חדשות

לראשונה: ה-FDA אישר שימוש במערכת למדידת גלי מוח לאבחון ADHD

הבדיקה נמשכת 20 דקות ומודדת מאפייני שני סוגי גלי מוח, שלפי מחקרים מופיעים בתדירות גבוהה יותר אצל ילדים הסובלים מ-ADHD

מנהל התרופות והמזון האמריקני FDA
מנהל התרופות והמזון האמריקני FDA

ה-FDA אישר השבוע את שיווקה של מערכת אלקטרודות המודדת גלי מוח, במטרה לאבחן הפרעות התנהגותיות המתבטאות בהפרעות קשב וריכוז (ADHD) בקרב ילדים בני 17-6. המערכת אמורה לסייע באבחון מדויק יותר מהמבדקים הקיימים והיא למעשה מיועדת לאשר את האבחון הראשוני.

המערכת, (NEBA - Neuropsychiatric EEG-Based Assessment Aid) פותחה ומשווקת בידי חברה בשם זה ממדינת ג'ורג'יה, ארה"ב.

המכשיר מבוסס על בדיקת אלקטרואנצפלוגרם (EEG), שבדרך כלל משמש לאבחון אפילפסיה. הנבדק מחובר דרך הקרקפת למערך אלקטרודות, הבודקות את תרשים גלי המוח במשך כ-20 דקות. במהלך הבדיקה מודד המחשב שני סוגי הגלים המוחיים Theta ו-Beta – שמועברים בידי הנוירונים במוח - את אורכם ותדירותם.

על פי מחקרים שונים, תדירות הופעתם של שני הגלים הנ"ל גבוהה יותר אצל ילדים ומתבגרים הסובלים מ-ADHD, בהשוואה לאלו שאינם סובלים מההפרעה.

אישור ה-FDA מסתמך על מחקרים בהם השתתפו 275 ילדים בגילאים הנ"ל הסובלים מהפרעות קשב וריכוז.
כ-9% מהילדים סובלים מהפרעת ADHD, לפי נתונים עכשוויים מארה"ב. השימוש במערכת החדישה יחד עם מידע קליני תסייע למאבחנים לקבוע האם ההפרעה ההתנהגותית של הנבדק היא אכן ADHD או שיש לחפש גורמים אחרים. בשיטות הקיימות כיום בבדיקה לשם אבחון האבחנה הסופית יכולה להתקבל רק לאחר שנתיים ויותר, הודגש בהודעת ה-FDA.

ידוע שהפרעת קשב וריכוז היא תסמונת המאופיינת באימפולסיביות, בתזזיתיות, בהפרעות בריכוז ובחוסר מנוחה. למרות הטיפולים היעילים הקיימים, הורים רבים עדיין נמנעים מלטפל בילדיהם בתרופות מחשש להתמכרות. התוצאה עלולה להיות הידרדרות בלימודים, נסיגה חברתית ושיעור גבוה של תאונות דרכים, פשיעה והתמכרויות. אחת הסיבות לאיחור בקבלת האבחנה בשיטה הקיימת היא שקיימת אפשרות שאצל הנבדק יש יותר מהפרעה אחת. אצל מעל 85% מהסובלים מ-ADHD יש יותר מהפרעה התנהגותית אחת או מצב פסיכיאטרי נוסף.

להודעת ה-FDA:
http://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/ucm360811.htm

נושאים קשורים:  חדשות,  FDA,  ADHD,  NEBA,  הפרעות קשב וריכוז
תגובות
קוקוריקו
18.07.2013, 19:02

לא ידעתי שלוקח שנתיים לאבחן ADHD

ד"ר אילן בלט
21.07.2013, 11:23

קיימות בעיות לא פשוטות באבחנת ADHD על סמך מדדי ה- EEG, היחס בין תחום תדרי תטא לבטא לעומת אוכלוסיית ביקורת. ראה מאמר רציני מאת Loo ואחרים שפורסם לאחרונה:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23264365

יהיה זה מסוכן מאד להסתמך על בדיקת עזר בלתי-ישירה ובעייתית זו לאבחנה של ADHD, בטוח שמכונים שונים ינסו "למכור" אותה לציבור, הפוטנציאל המסחרי ברור, אך עלינו כרופאים להיזהר ולהזהיר מפני שימוש לא בררני ולא מושכל בבדיקה זו!