על אף היעדר הגדרה ברורה בספרות, המונח "דור ה-Y" מתייחס בעיקר לדור שנולד בשנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת. זהו הדור החדש ביותר שנכנס למעגל העבודה, כשסקרים עולמיים מראים שחלקו באוכלוסייה העובדת עלה מ-14% ל-21% בשנים האחרונות, וכמובן צפוי לעלות עוד משמעותית בהמשך. בשל השירות הצבאי הנהוג בארץ ושנות הלימוד הארוכות, בבתי החולים אנו מתחילים לפגוש אותם בימים אלה ממש, בתחילה כסטאז'רים ולאחר מכן כמתמחים.
עוד בעניין דומה
"אנשי דור ה-Y מעדיפים לעבוד בקבוצות ולצבור ניסיון במו ידיהם. הם אוהבים לעבוד, לטעות, ולחוות"
בעוד דיסציפלינות מסורתיות כמו מנהל עסקים עוסקות כבר שנים בסוגיית ההתנהלות מול דור ה-Y, נראה שדווקא החינוך הרפואי משתרך מאחור בכל הקשור לגיבוש מערכי הכשרה מתאימים..
ד"ר ג'ודי אקלברי-האנט וד"ר ג'ניפר טוצ'ירוני, במאמרן שפורסם בשנת 2011 בכתב העת Journal of Graduate Medical Education, מתארות דוגמא, דמיונית אך מוצלחת, שמסייעת להבין את הפער הבין-דורי; ניקח לדוגמא סטאז'ר צעיר המתקדם בהכשרתו, אך נראה כי אינו לוקח על עצמו מחויבויות נוספות כפי שהיה מצופה ממנו. בנוסף, הוא שואל את עצמו ואת הממונים עליו אם עליו להמשיך ולעקוב אחר מטופל שקיבל למחלקה, למרות שחלקו הרשמי בטיפול הסתיים לאחר גמר הקבלה. בעוד אחד הרופאים הבכירים מנסה להסביר לו את עקרון המשכיות הטיפול, הוא מספק הסברים רבים מדוע לא נראה לו הגיוני שהוא עדיין אחראי למטופליו גם לאחר שהשלים את עבודתו. הסטאז'ר מתחיל לצבור מעמד של עובד שעושה את המינימום הנדרש ותו לא. אחראי הסטאז'רים במחלקה נפגש עמו משום שהמחלקה מודאגת, בעיקר בשל העובדה שהוא תמיד שואל מה מצופה ממנו לעשות. הסטאז'ר אינו מבין מדוע אינו יכול לבקש הבהרות ואחראי הסטאז'רים מתוסכל מכך שהסטאז'ר אינו רואה את התמונה הגדולה.
למרבה הצער, המחקר הרפואי כיום לוקה בחסר בכל הקשור לאסטרטגיות הוראה שעובדות עבור דור ה-Y, אך ברור שנדרשות התאמות כדי לאפשר חינוך רפואי הולם לדור חדש ושונה של רופאים.
קרולין מרטין, אינטלקטואלית וסופרת אמריקאית, עוזרת לנו להגדיר את מאפייני העבודה המתאימים לדור ה-Y: אנשי דור ה-Y מעדיפים לעבוד בקבוצות ולצבור ניסיון במו ידיהם. הם אוהבים לעבוד, לטעות, ולחוות. דור ה-Y פחות ופחות מתעניין בהכתבות של תכנים וב"האכלה בכפית" של חומר, כפי שדוגלת הדוקטרינה הקלאסית בבתי הספר לרפואה. דור ה-Y מחפש יוזמה, עבודה רב-תחומית, יצירתיות וחשוב מכל – סיפוק ממקום העבודה.
לדור ה-Y יש מאפיינים ייחודיים משלו, ולכן כדי להבטיח למידה מוצלחת, יש להבין שלא ניתן להכריח את בני הדור להתאים לתבניות שהתאימו לדורות קודמים. הבדלים אלה לא בהכרח מציינים חולשה של הדור הנוכחי, אלא שונות המבוססת על הבדלים בין דוריים.
