חדשות

105 מקרי פוליו בסומליה: האו"ם מזהיר מפני התפרצות בקנה מידה רחב

למרות שהמחלה נעלמה בעבר מהמדינה - היא שבה לתקוף השנה; בשל המצב הביטחוני בסומליה הושעתה פעילות ארגונים בינלאומיים בשטחה

על רקע האנרכיה וחוסר הביטחון השוררים בסומליה בשני העשורים האחרונים, מאיימת כעת התפרצות פוליו לגרום לתחלואה רבה בקרב ילדיה של המדינה, השוכנת בקרן אפריקה; כך דיווח אתמול אתר ה"BBC".

ילדים סומלים במחנה הפליטים דדב, שבקניה (צילום: אילוסטרציה)

ילדים סומלים במחנה הפליטים דדב, שבקניה (צילום: אילוסטרציה)

בשבועות האחרונים, דיווח האתר, נרשמו 105 מקרים של חולי פוליו במדינה, שמהווים קרוב למחצית ממספר המקרים בעולם עד כה השנה. בנוסף לסומליה, רק בניגריה, בפקיסטאן ובאפגניסטאן משתוללת המחלה באופן פראי בשנים האחרונות, אחרי מאמץ עולמי להכחיד אותה, שצימצם את מספר המדינות בהן נגיף הפוליו הוא אנדמי מיותר מ-100 לשלוש בלבד.

לדברי הרשת הבריטית, ההתפרצות הנוכחית בסומליה מוכיחה כי נגיף הפוליו מסוגל לחזור ולתקוף - לפני שש שנים הכריז ארגון הבריאות העולמי כי הפוליו הוכחד מהמדינה האפריקאית, לאחר מאמץ חיסון של כארבעה מיליון בני אדם. בנוסף, עשרה מקרים נוספים אותרו בקניה, לשם ברחו מאות אלפי סומלים בשנתיים האחרונות, כשהם נמלטים מהמלחמה בין מיליציות איסלמיות ובין ברוני מלחמה מקומיים. הפליטים הסומליים חיים במחנות פליטים צפופים, בעלי תנאי היגיינה ירודים, שעלולים לסייע להתפשטות הנגיף.

המאמץ להילחם בהתפרצות הנוכחית בסומליה ובהשלכותיה מסובך עוד יותר, דיווח האתר, מכיוון שארגון "רופאים ללא גבולות" הודיע בשבוע שעבר כי יפסיק לעבוד במדינה, לאחר 22 שנים של פעילות. הסיבה לעזיבתו היא המצב הביטחוני. למרות שהארגון נחשב לנועז יחסית, ונשאר בשטחים מסוכנים הרבה אחרי שארגוני האו"ם עזבו אותם - הוא הודיע המצב בשטח מסוכן מדי לעובדיו, שחלקם הותקפו או נחטפו.

הבי-בי-סי דיווח כי באזורים נרחבים של סומליה, "רופאים ללא גבולות" (MSF) היה ספק שירותי הבריאות היחיד. אין ממשלה מתפקדת בסומליה מאז שנות ה-90.

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסון,  פוליו,  סומליה,  רופאים ללא גבולות
תגובות