גלולות למניעת הריון

50% הפחתה בסיכון לסרטן שחלות לאחר שימוש של עשור בגלולות

מטה-אנליזה הראתה את היעילות של גלולות למניעת הריון בהפחתת הסיכון לסרטן שחלות עם NNT של 185 נשים למשך חמש שנים

10.06.2013, 14:09
גלולות למניעת הריון (אילוסטרציה)
גלולות למניעת הריון (אילוסטרציה)

מטה-אנליזה, שהתפרסמה בתחילת החודש (5 ביוני) בכתב העת Obstetrics & Gynecology, ניסתה לאמוד את ההפחתה בסרטן השחלות עקב שימוש בגלולות למניעת הריון (oral contraceptive pills,‏ OCP).

בחיפוש במאגרי מידע שונים איתרו החוקרים כ-6,000 מחקרים מהשנים 1990-2012 בשפה האנגלית שהשוו כמותית את הקשר בין חשיפה ל-OCP שנרשמו במפורש או במרומז למניעת הריון או סרטן השחלות והסיכון להיארעות סרטן שחלות. המחקרים הוערכו באופן עצמאי על ידי שני חוקרים ובמקרה של מחלוקת לגבי הכללתם או הוצאתם מהסקירה נתקבלה החלטה משותפת.

סך-הכול עמדו 55 מחקרים בקריטריוני ההכללה. מטה-אנליזה של 24 מחקרי מקרה-ביקורת ועוקבה הראתה הפחתה מובהקת בהיארעות סרטן השחלות באלו שנטלו OCP אי-פעם במהלך חייהן בהשוואה לאלו שמעולם לא טופלו (יחס צולב [odds ratio]:‏ 0.73, רווח בר-סמך של 95%: 0.66-0.81). בנוסף הציג הקשר יחס מנה-תגובה עם הפחתה בהיארעות של למעלה מ50% באלו שנטלו OCP למעלה מעשור.

ההפחתה בסיכון לסרטן שחלות לאורך החיים המיוחסת לשימוש ב-OCP עומדת על 0.54% עם צורך לטפל (number-needed-to-treat) בכ-185 נשים לתקופה של חמש שנים על מנת למנוע מקרה אחד של סרטן שחלות.

מקור:
Havrilesky LJ, Moorman PG, Lowery WJ, Gierisch JM, Coeytaux RR, Urrutia RP, Dinan M, McBroom AJ, Hasselblad V, Sanders GD, Myers ER. Oral Contraceptive Pills as Primary Prevention for Ovarian Cancer: A Systematic Review and Meta-analysis. Obstet Gynecol.

נושאים קשורים:  גלולות למניעת הריון,  סרטן השחלות,  OCP,  גלולות משולבות,  מחקרים
תגובות