חדשות

פרוביוטיקה מפחיתה בכי בתינוקות עם קוליק

(תוכן שיווקי) במספר מחקרים מדעיים שהתפרסמו בשנתיים האחרונות הוכחה יעילות של החיידק הפרוביוטי Lactobacilus Reuteri בהפחתת תסמיני קוליק ותופעות גסטרואינטסטינליות נוספות

06.08.2013, 11:17
פרוביוטיקה מפחיתה בכי בתינוקות (צילום: אילוסטרציה)
התינוקת לא הפסיקה לבכות (צילום: אילוסטרציה)

L.Reuteri נעים להכיר

חיידק פרוביוטי גרם חיובי המצוי בפלורה של תינוקות יונקי חלב אם ואף בדגימות חלבי אם של נשים ממדינות שונות ביניהן נשים מישראל. דרך פעולתו של הראוטרי אינה ידועה אך מנגנונים אפשריים מציעים השפעה על תנועתיות ותפקוד המעי, ויסות התגובה החיסונית והשפעה על כאב ויסצרלי ופעילות עצבית במעי.
ידוע שהפלורה במעי התינוק מושפעת מגורמים שונים כמו סוג הלידה (וגינלית או קיסרית) וסוג ההזנה (חלב אם או תמ"ל). תינוקות יונקים מפתחים פלורה שונה ועשירה יותר בחיידקים פרוביוטיים כבר מהשבוע הראשון לחיים וניתן למצוא בה בעיקר חיידקים ממשפחת הביפידוס והלקטובצילוס. זנים אלו נמצאים בשימוש גם בתרכובות מזון לתינוקות.

ידוע כי יותר מ 50% מהתינוקות (יונקי חלב אם או מוזני תמ"ל) סובלים מסימפטומים גסטרואינטסטינאלים בשלב מסוים במהלך ששת חודשי החיים הראשונים, סימפטומים כגון כאבי בטן, "גזים", פליטות, עצירות או שלשול , אי שקט ובכי .תופעה של אי שקט , בכי ממושך וכאבי בטן קרויה גם "קוליק" (Infantile colic ) והיא מוגדרת כבכי במשך 3 שעות לפחות ביום,לפחות 3 ימים בשבוע ולמשך 3 שבועות לפחות.
סימפטומים אלו של "קוליק" לרוב עוברים באופן ספונטאני סביב גיל 4-5 חודשים אולם הם מהווים מקור לדאגת ההורים בשל הקושי בהרגעת התינוק.

במחקר שפורסם ב פברואר השנה נמצא כי לתינוקות הסובלים מ"קוליק" אוכלוסיית חיידקי מעי שונה משמעותית מתינוקות שאינם סובלים מ"קוליק" - שכיחות החיידקים הפרוביוטים מסוג ביפידובקטריה ולקטובצילים (השכיחים באוכלוסיית מעי של תינוקות יונקים ) נמוכה משמעותית בתינוקות עם "קוליק" בהשוואה לקבוצת הביקורת.

במחקרים שפורסמו בשנים האחרונות הוכח כי הוספת החיידק L. reuteri להזנת התינוק הינה בטוחה, תורמת לאיזון האוכלוסיה הטבעית של חיידקי המעיים ותורמת להפחתה משמעותית של סימפטומי ה"קוליק" וסימפטומים גסטרואינטסטינאליים נוספים.

פלורת מעי שאינה מאוזנת ומכילה יותר חיידקים מזיקים משפיעה על תנועתיות מערכת העיכול וייצור גזים המוביל לסימפטומי ה"קוליק". בתינוקות עם "קוליק" נראה עליה בגז המימן שנוצר ע"י חיידקי גרם שלילי אנארובים וכמות קטנה של לקטובצילוסים. לאחרונה נמצא שבצואת תינוקות עם "קוליק" נוכחות גבוהה יותר של החיידק א.קולי, דבר המציע שלאי.קולי תפקיד בייצור גזים במעי ותסיסה המוביל לתופעות ה"קוליק".
במחקר שנערך באיטליה בשנים 2008-2009, השתתפו 46 תינוקות יונקים עם "קוליק" שחולקו ל- 2 קבוצות: האחת – קיבלה חיידק לקטובצילוס ראוטרי והשנייה הייתה קבוצת ביקורת וקיבלה טיפול של פלסבו למשך 21 ימי המחקר. תוצאה עיקרית הוגדרה כהפחתת זמן הבכי הממוצע לפחות מ- 3 שעות ביום בתום 21 ימי המחקר. תוצאה משנית הייתה אחוז המגיבים לטיפול ביום ה- 7, 14 ו- 21 למחקר (מגיבים לטיפול הוגדרו ככאלה שהופחת זמן הבכי ב- 50% ויותר מתחילת המחקר). בנוסף בוצעה אנליזה בצואת התינוקות על מנת לקבוע את השפעת הפרוביוטיקה על פלורת המעי.

