יגמר.

רוב המשכורת שלי הולכת לבייביסיטר, כשאני מנסה לתפקד אחרי עוד תורנות שנמשכת נצח.

מי שדאג ליישם את המהלך המבריק הזה, ולהכניס עוד רופאים טובים, עשה את זה בחוכמה רבה כנגד הזרוע השולטת על הסתדרות הרופאים ועל משרד הבריאות.

רק מהצעירים האלו תבוא התשובה האמיתית למנהיגות אמיתית בשטח. ולא לעלה תענה שנקרא הר"י.

כל הכבוד לבוגרי חול.

ד"ר גונן
18.09.2013, 22:52

השינוי הנ"ל הוא בהסכמה ובהתאם לחוו"ד הר"י

ד"ר מלומד בוגר חו"ל
19.09.2013, 21:48

מה עם רשיון של האיחוד האירופאי? מתי מדינת ישראל תכיר בו? אם זה מספיק טוב לגרמניה, זה מספיק טוב גם לנו.

ועוד נקודה מעניינת מי קבע כי בוגר חו"ל פחות טוב, או כהגדרת חלק מן הפרופ' המכובדים אשר גורמים לי לבחילה עם כמות הצביעות והאינטרסים האיישים שלהם "רופא סוג ב' "

הרי ידוע כי בוגר רפואה אשר למד בארץ הקודש, בשלושת השנים הראשונות, למד את כול אשר למד בשפה העברית, כאשר מרבית ההרצאות מועברות לאחר שנטחנו ונעלסו מכול הכיונים, לא סתם אומרים "קח חמור והשכן אותו בסקאלר וגם הוא אחרי 6 שנים יצא ד"ר"

לעומת זאת בוגר חו"ל, נאלץ לעבור 6 שנים למדינה זרה, לשבור שיינים עם שפה חדשה, ללמוד הררי חומר שלא בשפת האם, ועדיין לעבור בחינות אשר מוכורת על ידי האיחוד האירופי?

איפה הצדק?