דעות

אפשרות לפריצת דרך בטיפול בסכיזופרניה

טיפול בחולי סכיזופרניה הסובלים מהזיות במשך שנים רבות באמצעות יצירת אוואטארים במחשב וטיפול במקביל על ידי פסיכיאטר הניב תוצאות יוצאות דופן

בכנס WASP- World Association of Social Psychiatry שנערך בליסבון בתחילת החודש (יולי), הרצה פרופ' ג'וליאן לף (Leff) מה-University College London על עבודתו בתחום Avatar therapy for auditory hallucinations.

פרופ' ג'וליאן לף הינו פסיכיאטר אנגלי ופרופסור אמריטוס באוניברסיטה הנ"ל. תחומיו העיקריים כקלינאי וחוקר: עבודה עם משפחות נפגעי נפש, הערכת התערבויות פסיכו-סוציאליות במחלות נפש, חקר מיעוטים אתניים וחקר הפסיכוזות. בייחוד זכה לתהודה רבה המחקר שלו לגבי Expressed Emotion בסכיזופרניה.

בעבור רוב המטופלים היקף, כמות ועוצמת הקולות ירדו בצורה דרסטית, לעומת קבוצת הביקורת בה לא חל שינוי

ידוע שכרבע מחולי הסכיזופרניה סובלים מהלוצינציות ודלוזיות למרות התרופות האנטי-פסיכוטיות המגוונות שהם מקבלים. במחקר של פרופ' לף השתתפו חולי סכיזופרניה שסבלו בממוצע 10 שנים מהזיות שמיעה בלתי פוסקות למרות הטיפול התרופתי המיטבי שניתן באנגליה.

המחקר הוא פיילוט וכלל שמונה נבדקים בקבוצת המחקר ושמונה נבדקים נוספים בקבוצת הביקורת (שהמשיכו בטיפול רגיל במשך 7 שבועות).

בשלב הראשון המטופל יצר אוואטאר במחשב ע"י בחירת הפנים והקול המתאימים ביותר לקולות ההזיתיים שמדברים אליו. אח"כ המערכת עוברת סינכרוניזציה של שפתי האווטר ודיבורו, שמאפשרת גם למטפל לדבר דרכה בזמן אמת.

המערכת ליצירת האוואטר

המערכת ליצירת האוואטר

בקבוצת הניסוי הופעלה מערכת מחשוב כשמצד האחד של המערכת נמצא הפסיכיאטר ומערכת דמוית אוואטאר, שמשדרת למטופל בשני ערוצים: אחד כולל את הקולות שהוא רגיל לשמוע ובמקביל הוא רואה את הדמויות שמדברות עימו –האוואטאר, וערוץ שני שכולל את מה שהפסיכיאטר אומר לו. בתחילה, הקולות מובאים באופן קיצוני כגון: "אתה לא שווה" והמטופל רואה את הדמות שמדברת איתו. לאחר מספר פגישות, תוכן הקולות משתנה לכיוון יותר חיובי וכן נשמעים ברקע הקולות האמיתיים של פסיכיאטר שנותן מימד של מציאות, תמיכה ועידוד ועוזרים לפציינט להשתלט על הקולות ולעשות משא ומתן עם הקולות. המטפל עוזר למטופל להתמודד ולהתנגד לקולות ואף להשתלט עליהם.

למרות שהמטופל מתייחס לאוואטאר כאילו הוא אדם אמיתי, הוא יודע שהאוואטאר לא יכול לפגוע בו כי הוא עצמו יצר אותו. כתוצאה מכך, בטיפול החולה צובר בטחון ואומץ לעימותים עם האוואטאר ואלו ה"רודפים" אחריו.

האוואטרים

האוואטרים

התהליך נמשך 7 שבועות והמטופל מקבל שעורי בית באמצעות mp3 על מנת להאזין לססיה בכל פעם שהוא שומע קולות.

התוצאות היו מדהימות. לרוב המטופלים היקף, כמות ועוצמת הקולות ירדו בצורה דרסטית, לעומת קבוצת הביקורת בה לא חל שינוי. לדוגמה, אצל חולה בשם צ'רלס שסבל 30 שנה מהלוצינציות שמיעה באופן רציף, ההזיות ירדו לפעם בשבוע ובמקום משך של שעות רבות נמשכו רק מספר דקות. הנקודה הקריטית היתה שסוף סוף הוא הבין שהמקור של הקולות הינו פנימי ולא חיצוני כמו שחשב במהלך רוב חייו.

אצל חולה בשם סאול שסבל מקולות 16 שנים, הקולות חלפו לאחר שתי ססיות בלבד והוא הודה למטפלו ש"החזיר לו את חייו". חולה בשם ברנרד סבל מהלוצינציות שמיעה כבר 3.5 שנים והקולות נעלמו לאחר שתי ססיות.

הממצא המדהים היה שהשיפור נשמר ברוב המטופלים גם לאחר מעקב של 3 חדשים.

להלן הנחותינו כיצד השיטה עובדת:

1. קבלה טוטלית של המטופל (פרופ' לף הסכים עמי בהתלהבות).

2. ולידציה של ההתנסות הקשה של המטופל.

3. האינטראקציה של המטופלים עם האוואטאר כאילו הוא אדם אמיתי אבל יחד עם זאת זו היצירה שלהם שגם לא יכולה לפגוע בהם.

4. העצמת החלק הבריא באגו לעומת החלק החולה.

5. הגישה האלטרואיסטית של המטפל.

6. היכולת להגיע לדיאלוג חיובי עם הקולות נותנת תחושה של שליטה.

מחקר זה התקבל בהתלהבות רבה בקרב הקהל הרב בכנס. לאור ההצלחה של המחקר, מתכננים עורכי המחקר בלונדון להרחיבו ל-142 נבדקים. בכך הם שואפים לקבל תמונה יותר מדויקת ומשמעותית על צורת טיפול פורצת דרך זו.

נושאים קשורים:  דעות,  סכיזופרניה,  טיפול באמצעות מחשב,  פרופ' ג'וליאן לף,  Avatar therapy
תגובות
לרנר ארתורו
18.07.2013, 09:07

דר' אמי שופמן, פסיכיאטר בעל ניסיון רב ביותר ואחד מהחלוצים ומותיקי המומחים בתחום טיפול בהתמכרויות ותחלואה כפולה ,כמו תמיד, מעדכן אותנו על מחקר פורץ דרך ומעניין ביותר.
אני סמוך ובטוח שדר שופמן ימשיך לעדכן אותנו בעתיד ולתרום לקהילה הרפאוית כהרגלו.
תודה רבה !

אמי שופמן
18.07.2013, 15:06

ארתורו היקר

תודה על המחמאות

אדי בכור
18.07.2013, 18:02

נשמע גאוני בפשטותו..צמצום המטפל לכדי הענקתחושת ולידציה מלאה של חוית הזולת מוכיחה שוב את עוצמתה..תודה,אמי.

אורי שוחט
29.07.2013, 13:02

מעניין מאוד ומצפה לתוצאות המחקר המתוכנן ליותר נבדקים. אני מציע שיותר נכון לקרוא למאמר 'פריצת דרך בהקטנת הלוצינציות שמיעה'. הרי לא מדובר בסכיזופרניה, אלא באחד הסימפטומים שבה. זה לא ימעיט את ההישג אם יתברר שהעניין באמת עובד.
אורי