מאחר והספרות הרפואית לוקה בחסר, אקלברי-האנט וטוצ'ירוני סקרו את הספרות בתחומים אחרים, בין השאר בסיעוד ובמנהל עסקים, והגדירו ארבעה תחומים עיקריים בהם כדאי להתמקד בהכשרה רפואית:
1. למידה אינטראקטיבית המבוססת על עזרים טכנולוגיים
דור ה-Y בקיא בטכנולוגיה, ומביע נכונות ללמוד שיטות רפואיות חדשניות. אלו האמונים על הכשרה רפואית צריכים להישאר מעודכנים בחידושים הרפואיים ולשלב אותם בהכשרה. חינוך רפואי מוצלח יכלול למידה בשיטת ניסוי וטעייה, ובעזרת סימולציות ודיונים קבוצתיים.
2. דיון מעמיק במהות המקצוע
מחנכים רפואיים רבים מודאגים מאוד מה"חוסר במקצועיות" שמפגין דור ה-Y, מה שלעתים מתפרש כעצלנות, חוסר מוטיבציה או אנוכיות. העובדה היא שדור ה-Y מבקש לעצמו איזון טוב יותר בין העבודה לבין חייו האישיים, או במלים אחרות: הקריירה כבר אינה במקום הראשון. אנשי דור ה-Y אינם מסתכלים על מקום העבודה ומנסים להבין כיצד יתאימו אליו, אלא מנסים לבחון אם מקום העבודה יוכל להתאים אליהם.
"חשוב להבין שאין הגדרה אחת למהות מקצוע הרפואה, אלא מדובר בתהליך שמחדש את עצמו מדי כמה שנים"
חיזוק לכך אנו מקבלים מדבריו של אורן מג'ר, במאמרו "המשבר הניהולי הבא", שכבר ב-2009 הראה שבני דור ה-Y לא מוכנים לשחק לפי הכללים של הדור שלפניו. הוא מתאר סקר שערכה חברת "דינמיקס" בשיתוף מגזין TheMarker, בנושא האיזון בין החיים הפרטיים למקום העבודה, המראה שילידי 1977-2000, מעניקים חשיבות גדולה ביותר ליכולת לקיים חיים פרטיים לצד בניית קריירה.
מכאן אנו מבינים שמלבד הדרישה לבסיס אתי חזק, הדיון בכל שאר היבטי המקצוע מתחדש בכל פעם שדור חדש עושה את צעדיו הראשונים במקצוע. חשוב להבין שאין הגדרה אחת למהות המקצוע, אלא מדובר בתהליך שמחדש את עצמו מדי כמה שנים.
לכן, יש להכיר בעובדה שעבור הסטאז'רים והמתמחים הצעירים, גם נושאים בסיסיים עלולים לעלות לדיון, כדוגמת הלבוש הנהוג במקום העבודה. דור ה-Y מעוניין לשים הכל על השולחן, ושהתקשורת תהיה ברורה ופשוטה. לאור זאת, לעתים יעדיפו בני דור זה משך חפיפה ממושך יותר, שיאפשר להם לעכל, לשאול, ולהבין את מקום העבודה בצורה מלאה.
3. חונכות (Mentoring)
דור ה-Y מעוניין ביחס אישי עם בעלי סמכות, כפי שהיה להם עם הוריהם. הם רוצים להרגיש שלמקבלי ההחלטות אכפת מהם באופן אישי, ושיגרמו להם להרגיש מיוחדים. רופאי דור ה-Y מעוניינים לעבוד עם רופאים בכירים נגישים, תומכים, בעלי תקשורת בין אישית טובה, וכאלה שיודעים להשרות מוטיבציה.
