משפט

"האכלה בכפייה של אסירים ביטחוניים - בניגוד לאתיקה הבינלאומית"

כך כתב יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר אידלמן, לשרת המשפטים, נוכח דיווחים על הצעת חוק שתאפשר את הצעד, בכפוף לאישור בית משפט

יו"ר ההסתדרות הרפואית, הד"ר ליאוניד אידלמן, שיגר בסוף השבוע שעבר מכתב דחוף לשרת המשפטים ציפי לבני, ובו הביע את דאגתה הרבה של הר"י נוכח הידיעות כלפיהן מתגבשת הצעת חוק במשרד המשפטים שיאפשר האכלה בכפייה של אסירים ביטחוניים וזאת בכפוף לאישור בית המשפט.

במכתב הדגיש ד"ר אידלמן כי עמדת הר"י בנושא זה חד משמעית: "אסורה האכלה בכוח של שובתי רעב, לרבות עצורים ואסירים, הכשירים להביע את עמדתם ואשר הבינו את המשמעויות הנגזרות מהסירוב שלהם לקבלת טיפול רפואי".

"סוגיית שובתי הרעב הפוליטיים, הוסיף יו"ר הר"י במכתבו, היא אכן נושא קשה וכאוב. איש מאיתנו איננו רוצה לראות במותו של בן אדם אחר, על אחת כמה וכמה קשה לרופאים לעמוד מנגד כאשר הם אמורים לטפל באדם הפוגע בעצמו ומרעיב עצמו למוות.
"יחד עם זאת , איסור האכלה בכפייה של שובתי רעב הוא בין הכללים האתיים הברורים והמוצקים בעולם המודרני והנאור. אלו כללים המבוססים על האיסור של פגיעה באוטונומיה של האדם באשר הוא אדם. הצהרת מלטה משנת 1991 של ההסתדרות הרפואית העולמית, קובעת כי חל איסור מוחלט להאכיל בכפייה אסיר או עציר בניגוד לרצונו המודע והחופשי, ושהאכלה כזו איננה מקובלת מבחינה אתית בשום פנים ואופן."
ד"ר אידלמן ציטט במכתבו את מה שכתב ד"ר ג'ורג' אנס, מומחה נודע לנושאי ביו-אתיקה במאמרו שהופיע ב"ניו-אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין", ולפיו האכלה בכוח של אדם כשיר איננו רפואה - אלא תקיפה חמורה. יו"ר הר"י, ציין עוד במכתבו כי עמדת הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית בנושא הזה היא חד משמעית: אסורה האכלה בכוח של שובתי רעב, לרבות עצורים ואסירים, הכשירים להביע את עמדתם ואשר הבינו את המשמעויות הנגזרות מהסירוב שלהם לקבלת טיפול רפואי". ד"ר אידלמן הוסיף כי ניסיון שביתות הרעב ההמוניות של עצורים ואסירים במדינת ישראל בתקופה האחרונה, מלמד על הצלחה של הטיפול בשובתי רעב אלו הן מצד רופאי שירות בתי הסוהר והן בידי רופאי בתי החולים שבהם היו מאושפזים אסירים-חולים והן מצד המערכת כולה.

"יש להתגאות בעובדה שאף לא אחד מהעצורים והאסירים הללו לא נפטר במהלך שביתת הרעב. על כך קיבלנו שבחים גם מצד ארגון הצלב האדום הבינלאומי".
בשבוע שעבר דיווח "הארץ"
כי ד"ר תמי קרני, כירורגית מ"אסף הרופא" וסגן יו"ר לשכת האתיקה של הר"י הציגה בחודש יוני בכנס שנערך בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור, את אופן הטיפול באסירים שובתי רעב בישראל ועיקרי המדיניות הנהוגה בישראל בנושא זה – ובעקבות זאת הוזמנו מומחים ישראלים בתחום ונציגי הר"י להציגה את הנושא לפני בכירים במערכת הבריאות של ארה"ב. הסיבה: הביקורת שנמתחה שם על אופן הטיפול בעצירי מחנה גואנטנמו שבו כלואים אסירים ביטחוניים מוסלמים שהוזנו בכפייה כאשר שבתו רעב במהלך חודש הרמדאן המוסלמי. הנושא עלה בדיון המתנהל באחד מבתי המשפט של ארה"ב ובו הצהיר נציג הממשל כי האכלה בכוח נעשית בחושך, כיוון שבחודש הרמדאן העצירים אינם אוכלים בשעות האור. הפרשה ספגה ביקורת בתקשורת בארה"ב, כיוון שהיא מנוגדת לאמנות בינלאומיות.

נושאים קשורים:  משפט,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  האכלה בכפייה,  שרת המשפטים ציפי לבני,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות