חדשות

חוקרים בארה"ב: לצמצם ההפניות לביופסיה בבלוטת התריס

החוקרים מצאו כי ב-98% מהמקרים בהם נלקחו ביופסיות - צבר התאים החשוד לא היה סרטני; ממליצים לאמץ הנחיות חדשות להפניה לביופסיה

מחקר שהתפרסם השבוע בארה"ב טוען כי רופאים במדינה מבצעים יותר מדי בדיקות ביופסיה של בלוטת התריס. החוקרים, מאוניברסיטת קליפורניה שבסן-פרנסיסקו, בדקו את תוצאות הביופסיה של כ-8,800 נבדקים, שנשלחו לבצע את הבדיקה הפולשנית (באמצעות מחט), לאחר שבדיקת אולטרה-סאונד העלתה חשד לקשרירים (nodule) בבלוטה.

החוקרים מצאו כי ב-98% מהמקרים בהם נלקחו ביופסיות צבר התאים הקטן לא היה סרטני. המחקר פורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine

"כיום אנחנו מבצעים (בארה"ב) הרבה יותר מדי ביופסיות של בלוטת התריס לחולים, שנמצאים למעשה בסיכון נמוך מאוד לסבול מסרטן של בלוטת התריס", אמרה מובילת המחקר, ד"ר רבקה סמית-בינדמן. החוקרים ממליצים כי מעתה, ביופסיה תילקח רק אם הרופאים מאתרים נוכחות קלציום, או שקוטר הגידול גדול משני ס"מ, והוא מוצק לחלוטין.

החוקרים גם אמרו כי בנוסף לבדיקת הביופסיה הלא-נוחה, פעמים רבות ממצאיה אינם חד-משמעיים, מה שיכול להוביל לניתוח ביופסיה רחב היקף יותר, "שאינו טריוויאלי".

"בהשוואה להנחיות אחרות, שרבות מהן מסובכות מאוד ליישום, מעקב אחרי ההנחיות המוכחות והפשוטות שנמצאו, יסייעו להקטין משמעותית עת מספר הביופסיות של בלוטות התריס בארה"ב", הוסיפה סמית-בינדמן.

מדי שנה, כ-45,000 נשים וכ-15,000 גברים מאובחנים בארה"ב כסובלים מסרטן בלוטת התריס. לפי נתוני המרכז הלאומי האמריקאי לסרטן, כ-1,850 בני אדם ימותו כתוצאה מהמחלה.

לקריאת דיווח על המחקר החדש לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  ביופסיה,  סרטן בלוטת התריס
תגובות