משחות סיניות

הרעלות במתכות כבדות עקב טיפול במשחות מהרפואה הסינית

עקב רעילותן, מתכות כבדות הוצאו משימוש בתעשייה הפרמצבטית במערב. לעומת זאת, ברפואה הסינית ניתן למצאן כמרכיב מוצהר או כזיהום

30.06.2013, 11:09

עקב רעילותן, מתכות כבדות הוצאו משימוש בתעשייה הפרמצבטית והרפואית במדינות המערב. לעומת זאת, ברפואה הסינית וההודית ניתן למצאן הן כמרכיב מוצהר והן כזיהום. שני תכשירים לדוגמה מהרפואה הסינית, “הואנג־דאן" (עופרת צהובה, מכילה תחמוצת עופרת), ו"הונג־דאן" (עופרת אדומה, מכילה עופרת טטרה אוקסיד), משמשים שנים רבות לצורך טיפול בכיבים של העור או כבסיס להכלת מרכיבים אחרים במדבקות של תכשירים ממקור צמחי.

וו וחב' (Amer J Med 2013;126:451) מדווחים במאמרם על הרעלות קשות בשני אנשים שטופלו בתכשירים אלה; גבר בן 51 לקה בנמק ובחום גבוה לאחר שבועיים של טיפול במשחת הונג־דאן לטיפול בפיסטולה. מבין התסמינים שלקה בהם דווח על תיפרחת בעור, חוסר דם, נשירת שיער, נירופתיה היקפית ודלדול שרירים. רמות ארסן וכספית בשתן איששו אבחנה של הרעלה במתכות כבדות.

אדם נוסף, בן 75, שטופל במדבקת תכשיר צמחי לטיפול בכיב ברגלו במשך שלושה חודשים, לקה באנורקסיה, כאבי ראש, בחילות, הקאות, עצירות, חולשה וחוסר דם. ריכוז העופרת בדמו היה 226 מק"ג/ד"ל (כאשר ריכוז העופרת במדבקה היה 517 מ"ג/ג'). שני החולים טופלו בחומרי כלציה ומצבם השתפר, אך בחולה הראשון הנירופתיה ההיקפית נמשכה ארבע שנים.

הדיווח על אירועים אלה נועד להתריע מפני שימוש בתכשירים סיניים שאינם מבוקרים, עקב הסכנה להרעלות ממתכות כבדות, בעיקר כשהם באים במגע עם רקמה פצועה או מזוהמת.

ערך: איתן ישראלי, עיתון "הרפואה"

נושאים קשורים:  משחות סיניות,  הרעלת מתכות כבדות,  מחקרים
תגובות
אהרון תומר
01.07.2013, 23:44

האם משרד הבריאות נדרש לעניין?

ירון
16.07.2013, 15:27

השאלה אם משרד הבריאות בכלל מאשר את המשחות. במידה ואין ממילא אישור ממשרד הבריאות למשחות - אינני סבור שהוא נדרש לעניין.

אין רגולציה למטפלים ברפואה סינית. בדיוק כמו שכל אחד יכול להקרוא לעצמו מטפל ולטפל במה שבא לו.