דעות

על הפרסומים המטעים נגד השימוש באינסולין

הפרסומים על הסכנות שבאינסולין רחוקים מלהיות מדויקים ועקב כך גורמים נזק חמור לחולים רבים אשר זקוקים לתרופה זו

בחודשים האחרונים התפרסמו כתבות הטוענות שבחולים הנוטלים אינסולין התמותה גבוהה יותר. טענה זו דומה לקביעה כי התמותה באנשים מבוגרים גבוהה יותר מזו שבצעירים. החולים המטופלים באינסולין הם מטבע הדברים מבוגרים יותר, סובלים מסוכרת זמן ממושך יותר, ובזמן התחלת הטיפול באינסולין רובם סובלים כבר מסיבוכי הסוכרת. אך טבעי הוא, שהתמותה ביניהם עולה, ויחד עם כך - אם חולים אלה לא יטופלו באינסולין, התמותה תעלה עוד יותר. אינסולין הוא תרופה מצילת חיים במלוא מובנו של מושג זה.

האינסולין היה התרופה הראשונה בהיסטוריה של הרפואה אשר גילויה היה תוצאה של תצפיות מכוונות ותהליך חשיבה והבנת הביולוגיה

האינסולין נוקה מרקמת לבלב של כלבים והוזרק לראשונה לחולה סוכרת ב-1923. הרופאים שגילו את האינסולין קיבלו פרס נובל שנתיים בלבד לאחר הגילוי וזכו לתהילת עולם. במשך 50 שנה האינסולין הופק מרקמת הלבלב של בקר וחזיר. לכן היווה חלבון זר לגוף והיו כנגדו תגובות אלרגיות ותופעות לוואי אחרות. ההתפתחות הדרמתית הבאה הייתה החדרת הגן האנושי של יצור האינסולין לחיידקים או לשמרים ומאז האינסולין הנוצר הוא החלבון האנושי עצמו. הגוף אינו מזהה אותו כחלבון זר, אין תגובות אלרגיות ואין סיבוכים.

האינסולין היה התרופה הראשונה בהיסטוריה של הרפואה אשר גילויה היה תוצאה של תצפיות מכוונות ותהליך חשיבה והבנת הביולוגיה. עד אז גילוי התרופות נבע מתצפיות מקריות. תחילת השימוש באינסולין היתה, לכן, אבן דרך בהתפתחות הרפואה. לראשונה ניתנה תרופה אשר מנעה מוות ואיפשרה חיים תקינים למיליוני חולי סוכרת בעולם כולו.

מחקר שכלל 5,550 בני אדם ובדק טיפול מוקדם באינסולין הוכיח לאורך 95 שנה שטיפול זהמוריד אירועים לבביים, תמותה וסיבוכים בעיניים ובכליות

חסרונו הגדול של האינסולין הוא שבהיותו חלבון הוא חייב להינתן בזריקה. אמנם במשך השנים פותחו עטי הזרקה ומחטים עדינות כך שהזריקה אינה כואבת ואינה כרוכה בדלקות בעור אך עדיין זו מטלה שחולי סכרת חייבים להשלים עמה.

לחולי סוכרת מטיפוס 1 (סוכרת נעורים) אין תרופה אחרת. חולי סוכרת מטיפוס 2 יכולים כיום להיות מאוזנים במשך שנים רבות על ידי תרופות הניתנות דרך הפה. תרופות אלה מגבירות הפרשת אינסולין מהלבלב או שהן מגדילות את יעילות האינסולין. רקמת הלבלב נהרסת לאט אך בהדרגה, לכן בחלק מחולי סוכרת מטיפוס 2 מגיע הזמן שבו התרופות הפומיות כולן אינן יעילות ויש להוסיף להם אינסולין. לחלקם הגדול ניתן להסתפק בהזרקת אינסולין שמשך פעולתו ארוך, פעם ביום, לרוב לאחר ארוחת הערב. במיעוט החולים נדרשות מספר זריקות ביום.

יתר על כך, מחקר שכלל 5,550 בני אדם ובדק טיפול מוקדם באינסולין הוכיח לאורך 95 שנה שטיפול זה מוריד אירועים לבביים, תמותה וסיבוכים בעיניים ובכליות. לאחרונה פורסם מחקר על טיפול מוקדם באינסולין ב- 39,555 חולי סוכרת לאורך קרוב לשבע שנים. המחקר מצא את הטיפול בטוח ללא עלייה במחלות נלוות או בתמותה.

סוכרת מטיפוס 2 נפוצה באנשים הסובלים מעודף משקל ונדירה יחסית באנשים רזים. ככל שהמשקל היחסי עולה כך עולה שיעור חולי הסוכרת. לכן מחלה זו ניתנת למניעה אם מקפידים על אורח חיים בריא ושומרים על משקל גוף תקין ועל פעילות גופנית. אולם מי שהשמין וחלה זקוק לאיזון תרופתי על מנת לאפשר לו חיים תקינים ולשמור מפני סיבוכי המחלה. ככל שהזמן חולף וככל שהמשקל היחסי עולה כך עולה הצורך בשימוש באינסולין. לגבי חלק מהחולים היא תרופה מצילת חיים ולגבי חלק אחר האינסולין מסייע לשמור על איכות חיים.

הפרסומים על הסכנות שבאינסולין אינם נכונים עובדתית והם גורמים נזק חמור לחולים רבים אשר זקוקים לתרופה זו

לחולי סוכרת בעלי משקל יתר מוצע כיום פתרון על ידי ניתוח בריאטרי ("קיצור קיבה") שבמקרים רבים יכול להביא לריפוי זמני של המחלה ולהפסקה זמנית בטיפול בתרופות דרך הפה או באינסולין. כמו כן, ניתוח זה מאפשר לרדת עשרות קילוגרמים במשקל וברוב המקרים להחזיר את חילוף החומרים לתקנו וגם בכך לאפשר להוריד את מינון התרופות ולעתים קרובות לוותר עליהן לחלוטין לשנים רבות. אלה שניתוח בריאטרי אינו זמין לכולם, הוא כרוך בסבל ואינו נטול סיבוכים ועלול אף להסתיים במוות. לכן, רוב החולים עדיין תלויים בטיפול תרופתי ובחלקם זקוקים לאינסולין. הניסיונות לשפר את אורח החיים ולרדת במשקל נחלו, עד כה, אכזבה אחר אכזבה.

לפני מספר ימים פורסם ב-New England Journal מחקר שבמהלכו החוקרים עקבו אחר למעלה מ-35,555 חולי סוכרת במשך כתשע שנים. כל הניסיונות לשפר את אורח החיים ולרדת במשקל לא הועילו והמחלה לא שינתה את מהלכה הצפוי.

סוכרת המבוגר (טיפוס 2) היא מחלה מתסכלת מאד. שכן, רובה ככולה מעשה ידי האדם והיא ניתנת למניעה. אולם מי שכבר חולה זקוק לטיפול טוב וכאשר מצבו הרפואי מחייב טיפול באינסולין אין למנוע ממנו את התרופה. בסך הכל, האינסולין הוא תרופה בעלת שיעור סיבוכים נמוך אך השימוש בהן דורש ידע מן הרופא ומן החולה . יש עקומת לימוד לכל אחד ואפשר למנוע ירידה לא רצויה בערכי הסוכר אם מקפידים על שימוש נכון. בה במידה אפשר למנוע עלייה במשקל אם דואגים להשתמש במינון הנמוך ביותר הדרוש ולא מוותרים על שאר האמצעים כמו דיאטה נכונה ופעילות גופנית..

כאמור, הפרסומים על הסכנות שבאינסולין אינם נכונים עובדתית והם גורמים נזק חמור לחולים רבים אשר זקוקים לתרופה זו. המאמרים הטוענים זאת מערבבים אמיתות עם שאינן אמיתות, מוציאים דברים מהקשרם ואינם מקובלים כלל על מובילי הדעה בתחום הטיפול בסוכרת בישראל ובעולם.

* מאמר זה נכתב בשם המועצה הלאומית לסוכרת

נושאים קשורים:  דעות,  אינסולין,  תופעות לוואי,  המועצה הלאומית לסוכרת
תגובות
ניר צבר
11.07.2013, 21:54

1. הערה לעורך: מה קרה למספרים ? סכרת נעורים היא סוג I וסכרת מבוגרים סוג II. איך הפכו ל-3 ו-9 ?

2. חשוב להזכיר שבמחקר אפידמיולוגי שפורסם ב-LANCET נמצא כי מדד האיזון HbA1C% האופטימלי אצל בני 50+ המטופלים באינסולין נמצא תחום הערכים של 7.5-8% . הדחיפה הממוסדת של ועדות-המומחים, משרד הבריאות וקופות החולים להורדת הערכים אל מתחת ל-7% גורמת לפיכך נזק המתבטא בהישרדות מופחתת של המטופלים.