דעות

תלפיות - ניסיון לשמור על המוחות בישראל

מערכת ההכשרה הרפואית בארץ חייבת לעבור שינוי תפישתי מעמיק - מעבר להכשרה המקצועית הבסיסית. זאת על מנת ליצור סביבת למידה רפואית, הדוחפת למצוינות ולחדשנות

המחזור השישי של "תוכנית תלפיות למנהיגות רפואית" של המרכז הרפואי "שיבא" יוצא לדרך בימים אלה (ראו ידיעה). באמצעות תוכנית יוקרתית זו אנו חותרים לזיהוי ולהכשרה של מנהיגי הרפואה של המחר, אבל היא מיועדת גם לשמר את המוחות הטובים ביותר אצלנו, בשיבא, ולמעשה גם בישראל.

"למענק המחקר ממנו ייהנה התלפיונר אין קשר למשכורתו כרופא בבית החולים. לכל מתמחה ניתן זמן מוגן למחקרו ולהתפתחות המנהיגותית העתידית שלו"

מערכת ההכשרה הרפואית בארץ חייבת לעבור שינוי תפישתי מעמיק - מעבר להכשרה המקצועית הבסיסית. זאת על מנת ליצור סביבת למידה רפואית, הדוחפת למצוינות ולחדשנות.

התוכנית, שפותחה ב"שיבא" ביוזמתו, במעורבותו הפעילה ובדחיפתו המתמדת של מנהל המרכז, פרופסור זאב רוטשטיין, מזהה, מקדמת ומכשירה את הרופאים הצעירים המוכשרים ביותר לתפקידי מפתח במערכת הרפואה. היא גם מיועדת לכוון את הרופאים הצעירים המוכשרים ((MD/PhD). למחקר. לא בכדי נאמר עליהם שהם מיועדים להיות "רופאי רנסנס". הם מכוונים לשמש בעתיד מנהלים רפואיים בכירים. התוכנית הזאת עשויה להוות מנוף לשינוי ב"שיבא" אבל למעשה במערכת הרפואה בישראל בכלל.

יש בתוכנית המלהיבה והמהפכנית הזאת לא מעט חזון. היא כבר עתה מסתמנת כתרומה משמעותית ל"שיבא" ולקידום איכות המערכת הרפואית בארץ, בטווח הארוך. השפעתה תורגש לשנים רבות. לא אצטנע אם אומר כי הרבה מעבר לזמננו. זו השקעה אמיתית בעתיד. לכן זוהי מטרה נאצלה וראויה.

אלו שהתקבלו לתוכנית נהנים ממלגות אישיות – מענק משמעותי ל-5 שנים, חסר תקדים בקנה-מידה ישראלי. הם גם נהנים מהנחייה אישית מצד מנהל התוכנית בתאום עם מנהל המחלקה שבה עובד התלפיונר עתה, מאפשרויות להתמחות בהתאמה אישית. כמו כן היא מעניקה הזדמנות למשתתפיה לקדם פרויקטים אישיים - מחקריים או קליניים - בהדרכת בכירי החוקרים, הרופאים ונציגי הנהלת בית החולים.

עולם הבריאות והרפואה בישראל הוא דינמי מאד ונתון לשינויים מתמידים. במציאות שכזאת, רק מוסדות בעלי יכולת לשינוי ושיפור עצמי מתמשך, מסוגלים להציע לחולים את הטיפול הרפואי המיומן והמשובח ביותר. רופאים ומנהלים רפואיים חייבים להיות גמישים, בעלי מחשבה פתוחה ורצון לשאוף למטרות חזון חדשות.

כך הגענו להכרה כי על-מנת להכשיר נכונה את רופאי העתיד, יהיה על "שיבא" לפתח סביבת לימוד ורכישת מיומנויות הדוחפת למצוינות וחדשנות - כאמור מעבר למערכות ההכשרה הקיימות בבתי הספר לרפואה. כאשר אנחנו אומרים שיש אצלנו רופאים בעלי פוטנציאל מנהיגותי אמיתי, אנחנו מסמנים שמדובר באנשי מקצוע מוכשרים עם יכולות אישיות, הישגים אקדמיים ועבודה קלינית ברמה גבוהה במיוחד. עליהם להיות גם מחויבים להמשיך ולהתפתח ב"שיבא" ולהוביל את המרכז לפריצות דרך בעתיד. אם תרצו כאן מצוי הבסיס נולדה לתוכנית השאפתנית.

למענק המחקר ממנו ייהנה התלפיונר אין קשר למשכורתו כרופא בבית החולים. לכל מתמחה ניתן זמן מוגן למחקרו ולהתפתחות המנהיגותית העתידית שלו. כל משתתף בתוכנית מלווה על ידי מנהל התוכנית, המשמש לכולם כחונך אישי, אחראי להדריך כל אחד בעבודתו, ולקידום רעיונותיו בתוך מערכת המרכז הרפואי.

נושא קידום הרעיונות החדשים מהווה מרכיב מרכזי בתוכנית. ה"תלפיונרים" מצויים במסלול מהיר לקידום לעמדות מפתח ב"שיבא". לכן מצפים מהם ליוזמה וליצירתיות בכל הקשור להעלאת רעיונות, לשיטות ולגישות חדשות ברפואה בתחומי התמחותם .

כחלק מהשבחת התוכנית והעשרתה, התוכנית מלווה גם בידי חברה חיצונית לחשיבה המצאתית שיטתית לעידוד חדשנות - Systematic Inventive Thinking S.I.T. יחד עם הנהלת בית החולים, מלווה החברה את ה"תלפיונרים" בהתפתחותם האישית והקבוצתית ובהרחבת ראיית העולם שלהם.

לא בכדי זהו פרויקט הדגל של "שיבא" וכבר עתה, לאחר כעשר שנים ניתן לראות את ניצני הצלחתה. בגאווה בלתי מוסתרת אנחנו עוקבים אחר בוגרי "תלפיות" הבשלים המשתלבים באורח טבעי בצמרת המרכז הרפואי ונחשבים למובילים בתחומם. תמצאו ביניהם כבר עתה מנהלי מכונים, מחלקות ויחידות. נכון להיום חברי תלפיות אחראים למעלה מ-1,000 מחקרים ופרסומים רפואיים שהופיעו בעיתונים הרפואיים המובילים בעולם, אחראים על עשרות פטנטים טכנולוגים רפואיים המביאים בחלקם למהפך טכנולוגי רפואי בעולם כולו. חלקם הגדול גם התקדם בדרגה האקדמית באוניברסיטה - מעבר לבני גילם. חלקם גם זכה להכרה בינלאומית מחמיאה בזכות הישגיהם, עבודתם, מחקריהם ומבנה אישיותם.

נושאים קשורים:  דעות,  בריחת מוחות,  תוכנית תלפיות למנהיגות רפואית,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות