כאב גב דיסקוגני

יתרון לניתוח על פני טיפול שמרני לכאב דיסקוגני, אך תועלת דלה משניהם

מחקר תצפיתי לא אקראי מצא שיעור הצלחה כפול לניתוח בטיפול בכאב גב דיסקוגני, לעומת טיפול לא ניתוחי, אך השיעור עומד על 33% בלבד

06.08.2013, 09:52
MRI של עמוד השדרה (צילום: אילוסטרציה)
MRI של עמוד השדרה (צילום: אילוסטרציה)

לאור השונות הרבה בהגדרת הפתופיזיולוגיה, אבחנה וטיפול של כאב גב דיסקוגני, מבקש מחקר שהתפרסם לפני מספר ימים באתר כתב העת The Spine Journal, להשוות טוב יותר בין טיפול ניתוחי ולא-ניתוחי לחולים הסובלים מכאב גב המיוחס לניוון של דיסק בין חולייתי אחד או שניים.

החוקרים עקבו אחר 495 חולים שהופנו לייעוץ ראשוני אצל מנתח בשל כאב גב דיסקוגני. 17% מהחולים עברו לבסוף ניתוח בתוך 6 חודשים מגיוסם למחקר, שב-79% מהמקרים כלל איחוי מכשירני (instrumented fusion), החלפת דיסק ב-12% מהמקרים ו-9% מהמנותחים עברו laminectomy או discectomy. בתחילת המחקר דיווחו המנותחים על כאב ומגבלה גופנית חמורים יותר בהשוואה לאלו שלא נותחו, ושיעור גבוה יותר מהם עבר ניתוח קודם לכן.

שנה לאחר תחילת המחקר הציג טיפול ניתוחי תועלת מוגבלת בהשוואה לטיפול לא-ניתוחי בצורת שיפור של 5.4 נקודות בתוצאה הראשית, ציון סולם המוגבלות המותאם ע"ש Roland בן 23 הנקודות לעומת הציון בתחילת המחקר.

ציון משולב שהתבסס על שיפור של 30% בציון Roland, שיפור של 30% בכאב, היעדר שימוש במשככי כאבים אופיואידים ועבודה, שיעור ההצלחה לאחר שנה עמד על 33% בקרב המנותחים ו-15% בקרב אלו שלא נותחו.

שיעור הניתוח החוזר עמד על 11% מבין המנותחים, ו-6% מבין אלו שנכללו בתחילה בקבוצת הטיפול הלא-ניתוחי עברו ניתוח בתוך שנה אחת מתחילת המחקר. החוקרים מציינים גם כי הטיפול השמרני לא היה אחיד וסטה במרבית המקרים מההנחיות המקובלות.

על אף היתרון היחסי של ניתוח בהשוואה לטיפול שמרני לא-ניתוחי, מציינים החוקרים את העובדה כי שיעור ההצלחה לא היה מרשים באף אחת מהקבוצות ומדגישים את חולשות המחקר כולל המעקב הקצר והיעדר הגרלה.

נושאים קשורים:  כאב גב דיסקוגני,  ניתוח גב,  מחקרים
תגובות