חדשות

חברות התרופות: מוכנות לשתף נתוני ניסויים עם חוקרים עצמאיים

עם זאת, בשלב זה מוכנות החברות לחלוק את המידע רק עם חוקרים שימונו על ידי גורם מוסמך - ולא עם הציבור; הנושא נמצא בדיון ב-FDA

חברות התרופות האירופיות והאמריקאיות הסכימו לחלוק את ממצאי הניסויים הקליניים שהן עורכות עם חוקרים עצמאיים – גם כאלה שאינם נמנים על צוותי המחקר שלהן - וזאת בעקבות דרישת דעת הקהל וגורמי רגולציה אירופיים. עם זאת, החברות עדיין מתנגדות לפרסם את הנתונים לציבור הרחב או להעמידם לרשות חברות מתחרות. על הצעד הודיעו ראשי התעשייה ביום רביעי שעבר.

על חברות התרופות באירופה ובארה"ב מופעל בחודשים האחרונים לחץ רגולטרי וציבורי לחשוף את כל המסמכים הנוגעים לניסויים קליניים שהן עורכות - כולל ניסויים שנגנזו, תופעות לוואי ובדיקות שנערכו בשלבים מוקדמים של הניסויים. בינתיים, טרם סוכם באילו תנאים יחשפו החברות את מלוא התוצאות של הניסויים, אולם הן הודיעו כי יעשו כן החל מהשנה הבאה. לפי ה"פייננשייל טיימס" הבריטי, גם ה-FDA ומכון הרפואה (Institute of Medicine) מנהלים בסוגיה זאת דיונים ביניהם כדי למצוא דרכים לחייב את החברות לחשוף יותר מידע.

בשלב זה, שני ארגוני הגג של תעשיות התרופות באירופה ובארה"ב - EFPIA ו-PhRMA הודיעו כי יאפשרו גישה למידע מלא לגבי ניסויים בתרופות שלהן רק לחוקרים שיקבלו אישור לבצע הערכה לשם כך והאישור יינתן בידי גורם מוסמך שהחברות יכירו בו. בגופים שיספקו את ההרשאה ישבו גם חברים שמחוץ לתעשיית התרופות, אבל הם ככל הנראה ימונו על ידי החברות.

על רקע זה, טוענים כמה גופי רפואה עצמאיי כי תעשיית התרופות מתנגדת לאפשר לגורם שלישי יעיל ואמין לבצע בדיקות עצמאיות משלו לגבי תוצאות הניסויים הקליניים בתרופות. הסוגיה הזאת מצויה כיום תחת ביקורת גדלה והולכת.

בשבוע שעבר דווח ב"גרדיאן" כי חברות התרופות החלו לגייס קבוצות חולים כדי לנסות להילחם ביוזמה.

"אנחנו מכירים בכך שיש הרבה שיטילו ספק במהלך, אבל זה הדבר הנכון לעשות - והזמן הנכון לעשות אותו", אמר ג'ון קסטלני, מנכ"ל איגוד חברות הפארמה של ארה"ב (PhRMA)

נושאים קשורים:  חדשות,  ניסויים קליניים,  תעשיית התרופות
תגובות
ד"ר ניר צבר
01.08.2013, 21:01

בקיצור - פארמה-בלוף: מוכנים למסור את הנתונים אבל רק לחוקר "עצמאי" שאנחנו בחרנו...