במחקרים שפורסמו בשנים האחרונות הוכח כי הוספת החיידק L. reuteri להזנת התינוק הינה בטוחה, תורמת לאיזון האוכלוסיה הטבעית של חיידקי המעיים ותורמת להפחתה משמעותית של סימפטומי ה"קוליק" וסימפטומים גסטרואינטסטינאליים נוספים

התוצאות הדגימו הפחתה משמעותית בזמן הבכי בקבוצת הפרוביוטיקה לעומת קבוצת הביקורת, בנוסף אחוזי המגיבים לטיפול היה גם כן גבוה יותר בקבוצת הפרוביוטיקה. ממצא נוסף בקבוצת הראוטרי, לאחר 21 ימי הניסוי, היה נוכחות גבוהה של ל. ראוטרי ונוכחות נמוכה של אי. קולי ואמוניה בצואת התינוקות. מכניזם אפשרי לדרך פעולתו של הראוטרי כוללת שיפור בתנועתיות ותפקוד המעי והשפעה ישירה על כאב ויסצראלי שכל אלה יכולים להפחית בכי על רקע "קוליק" בתינוקות.

מקור:

Lactobacillus reuteri DSM17938 in Infantile Colic: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial. Francesco et al. Pediatrics; 2010.

במחקר אחר שנערך בפולין בין השנים 2010-2011, בדקו את יעילות מתן חיידק הראוטרי בתינוקות יונקים עם "קוליק". השתתפו 80 תינוקות יונקים, מתחת לגיל 5 חודשים, שחולקו ל- 2 קבוצות: האחת קיבלה טיפול בראוטרי והשניה קיבלה טיפול של פלסבו. המחקר נמשך 28 ימים. הצלחת הטיפול נמדדה ב- 2 אופנים: האחד – אחוז התינוקות שהשיגו הפחתה יומית של 50% ויותר בזמן הבכי והשני – הוא משך הבכי (מס' דקות ביום) ביום ה- 7, 14 , 21 ו- 28 למחקר.

תוצאות: שיעור המגיבים לטיפול היה גבוה משמעותית בקבוצת הראוטרי לעומת הפלסבו בנוסף לאורך תקופת המחקר זמן הבכי בקבוצת הראוטרי ירד לעומת קבוצת הפלסבו.

מקור:

Lactobacillus reuteri DSM 17938 for management of Infantile Colic in Breastfed Infants: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trail. Szajewska, Gyrczuk and Horvath. The journal of Pediatrics; 2012.

L.Reuteri בטוח לשימוש מגיל לידה

נכון להיום בטיחות ויעילות של L. reuteri בבני אדם הוכחה במעל ל- 80 מחקרים על יותר מ- 5000 פרטים בכל הגילאים, ביניהם כ- 1200 תינוקות בסה"כ.בנוסף בטיחות הוספת L. reuteri הוכחה במחקר שערך פרופסור ויצמן בשנת 2006 שנעשה על תמ"ל שלב 1 של מטרנה, במחקר זה הוכח, כנדרש בשימוש בפרוביוטיקה בתמ"ל, בטיחות בשימוש בתמ"ל מועשר ב -L. reuteri לתינוקות מלידה ללא תופעות לוואי.
מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות מוכיחים כי הוספת החיידק L. reuteri להזנת התינוק הינה בטוחה ותורמת להפחתה משמעותית של סימפטומי ה"קוליק" וסימפטומים גסטרואינטסטינאליים.

נושאים קשורים:  חדשות,  פרוביוטיקה,  חיידקי קולי,  פלורת מעי,  L.Reuteri
תגובות