4. תקשורת ופידבקים הדדיים
רופאי דור ה-Y מעוניינים לדעת מה הם עושים טוב ולא טוב, אך עם זאת לעתים אין להם את הכלים להתמודד עם ביקורת גרועה. מחקרים מראים שבשל התרבות בה גדל מרבית דור ה-Y, שבסך הכל הייתה דלה יחסית באתגרים, מדובר בדור שמתקשה להתמודד עם כישלון ועם קיום הבדל מהותי בין הרצוי למצוי. עובדות אלה עשויות להתפרש לעתים, שלא בצדק, כחוסר אחריות או כהיעדר עצמאות. פגישות תדירות עם חונך והעלאת סוגיות שכאלה, יחד עם פידבקים תכופים והדדיים, תוך ניסיון משותף להסיק מסקנות ולהפיק לקחים, יעזרו להתמודד עם האתגר.
לסיכום, אקלברי-האנט וטוצ'ירוני מראות לנו שהדוגמא התיאורטית שניתנה לעיל יכולה להיפתר באמצעות שימוש בארבעת הכלים שסקרנו – אחראי הסטאז'רים סיפק לסטאז'ר הצעיר דוגמאות להיעדר יוזמה ועצמאות, ובתגובה זכה בעיקר להתגוננות שהתפרשה כעצלנות וכחוסר מוטיבציה. על כן, יכול היה אחראי הסטאז'רים לצייד את הסטאז'ר בכלים שיעזרו לו בעבודה היומיומית – למשל, "אם אתה שואל את עצמך אם עלי לבצע דבר מה נוסף בדאגה לחולה שלי, התשובה היא תמיד כן, ואין צורך להיוועץ באחרים"; או לדוגמא, "אם אתה שואל את עצמך כיצד עלי לבצע פרוצדורה מסויימת, זה תמיד בסדר לשאול אנשים אחרים". הסטאז'ר צפוי לקבל את הביקורת הבסיסית הזאת, והוא אף צפוי להשתמש בה לפתרון בעיות מורכבות יותר ולפיתוח יכולות הנהגה מתקדמות בהמשך.
"בסופו של דבר, גמישות היא תכונה קריטית בעבודה עם דור ה-Y... יש להבין שלדור חדש יש דרישות ותפיסות משלו, שבכל מקרה ישנו את פני המקצוע"
בסופו של דבר, גמישות היא תכונה קריטית בעבודה עם דור ה-Y. למרות שלעתים קרובות קל ליפול למלכודת ולהתייחס לדור ה-Y כעצלן וחסר אחריות, יש להבין שלדור חדש יש דרישות ותפיסות משלו, שבכל מקרה ישנו את פני המקצוע. מתוך הכרה זו, מן הראוי שבעלי מקצוע העוסקים בחינוך והכשרה רפואית יתנסו בעבודה עם המסגרת החדשה והמאתגרת הזו, תוך התחשבות בעקרונות שעל פיהם מתנהל דור ה-Y.
כפי שכבר אמרנו, הידע בתחום ההכשרה הרפואית עבור דור ה-Y לוקה בחסר, ורוב המידע שאנו מסיקים נובע ממחקרים בתחומים מקבילים, כדוגמת מנהל עסקים, בהם המחקר מפותח יותר. כמו בעסקים, גם דור הרופאים החדש זקוק להנהגה ולהובלה רפואית נחושה, שמתווה חוקים ברורים. העוסקים בהכשרה רפואית ימצאו את עצמם במהרה כחצי-הורים, ולכן עליהם להיות זמינים גם פיזית וגם מנטלית עבור החניכים שלהם. אנשי ההכשרה הרפואית יצטרכו להבין, שכמו הורים, לעתים יזכו לקצור את הפירות רק לאחר שהילדים יעזבו את הקן.
מקורות עזר בהכנת הכתבה:
Jodie Eckleberry-Hunt, Jennifer Tucciarone, (2011) The Challenges and Opportunities of Teaching “Generation Y”. Journal of Graduate Medical Education: December 2011, Vol. 3, No. 4, pp. 458-461.
אורן מג'ר, המשבר הניהולי הבא, מגזין TheMarker, גיליון 105, אוקטובר 2009
Carolyn A. Martin, (2005) "From high maintenance to high productivity: What managers need to know about Generation Y", Industrial and Commercial Training, Vol. 37 Iss: 1, pp.39 - 44